Nyheter MDTV Forum Om Doner

Verden av idag:

Det er så kaldt her at jeg bruker endel strøm på oppvarming om dagen.
Jeg innbiller meg at du holder til i Oslo, men kan jo være helt på jordet jeg der.

Ja, når de setter opp kurset igjen, kanskje du kan hilse og si at når de fjernkobler seg på PC en min og går inn på gjest kontoen, så glemmer de å logge seg av.:wink:

Skal prøve å huske det, dersom det blir aktuelt. :+1:

Selv skulle jeg selvfølgelig også gjerne brukt nettene mine til å våke over hele floraen og faunaen på Steigan :angel:

Men jeg har kommet fram til at jeg har både bedre og verre ting å bruke nettene til.
Blant de verre kan jeg nevne binge-watching av den nye Rosens navn-serien:

Han som spiller William av Baskerville - og det som er brukt av Ecos originale dialoger - gjør faktisk serien verdt å se i seg selv. Og William og et par av de gale munkene, er virkelig gode! Det er også en superskummel dominikaner-skurk med (for meg blir han litt ødelagt av at han minner meg så innmari om Lars Mjøen som en eller annen gang har karikert en litt liknende karakter, tror jeg). Og så er det noen interessante diskusjoner om kirken og verdslig makt og rikdom, og et par festlige kardinalhatter (kardinal Bruke - avbildet over et sted - følger altså 1300-tallsmoten, fikk man slått fast).

Men dessverre har de også kastet et par kvinnelige PK action-heltinner inn i historien (en av dem, Anna, minner mistenkelig om Arya fra GoT som type), og de har endret unge Adsos kortvarige erfaring med et kvinnfolk og hans lekse i å klare å “gi slipp”, til en romantisk, og heller klissete og langdryg, affære. Nå har jeg egentlig i prinsippet ingenting imot verken kvinnelige actionhelter eller klissete kjærlighet på film, men det skjærer seg så innmari med resten av innholdet, som er mye mer spennende.

Men jeg fikk i alle fall lyst til å lese boka igjen. Jeg husker jeg tvang meg igjennom den på barneskolen, mest for å bevise for en tante at jeg også var intellektuell (men det ga hun meg ikke medhold i, så det hjalp ikke).

Ja , PK action heltinnene høres ikke ut om de passer inn. Lars Mjøen ( Ler ) i Professor Drøvel,er en annen sjanger ja. Så her er det vel sjanger mixinga som ikke går sammen : )
De gale munkene høres bedre ut.:slightly_smiling_face:

Jeg tror det er noe annet jeg har sett ham som skurk i, skjønt hvem vet! At han tilhører en annen sjanger, stemmer i alle fall, uansett.

Vi må ha noen gladnyheter også i “denna uhemula värld”:

Lemuren Lichi (17) er funnet etter 5 uker på rømmen:
Hurra! https://www.vgtv.no/video/178652/her-blir-lemuren-lichi-funnet-etter-fem-uker-paa-roemmen

EDIT: Og her blir vi gjenforent med flokken:

Harambikkjer da, sikkert.

Jeg skjønner du prøver med litt agn. Jeg prøver jeg også.

Lemur-time.

Eco er semiotiker, og da tegn også har en historie, og Eco er en boksamler av rang, så ble dette med hva som er original historie, hva som er fantasi og hva som er forfalskning, veldig vanskelig. I steden for å tro du er smart, så tror folk du er koko, så Eco skrev skjønnlitteratur som omhandler temaet i stedet.

I Rosens navn så leter William etter en bok av Aristoteles, men boken kan godt være en forfalskning eller feilatributtert, dvs en Pseudo-Aristoteles. Og dette før man begynner med problemet at man tenderte å “forbedre” en tekst før boktrykkerkunsten.

Når det gjelder navnet Rose, så er rose noe som går igjen i middelalderreligion uten at vi helt vet hvorfor, og det var denne mystikken som gjorde at Eco valgte tittelen.

Agn?

Et eller annet sted leste jeg at han også valgte “Rosens navn” som tittel fordi rosen er brukt så mye som symbol (eller klisjé) at den egentlig har mistet sin mening og nærmest kan bety alt eller ingenting.

I kristendommen tror jeg rosen som symbol ofte har vært knyttet til jomfru Maria (Rosa Mystica), men også til Kristus og Kristi lidelse.

Ja, tenkte på bildet av lemurene som aford hadde før, og tenkte du savnet ham litt, og ville lokke ham hit. :slightly_smiling_face:

Det er vel hvordan dette dukker opp etter 1000 år uten noen interesse for roser, som er noe av problemet. Man finner antikke referanser til roser, men så kommer spørsmålet, er disse puttet der av folkene som hadde rosen som religiøst symbol i hundrevis av år? Ordet rose ser ut til å stamme fra norrønt, og det er også problematisk.

Når det gjelder norsk, så kan vi sånn cirka datere en tekst basert på grammatikk, skrivemåte og ordvalg. Ofte er det også mulig å sette region baset på dialekt. Dette er ofte ikke mulig med antikke tekster, hvor generasjoner med filologer har renset teksten for spor som gjorde at teksten kunne plasseres i tid og rom. Om man finner ordet rose i en antikk tekst, så kan det ha blitt puttet der av en filolog i relativt moderne tid, som en oversettelse av et annet ord.

Her er en helt annen hypotese (hint: Iran): https://www.etymonline.com/word/rose
Mulig du tenker på det germanske (norrøne?) ordet *hróþi , «berømmelse, ære».

Ellers har man jo benyttet rosenolje lenge pga duften, og i antikken skal roser ha vært assosiert med den greske og den romerske kjærlighetsgudinnen (Afrodite/Venus). og da er kanskje ikke veien til Jomfru Maria så lang i den senere kristendommen?

Gatekeeper, du er virkelig en uforbederlig romantiker, det skal du ha! :+1:

Den godeste aford har nok gått lei av INK for leeeeeeeengst, men siden dette ble spådd av vårt private Orakel for sånn ca 100 år siden, er vi ikke det minste overrasket, og tar det hele med knusende humør :zap: :grin: . (Uansett fikk INK rett! INK gjør jo ofte det. Sniff!)

For at det meste av historien før boktrykkerkunsten er et salig kaos er selvfølgelig en umulig hypotese?

Personlig forstår jeg godt hvorfor Eco sluttet å skrive fag, og skriver spenningsromaner i stedet.

Om ikke helt kaos, så langt mindre oversiktlig, og mer åpen for tolkning.
Men ikke helt uten kilder.

Ja, det var sikkert mye morsommere! :grin:

Neida, tenkte nok det handlet om de gode samtalene : )
Apropos orakel, tenk om et orakel hadde sagt at du måtte satse på aford, hadde du lagt vekt på det tror du ? I såfall du hadde hørt på orakelet, og det bare ble elendighet ut av det, kunne du jo ikke skylde på orakelet uansett : )
Hva i alle dager er det for slags avatar du har fått deg : ) ?

Gjetter at det er trolldeig.
Du har vært på kurs og blitt autorisert.
Her skjer det ting.

Det ser ut til at INK har gått fullstendig amok når det gjelder avatar. Jeg tror vi skal glemme det og konsentrere oss om viktigere ting. Men PS. Hvor er aaford?