Nyheter MDTV Forum Om Doner

Verste børskrakk siden 1929

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/03/verste-borskrakk-siden-1929/

Bunnen er falt ut av aksjemarkedet i USA. Børsindeksen S&P500 har hatt sitt verste 18 dagers kursfall siden krakket på Wall Street i 1929, skriver Dagens Næringsliv. 16. mars 2020 falt børsene i New York med over 12% skriver MarketWatch. Dow Jones har hatt sin verste dag i historien, skriver CNN. CAC 40, som er…

4 Likes

Husker å ha lest noen måneder siden at eliten var opptatt med å kjøpe gull og sølv som det var brød og melk. Hva i alle dager kan vel grunnen være til det, mon tro.

1 Like

Krakket 1929 var ikke bare noe som kan hende i en økonomi, krakket ble utløst av finanseliten, som etter krakket kjøpte opp banker og selskaper på billigsalg. Økonomikrisen 2008, eller verdens største bankran var også fremprovosert med en utlåns-bølge som de visste ville få boblen til å sprekke, og etter krisen var storbankkartellene som sto bak enda mektigere.

Når eliten kjøpte opp gull og sølv noen måneder før dette krakket, er det på bakgrunn overstående god grunn til å tro at de visste hva som ville hende med økonomien. Den globale storkapitalen eier Big Pharma som tjener på dette, og de militære laboratoriene som har kapasitet til å fremstille slike virus, og har nok vaksinen klar som de ta den prisen de vil for. Det blir ingen forhandlinger om pris med milliarder av folk i noe nær panikk.

1 Like

feds

Selskapene som overlever, er de store, de som er “too big to fail”. De som går konkurs er alle de små og mellomstore. En slik lockdown er altså en metode de rikeste og mektigste bruker for å konsolidere sin makt og velstand. Nå bevilger banksterne seg milliardbonuser med redningspakkene de har fått og skal få i tiden fremover. Og folk får ikke lov til å gå ut i gatene og protestere mot dette, for de har fått klar beskjed om å holde seg hjemme. (Og militæret kommer til å sørge for at de faktisk gjør det.)

Det blir nok en grønn dag på børsene i USA i dag etter den blodrøde dagen i går. Og det ryktes også at det er planlagt en veldig grønn dag på fredag. The game is rigged.

2 Likes

“Slår alarm på vegne av oljebransjen, men Aker-sjefen skal i nær fremtid dele ut nesten halve kontantbeholdningen i utbytte. Største eier og styreleder Kjell Inge Røkke får etter planen over en milliard kroner.” (Fra Dagens Næringsliv.)

Røkke og resten av verdens rikeste får nå krisehjelp/redningspakker av skattebetalerne. Og man har ikke lov til å protestere mot dette, for alle plebeiere har fått klar beskjed om å holde seg hjemme. Små og mellomstore bedrifter går konkurs; eierne av de store bedriftene får redningspakker, bevilger seg milliardbonuser og tar ut rekordstort utbytte.

2 Likes

Dette er noe av det mest usympatiske vi har i Norge, at de på toppen betaler ekstra lite skatt, uansett hvor mye de tjener. Og omvendt for de som tjener 300.000.

1 Like

Resultatet er at de aller rikeste konsoliderer makt, det er klart - men tviler på at dette er rigget. De rike er rike fordi middelklassen og lavklassene har kjøpekraft. Blant annet. Situasjonen vi er i nå er kanskje starten på en kollaps i USA. I Norge hamstrer vi doruller, i USA våpen.
bilde

1 Like

Dette skjedde i 2008. Hvis det skjer nå vil arbeiderklassen i USA ty til våpen. Dette kan være den store revolusjonen Steigan har ventet på.

2 Likes

Jeg har begynt å få en uggen følelse rundt dette hysteriet- Det ligner for mye på de andre globalt riggede massepsykosene man har vært vitne til de siste 19 årene. De neste ukene vil fortelle hvilken retning dette tar

2 Likes

market

Selskaper med oppgang er merket med grønn farge
Google -9,5%
Apple -9.8%
Amazon -4.1% (de ansetter folk)

Det høres ut som du mener at situasjonen nå er en gylden mulighet for elitene til å iverksette diktatoriske tiltak, altså at «det er så ille at det er godt for noe», for å parafrasere ordtaket. En slik mening er en innmari god illustrasjon på manglene marxist-basert analyse har, når det gjelder å forstå kapitalismen. Verken Warren eller andre mega-rike, enda mindre Trump, Macron eller andre statsledere ønsker å innføre diktatoriske tiltak for å kontrollere befolkningen per se. De ønsker å stanse smitten, men først og fremst å redde økonomien. Sånn sett er det en historie som gjentar seg.

Jaha ja. Et av de selskapene som har profittert mest på dette viruset er Restaura. Som er engasjert i å retaurere gamle hus i mellomeuropa

1 Like

Det fremstår som et hysteri, og vi vanlige dødelige -bank i bordet- vet jo ingenting om hvordan dette vil utvikle seg. Vi er prisgitt informasjonen fra mainstream media. De alternative mediene har fremdeles ikke greid å komme med konsistente mot-fortellinger eller forklaringer. Det er en viss treghet der. Bortsett fra at elitene alltid fører oss bak lyset selvfølgelig. For min del har jeg en uggen følelse av at elitene ikke fører noen bak lyset denne gangen. :slight_smile: Men det kan jo hende at vi blir det allikevel.

Jeg tror mennesket har en medfødt evne til å føre hverandre bak lyset, og å ville bli ført bak lyset. Det er da beint fram deilig. Makan.

Jeg kan tenke meg følgende som vekstbransjer
-Apotek
-Inkassobyråer
-Gjeldssanering
-Take away
-Terapeuter for arbeidsledige med problemer

Kjernen i historien er utvilsomt reell. Men jeg er mer bekymret for at “våre leder” ikke ønsker å gi slipp på den makten de uforvarende har fått i fanget. Det føles nok godt for Erna å ikke være et hatobjekt en stakket stund

Norge har trilliarder på bok, og et samlet storting, inkludert Rødt og FRP, står bak tiltakene for å redde økonomien. Det neste stortingsvalget tror jeg nok vil gå som planlagt. Det er verre i USA.

En trilliard er 1000 trillioner, eventuelt en million billiarder, det vil si det naturlige tallet 1 000 000 000 000 000 000 000, eventuelt 10^21.

å redde økonomien

Altså sende 46.000 på dagpenger

Norge har aksjer på bok.Verdien på de er utenfor beslutningstakernes rekkevidde

Det var da som pokker. Men mange penger på bok har vi lell