Nyheter MDTV Forum Om Doner

Velge mellom 5G og insekter? Vi får ikke begge deler

Her er en versjon av bildet jeg har gitt en liten brush-up i den pre-innstallerte bildebehandleren i min telefons galleri-app:

Og her en grønn breitege (Nezara viridula, også betegnet Cimex smaragdulus), på veggen til Kragerø Biograf:

Grønn breitege

1 Like

Ble innmari fint! Nattpåfugløyet ditt er nesten et lite gudsbevis. :angel: Men før jeg blir altfor religiøs, kommer jeg på at eksistensen av for eksempel veggdyret i grunnen trekker litt i motsatt retning.

1 Like

Stinktege, heter de jo på folkemunne, og det er ikke uten grunn. De skyter flytende promp med høy presisjon.

1 Like

Jeg tenkte mer på de blodsugende Cimicidae, men de er visst faktisk også teger.

Stinktegen har i alle fall et praktisk våpen. Insektenes Pepe Le Pew.

1 Like

Faren min følger nøye med på vær og klima, og har også lagt merke til at diverse insekter, særlig humler, nå er borte. Dvs: For noen uker siden, da det var mildvær, var det en del humler her. Men nå snør og sludder det, og humlene er helt borte. Det samme er de andre pollinerende insektene. Han mener det er en sammenheng her. Altså: Kaldere klima fører til insektdød.

Det er mye snakk om insektdød i mediene. Temaet er faktisk på moten nå for tiden. Men ingen i offentligheten har nevnt at insektene kanskje dør ut pga snø og kuldegrader i mai og juni, en type vær som før ville vært uhørt, men som nå, i den “globale oppvarmingens” tidsalder, er blitt den nye normalen.

Når jeg googler dette emnet, finner jeg fraser av typen:

“Humler er en artsgruppe som er svært sårbare for klimaendringer, siden de stort sett er tilpasset et kaldere klima.”

Pussig da at det fantes plenty av humler (o.a. insekter) her for en måneds tid siden, da det var over 20 varmegrader i skyggen.

Nå, når det er rundt null grader om nettene, er det ingen humler å se. Og heller ingen andre insekter.

Moralen er at vi alle får betale mer klimaskatt til Greta Thunberg/Rothschild, slik at storkapitalen kan privatisere naturressursene våre. Da blir alt så meget kaldere, og insektene kommer igjen tilbake …

2 Likes

Her er en internasjonal kampanje for å stoppe galskapen.

Alle monner drar:

1 Like
1 Like

All grunn til å undertegne der, ja. :+1: Jeg ser de har dratt inn over 100.000 underskrifter allerede.

Nytt fra California.

https://twitter.com/TheLou_/status/1147721577095684097/photo/1?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1147721577095684097|twgr^393039363b74776565745f6d65646961&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.zerohedge.com%2Fnews%2F2019-07-09%2Fcaught-camera-honey-bees-drop-dead-following-california-earthquake

1 Like

Bra forsidesak i Ny Tid:

Takk for oppdatering. Nå begynner det å nærme seg nok, til at det har hensikt å ta det opp lokalt.

Men du kan være trygg på at de ikke vil sende opp 20 000 satelitter.

Hihi…jeg spilte Witcher 3 på min nevø’s PS4 i sommer, når jeg passa kattungene til min søster mens de stakk av til Kroatia. Det første jeg gjorde var å putte 3 experience points i Quen som gjorde meg usårlig frem til det midlertidige skjoldet eksploderte. Når jeg kunne puttet jeg også et experience point i Puppet som gjorde at jeg kunne få fiender til å midlertidig slost på min side - moro! Men spilte det bare en uke, og fant aldri dattera mi… :sob:

Hvordan oppgraderte du din Witcher…? :nerd_face:

Det tar vel en hundre timer å finne henne, men det er fryktelig mye moro på veien, og du har ennå langt igjen før du har reddet verden eller dør i kampen mot mørkets krefter. Det er mange sluttversjoner.

Jeg har også en forkjærlighet for Quen, men jeg maxet alltid på Axii (hypnose), slik at jeg kunne bruke det til overtale når anledningen bød seg. Det er derfor jenter ikke blir gode i Fortnite - de fortrekker dialog og andre utfordinger enn å skyte på hverandre.
Ellers velger jeg alltid letteste armering, og tilsvarende teknikk. Jeg er født sånn, liksom.

Hvor lang kom du - fikk du spille Ciri (fosterdatteren)?

Ja, spilte henne et par ganger i tilbakesyn.
Jeg var så heldig å snuble over et quest der man kunne skaffe seg oppskriften til Griffin School Gear som var et fullt sett med rustning og begge typer sverd som alt var 50% bedre enn det beste jeg hadde fra før, og dette kunne man begynne å bruke i level 11 som jeg nettopp hadde komt til, så jeg følte meg ordentlig digg og mektig rett før jeg måtte forlate verdenen…

Da har du blitt kjent med Baronen, men bare så vidt begynt på hans historie.
Jeg har spilt mange RPG (role-playing-games), men Witcher er i en klasse for seg. Jeg har aldri følt en slik tilfredstllelse, som da jeg hadde spilt meg gjennom det. Men det tar sin tid, særlig hvis en vil oppnå et tilfredstillende resultat -lykkelig slutt.

Persongalleriet er også i en klasse for seg, og jeg som har spilt begge de foregående, opplevde mye gjensynsglede. Jeg traff til og med igjen han jeg jaktet på i forrige spill, men som jeg viste nåde i avslutningen på nr. 2.

Pff…når det gjelder rollespill, så kunne ikke opplevelsen måle seg med å spille Super Mario 64 og Zelda: Ocarina of Time i min barndom. Eller å spille kunststykket Zelda: Windwaker og atmosfæriske Fallout 3/Fallout: New Vegas, eller drømmelandet Skyrim i min ungdom. Men innrømmer at Witcher 3 var vellaget; det ble mer interessant etter hvert og jeg fikk jo ikke fullført det. Men noe av det som ødela for meg var å spille i tredjeperson med håndkontroller (PS4) - dette kan ikke måle seg med friheten du har med en mus, og å oppleve ting i førsteperson, IMO.

p.s. Jeg gleder meg til virtuelle spill med kunstig intelligente karakterer, og å bruke hansker som håndkontrollere.

Sikkert - jeg begynte ikke før jeg var over femti :smiley:
Det var sønnen, som rigget meg opp, en gang jeg satt fast med hæl-betennelser i begge beina.
Han kom kom dit fra brett-spill-versjonen. Det første spillet jeg prøvde var Dragon Age, som jo også var et voksent spill.
Jeg har spilt Skyrim, og FallOut både i Washington og New Vegas., men gadd aldri å fullføre for jeg likte ingen av mine allianser. FallOut 4 finne også på en eller annen maskin i huset, men det frister ikke med mer atom-verden. Da drar jeg heller til Witchers-ekspansjonen - Blood and Wine. Ellers planlegger jeg å spille RedDead2, men da må sønnen spille gejnnom det først, slik at jeg får vite storyen. Jeg hadde stor glede av å se på at han spille gjennom den forrige. Jeg har også spilt litt GTASanAndreas - men også der foretrekker jeg å se på.
Jeg er jente! Jeg synes ikke det er speselt gøy å trykke fort på konsoller, jeg synes det er gøy å løse gåter!
Om FallOut er mitt “fall-out” å kjenne glede ved å finne en gammel brødrister!

Den delhistorien med barna som bodde i sumpen med kona til baronen var veldig innlevende. Jeg valgte å slippe fri treet/demonen i skogen fordi han lovet å redde barna, som ellers ville bli spist av heksene (?). Dette gjorde at heksene forvandlet kona til baronen til en uhyggelig, vanskapt figur som straff for at barna unnslapp. Sjøl om jeg sammen med barnonen og dattera fikk forvandlet kona tilbake til det normale, så førte heksenes forbannelse til at hun døde. Neste gang jeg oppsøkte slottet til baronen hadde han hengt seg…

Du ville nok likt Zelda: Ocarina of Time. Det har vakker musikk, en vakker historie, og mange, mange gåter.

1 Like

Tviler ikke - jeg har hørt mye bra om Zelda - jeg kjenner til og med ei lita jente, som har fått det navnet.

Hvis du ikke hadde sluppet fri treet, så ville ikke utfallet ha blitt særlig bedre, bortsett fra at kona ikke vil dø, men “bare” være skadet i sjelen. Baronen vil ikke henge seg, men ta med kona for å søke hjelp, uten at vi får noen indikasjon på at de lykkes.Barna ville ha blitt heksemat.

Senere vil du møte heksene igjen, sammen med Ciri, og hvis du er en dårlig pappa, vil du til slutt dø i møte med en av dem.

Grr! En dag skal de heksene få svi!

Lettet over at jeg gjorde “det riktige” når jeg slapp løs treet, men ikke fortell mer om historien om jeg finner på å spille det i fremtiden!

…sjøl om jeg de siste årene kun nå og da spiller Bad Company 2 med min østerrikske makker…

…hvor en del av moroa er å baserape noobs med helikopter!