Nyheter MDTV Forum Om Doner

Vil du redde verden må du gi slipp på den

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/07/vil-du-redde-verden-ma-du-gi-slipp-pa-den/

Av Caitlin Johnstone. De gamle metodene fungerer ikke, likevel holder vi fast ved dem. Vi er på randen av utryddelse, det aller verste som kan skje en art, likevel ser vi til fortida etter veiledning. Forfedrene rigget et system som belønner sosiopater, og nå styres vi av dem. Forfedrene gjorde utnytting lønnsom, og nå blir…

1 Like

De gamle ideene har ført oss fram til dette punktet, og likevel lytter vi til døde menns skrifter.

Bongard lever, selv om man kanskje ikke skulle tro det (men Aron (Andresen) taler fremdeles hans sak), og Bongards skrifter for nye løsninger og hvorfor kan bestilles her: https://www.fagbokforlaget.no/Det-biologiske-mennesket/I9788251925938

Selv gav jeg slipp på de gamle ideene med denne boka, selv om jeg nærer stadig større respekt for husmannstroen, som har mange likhetstrekk med lommedemokratiet. De var begge sterke allmenninger!

1 Like

Nettopp. Skal elitens tusenårsrike oppstå må all historie forgå. Symptomatisk at det vektlegges lobotomiseringen av selvet med vage løfter om en “ny tid” uten å nevne hva det nye skal bestå av. Men la meg gjette: Mer av det samme

Høyrest ut som ei farleg sekt. Skummelt bilete.

Hun har vel forstått at vi behøver nye verktøy i form av ord og begreper, for å kunne tenke oss ut av en situasjonen vi havnet i ved å bruke de gamle ord og begrepene.

De ord og begreper folket tenker med, er ikke laget av dem, men oftest av de med økonomisk, politisk eller akademisk makt, og derfor optimert for at de skal oppnå viljen sin, mens ord og begreper som hjelper menigmann til å forstå og kommunisere om verden, har blitt undertrykket.

Hun bommer også litt med de hvite mennene og fortida, da det letteste er å ta gamle ord som har gått ut av bruk, så man kan oppdatere de med et delvis nytt innhold. “cuckold” er et gammelt ord som var så effektivt at det ble nærmest forbudt, så ved å legge til at man bli lurt til å oppfostre gjøkunger også i overført betydning, så hadde man en måte å snakke om det på. Om man er begjøket om man er cucked, så vil uncucked være å fri seg fra utnyttelsen, mens en wagecuck er lønnslave som jobber hele tiden uten å sitte igjen med noe.

Artig å se hvordan folk tolker en tekst på helt forskjellig måte. Persepsjon er en interessant greie :slight_smile:

1 Like

Fugl fønix er ikke et nytt konsept. Pol Pot forsøkte noe lignende.

Trur du bør se forbi Bongaard, om du skal komme videre. Han er ikke verdens frelser.

Pass deg for å bli en gammel gubbe. Vi har nok av dem. Jeg har oppdaget at det er mye som er tenkt, som ikke vi er informert om - det kan være et godt utgangspunkt.

Prøv G.K. Chesterton for eksempel.

https://www.chesterton.org/who-is-this-guy/

.

The Everlasting Man bør alle lese. Ellers har du jo Øyvinds anbefaling. Selv holder jeg meg til den evige boka, så slipper jeg å falle for alle slags tenkefeller.

Jeg er en gammel gubbe. Hva er problemet?

Else Michelet sitter fortsatt på definsisjonsretten.

1 Like

Lever hun fremdeles?

Jeg tilskrev henne definisjonsmakten, ikke evig liv :wink:

1 Like

Ingen makt over meg. Men husker at hun muligens var litt morsom i Hallo i uken

En gubbe er en mann som allerede har tenkt de tankene han hadde tenkt til å tenke her i livet.

Enig med AnneBrit her jeg.

Jeg også. Glad jeg er ferdig med den epoken

1 Like

Men du er ikke en død gammel gubbe :wink:

Ja og tja. Michelet har sagt mye artig og noe klokt - det jeg har hørt. Men det som mer og mer “springer mig i øjnene” er hvordan polariseringen nå er “through the roof on it’s way to a distant star system” for å sitere Caitlin Johnstone. Tilsynelatende oppegående mennesker kaster sand og spruter sølevann - med og uten slips. Vi har tatt “good guys /bad guys” til et nivå man kan bli bittelitt nedstemt av.

Apropos: https://caitlinjohnstone.com/2019/07/05/good-guys-and-bad-guys-are-a-hollywood-illusion/

Tittelen er en dårlig kontekstuelle kopiering av filosofen Maxim Gorkij’s berømte setning.

1 Like

Vi risikerer å nå et nullpunkt hvor vi innser at vi egentlig ikke forstår verden og hvor vi ikke lenger aner hva som bør gjøres. (“Først nå forstår jeg at jeg ikke forstår noe”).
Gud er død, Marx er død (etc) og Børsen går til helvete.Hva gjør vi da?
Den fullstendige forvirring kan komme til å råde samtidig med at verdensveven går i oppløsning.
Men heldigvis har vi Steigan.no som kan rettlede oss.