Nyheter MDTV Forum Om Doner

Verdibørsen på kjetterjakt

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/11/verdiborsen-pa-kjetterjakt/

Av Einar Jacobsen. I P2s Verdibørsen går det for tiden en serie om konspirasjonsteorier. Hele fem episoder er viet temaet. I utgangspunktet er dette bra. Konspirasjonsteorier er fascinerende og de aller fleste av oss har vært borti dem på en eller annen måte. Gjestene i studio var religionsforskerne Terje Emberland og Asbjørn Dyrendal og den…

6 Likes

Knallbra! Da er det klart, jeg er ekskommunisert! Derfor velger jeg nå i stadig større grad å la kameralinsa tale min sak.

1 Like

Det var da tross alt oppmuntrende, at denne utrolig gode kroniken ble publisert i Klassekampen…

Jeg tror faktisk ikke et slikt radioprogram hadde slått an i Danmark for tiden. Omfanget av diverse økonomiske bedragerisaker har blitt så enormt der, at det på ingen måte kan presenteres som fiktivt at umoralske kapitalister utnytter vanlege skattebetalere. Det har fremtvunget en ny form for realisme i en del av MSM f.eks Danmarks Radio.

3 Likes

Bra kronikk!

Første gang jeg så Zeitgeist og lærte hvordan penger blir til trodde jeg filmen var en konspirasjonsteori, eller en bløff. Ingen stat ville finne på å benytte fractional reserve banking var min tanke. Men etter å ha undersøkt saken nærmere fant jeg ut at dette faktisk var virkeligheten, og det var min oppfatning om pengesystem som var falsk. På den andre side kikket jeg ganske nylig på en “flat earth” film på youtube for å finne ut hva dette handler om. Hadde ikke gått mange minutter før jeg innså at for å kunne tro på “flat-earth”-teorien så måtte jeg forkaste det meste av hva jeg har lært om fysikk, samt en god del egne observasjoner. Da sier Occam’s Razor at jeg heller bør forkaste flatjord-teorien og beholde den gode gamle ideen om en rund planet.

Man bør alltid gjøre sin egen vurdering, og ikke bare forholde seg til hva media eller andre vil ha en til å tro. Det er det vitenskapelige prinsipp. Jeg er ikke overrasket over vinklingen fra NRK og deres eksperter. De fleste mennesker ønsker å beskytte seg mot ubehagelige sannheter og vil gjerne forsikre seg om at alt er bra - i hvertfall i sin egen kulturkrets. Å bygge felles konsensus om hva som er sant og hva som er løgn gir trygghet, selv om det kan være en falsk trygghet. Og er det ikke typisk menneskelig at vi prøver å le bort det som skremmer oss mest?

Artikkelforfatter tar feil når han skriver at en enhver teori enten er sann eller gal. I vitenskapelig sammenheng er en teori underlagt visse premisser. Disse premissene, eller begrensningene, er ikke alltid kjent. Eksempelvis så utarbeidet Isaac Newton teorien for mekanisk bevegelse og gravitasjon. Noen hundre år senere viste Einstein at Newtons teori ikke var korrekt, men “feilen” ville ikke gjøre utslag før man nærmet seg lyshastigheten. Her blir begrepene riktig/feil eller sant/usant lite dekkende. Det er bedre å spørre hvor godt teorien beskriver virkeligheten. Som artikkelforfatter selv tar opp; vi kan aldri gripe virkeligheten helt, tingen i seg selv vil alltid forbli skjult for oss. Vitenskapens metode gir oss ikke sannheten, men flere og bedre perspektiver på virkeligheten.

3 Likes

Jeg mener programmene var nesten helt uten verdi. “Konspirasjonsterorier” som har vist seg å være sanne ble ikke nevnt. Og teorier som i samtida blir stemplet som konspirasjonsteorier ble ikke vurdert. Det hele var bare fjas fra ende til annen.

4 Likes

Takk. Da slipper jeg å høre.

Strategien kan se ut til å være å pushe memene “konspirasjoner skjer ikke” og “alle som tror det er gale”. Alle kritiske røster, uansett tema, blir stemplet som “konspiratorisk”.

Samtidig promoteres flat-earth. En teori jeg ikke hadde hørt om for et år siden, men som nå er over alt.

Tilfeldig?
Neppe!!

2 Likes

Det med Flat Earth må være kun avledende underholdning!

4 Likes

Problemet med falske propagandafronter er enkelt å løse:
Nasjonaliser Verdens Privat eide Sentralbanker
Beslaglegg eiernes formuer, inklusive Vatikanet
Etterforsk de samme for ulovligheter, ta ut tiltale og gi dem sin fortjente straff.
Deretter kan man ta oppgjøret med dem som har gått deres ærend innen politikk, presse, akademia, politi, rettsvesen og militæret.
Etter avsluttet oppgave, gjeninføre dødssraff for Landsforæderi, som preventivt tiltak for å forhidre at det hele skeier ut på nytt!

3 Likes

Det hadde vært betryggende. Men det er nok dessverre ikke så vel. Masse, masse folk, og sikkert også en god del av de sjarlatanene som leder an i Flat Earth-bevegelsen på Youtube, tror jo fullt og fast på dette. Opprinnelig starta det som en akademisk og med pokerfjes vel gjennomført spøk, men det hjelper jo ikke hva de som sto bak nå sier om den saken; menigheten er som alltid mer religiøs/ mer pedo enn paven.

1 Like

Jeg så den den nye bildeserien din der du fikk fanget det gyldne lyset over Mjøsa på en helt spesiell måte. De var enestående vakre. Spesielt likte jeg det første, og det du kalte" Impressive shore stones! " Flere av disse kan du sikkert delta i konkurranse med hvis du vil.
Her er norske naturfotografers bilder til inspirasjon.NN For min del gjelder å følge med når lyset faller over fjellene, og det er vinter.Da får fjellene en egen glød på enkelte tidspunkt. Det likner litt på de gyldne fjellene øverst på et av disse to bildene her men det er når granene er dekket av snø, og et spesiellt lys faller på dem, at jeg liker det best :
Norske naturfotografers bilde.
NN 2

2 Likes

Bankene er ikke basert på at bankene låner ut innskudd. Bankene låner ut penger de ikke har. Idag bekreftet

Det er det samme hver gang med slike “diskusjoner”! Alle konspirasjoner som er kritiske til imperiet blir fremstilt som kun konspirasjonsteorier og forsøkt brutt ned til søppel. Mens helt ville teorier om anti-imperialister er opplagte fakta som bør læres fra du er nyfødt og viskes inn i øret til barna dine før du legger deg.

Det er ikke mye godt som kommer ut av en slik fremstilling, for deg som seer/leser/lytter. Det beste er å slå av, eller selvsagt å motsi dem med fakta. I tilfelle det siste, regn da med en hær av troll som er ute etter deg.

1 Like

Jeg forventer meg at det i fremtiden vil komme et symbol som Ny-liberalistene vil gå med. Spesielt godhets posørene på venstresiden tror jeg vil tenne på en slik ide. Et tegn som vil vise hvem som er innefor og som det er trygt å snakket med, men som også skiller ut dem en skal snakke om.
Et symbol på lik linje med David stjernen, korset eller en halvmåne. Men med den hensikten å gjøre relgioner overflødige. En global Ny-liberal-relgion. En bevegelse med støtte i internasjonale hat lover, som gjør det mulig å arrestere og fenglse motstandere. Jeg forventer meg en Ny-liberal-godhets poserende venstreside som ikke vil gjøre skam på hverken fascister eller nazister.

Til slutt blir det bare kjettere som står utenfor og dem har aldri noen likt. Kjettere skal taes, skjemmes og fengsles.

Smurfen
Dias bryr deg ikke om hva han poster er sant eller falsk.
Mestparten fra Dias er søppel.
Dias snakker som en Satanist (mangler kristne verdier)
Antall medinger fra Dias røper at han ikke har noen jobb, eller at å poste søppel er jobben hans

Ordet konspirasjonsteori skal ha kommet til etter den offentlige henrettelsen av JFK. Et ord som makthaverne brukte for å stemple alternative forklaringer på myndighetenes offisielle versjon. Da betydde ordet konspirasjonsteori altså en alternativ forklaring på myndighetenes offisielle forklaring, en forklaring makthaverne ikke ville at folk skulle lese.

Det vil si at en konspirasjonsteori behøver ikke være feil. Imidlertid forstår mange ordet konspirasjons-teori som en ondsinnet avledning fra sannheten, og stemples noe som en konspirasjonsteori, vil mange ikke hverken lese eller høre den. En effektiv måte hvis myndighetene ikke vil at folk skal lese alternative forklaringer.

For eksempel er myndighetenes offisielle forklaring på at 9/11 bygningen Building 7, eller Solomon bygningen falt rett ned i sin egen kjeller, var på grunn av en “asymmetrisk varmeutvikling”. Legger en frem en rapport som viser at det ikke er fysisk mulig, vil den bli lest med stor interesse av bla teknisk anlagte, men fester man en post-it lapp med ordet konspirasjonsteori på rapporten, vil mange bare gå forbi, de vil ikke bruke tid på å lese fantasteri. Hensikten oppnådd.

3 Likes

Jeg tror jeg skulle klarte å lage en sånn NRK-sak på ti minutter. Stikkord: orban, Putin, Steigan, pizzagate, flat earth, vaksinemotstandere, ytre venstre og høyre, Breivik, fjordman, anti-eu, trump, Brexit osv. Skriver seg nesten selv!

1 Like

Du kjøpte lett Dias:
“Jeg forventer meg en Ny-liberal-godhets poserende venstreside som ikke vil”

Når Dias poster den ene progressive videoen etter den andre så kjøper du det. Dias er NATOIST - forsvaret eller noe slikt

Du kjøper også lett
“Most of the world’s problems originate with a group known as the Elders of Zion. This is an undeniable fact and has everything to do with Israel.”

Israel er deception, for å fordumme folk.