Nyheter MDTV Forum Om Doner

Velge mellom 5G og insekter? Vi får ikke begge deler

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/03/velge-mellom-5g-og-insekter-vi-far-ikke-begge-deler/

Av Einar Flydal. Da jeg var ung og nysgjerrig, leste jeg at insektene kom til å arve Jorda når menneskene hadde gjort den ubeboelig av radioaktiv stråling. For insektene var så robuste mot radioaktiv stråling, hadde forskere funnet ut. Men det var den gang det var normalt å ha fluer på kjøkkenet og humler i…

5G er allerede under utbygging og testing flere steder i Norge, uten forutgående testing av virkninger på helse og miljø knyttet til en teknologi som altså blant annet bruker bølgelengder som tidligere ikke har vært brukt i kommunikasjonsteknologi, betydelig mye mer fokusert stråling (pga fase-arrangerte antenner) og langt tettere avstand mellom antenner og master, det vil si at langt flere vil få slike master rett utenfor sine hjem, arbeidsplasser, skoler, helseinstitusjoner etc. I tillegg kommer planene knyttet til “Tingenes Internett” - som 5G-nettet er en viktig forutsetning for - der alle våre elektriske apparater (som kjøleskap, komfyrer, vannkokere o.l., varmeovner, persienner, støvsugere etc) skal kommunisere trådløst om bruk (våre vaner) og strømforbruk, noe som i seg selv vil øke antallet strålekilder i samfunnet enormt. .

For den som lurer på hvor langt testing og utbygging er kommet, deler jeg følgende oversikt skrevet av Per Halle:

" Det foregår 5G testing i flere norske byer. Telenor tester i Kongsberg og Elverum (1,2) . Telia (3) i Oslo og ICE (4) har utplassert sendere i en rekke byer [se nedenfor].

TELENOR
1 (Nov18) Nå har Telenor åpnet Skandinavias første 5G-testnett
https://www.digi.no/…/na-har-telenor-apnet-nordens-f…/450709

• I første omgang har fem familier fått hvert sitt 5G-modem til bruk hjemme. De Huawei-produserte ruterne plukker ned 5G-signalene og distribuerer dem i hjemmene som vanlige wifi-signaler. Dermed ligger begrensningene i wifi-teknologien, og ikke i mobilnettet, forklarer dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

En annen samarbeidspartner i 5G-piloten i Kongsberg, er Coop. Der har butikken fått en av de verdifulle ruterne, slik at betalingene kan gå trådløst gjennom lufta istedenfor å baseres seg på gamle kobberlinjer i bakken.

Det vi nå setter i gang på Kongsberg er et testnett, og det skal vi bruke til å skaffe oss erfaring og skape et fundament for nye anvendelser. Neste år (2019) ser vi at det kommer en masse nytt utstyr. Mobiltelefoner med 5G, rutere og mye annet. Vi tror at vi er klare til å åpne et kommersielt 5G-nett på noen steder i Norge i 2020,

2 (feb19) Lanserer ny 5G-pilot i Elverum og flere 5G-prosjekter
http://www.mynewsdesk.com/…/lanserer-ny-5g-pilot-i-elverum-…
-Telenor har valgt Elverum som ny testarena for fremtidens supernett. … Telenor har planer om å plassere fem 5G-basestasjoner i elvebyen allerede før sommeren…

TELIA
3 (des 18)Telia åpner 5G-testnett
https://www.digi.no/artikler/telia-apner-5g-testnett/453500
-…åpne vårt første 5G-testnett her i Nydalen [Oslo] hvor vi lanserer verdens første 5G-kino sammen med Get, sier sjefen for Telia Norge, Abraham Foss.
Publikum ble presentert for første visning av traileren til den nye filmen om Roald Amundsen strømmet over det nye 5G-testnettet.

ICE
4 Ice er klar med 5G-nett i flere byområder i Norge
https://www.dinside.no/…/ice-er-klar-med-5g-nett-i…/70811431
VI har rullet ut 1.000 basestasjoner i stillhet, slik kan vi være raskt ute med å skru på nettet når det er klart. Vi skal være i best mulig posisjon, sier han (Johanneson) og forklarer at utstyret som er installert nå, ikke må byttes når 5G-nettet aktiveres.
Johannesson anslår at Ice er klare med 5G-nett rundt 2020.
Disse byene er klargjort
5G-nettet er fortsatt ikke kommersielt tilgjengelig i Norge. Foreløpig er det Stor-Oslo, Drammen, Fredrikstad, Sarpsborg, Skien, Porsgrunn, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim som er klargjort for 5G."

Hei INK. Lenge siden sist.
God helg vakre du : )
Merket meg noe jeg kom over i dag, at 5 G også hadde med kobling til Artificial Intelligence. Har du kommet over noe liknende ?

I følgende, korte tale, framsetter Tom Wheeler, lederen for FCC (et organ som er USAs statlige strålevernmyndighet og reguleringsmyndighet i ett - det tilsvarer ca det norske DSA (tidligere Statens strålevern) og Nkom) beslutningen om at telekombransjen i USA skal få totalt frie tømmer til å rulle ut 5G uten noen forutgående testing eller regulering. Tom Wheeler, som altså er leder for USAs strålevern- og telekom-reguleringsmyndighet, er en tidligere lobbyist fra telekombransjen, altså den bransjen som han skal regulere i dette vervet, men som han her altså unnlater å regulere. Legg forresten også merke til det sinnssyke blikket han har innimellom (og den underliggende opphisselsen):

Så vidt jeg husker, ble det lagt fram noen slike planer på en tech-konferanse i Barcelona. Jeg husker ikke helt detaljene fra den saken jeg så om det, men jeg lurer på om ikke ideen var at man (dvs teknologiutviklerne) håper å kunne bruke AI til å styre (en del) systemer knyttet til Tingenes Internett.

Edit: Det ble sagt et eller annet om at de forestilte seg at AI skulle fungere som en hjerne, mens 5G (og/eller Tingenes Internett?) er tenkt som nervesystemet til denne hjernen, som de så for seg at skulle dekke det meste av våre samfunn. Altså at AI skal styre viktige funksjoner i hele samfunnet. Jeg synes hele denne tanken er nokså ubehagelig. What could possibly go wrong, liksom … :thinking:

OK. Det får jeg tenke litt på…

“Wheeler was the CEO of the wireless industry group CTIA from 1992 to 2004, and the CEO of the National Cable Television Association from 1979 to 1984. As the agency drafted its net neutrality rules, comedian John Oliver famously compared putting Wheeler in charge of the FCC to hiring a dingo to babysit your kids.”

min framheving

Helt konge! :crown: :rofl::rofl:

Velge mellom 5G og insekter? Vi får ikke begge deler.

Nå er jeg selv foreløpig litt agnostiker også i denne sammenheng, dvs. jeg føler meg foreløpig ikke skråsikker på hverken at 5G er verdens undergang, eller at det ikke er det.

Men minner gjerne alle om at dersom de dystre spådommene om insektutryddelse slår til, er vi ferdige med oss, og med alt av økosystemer slik vi kjenner dem i dag.

Insekter er helt nødvendige for bl.a. pollinering, biologisk nedbryting/ kompostering og som fiske-, fugle- og smådyrmat, for å nevne tre av de viktigste rollene.

Spandér en time og kvarter på Dana Ashlie, og se hva du synes så - Dana er så behagelig å se og høre på, og så dyktig til å presentere at det uansett ikke vil være bortkastet:

Dette er sykt. Tenk på sykehusene, hvis man skulle oppleve midt under en viktig operasjon at noe klikket.Det bør være sånn at mennesket alltid kan velge manuell styring . Fytti rakkern. Jeg så filmen med han med 5 G som ikke ville svare på helsespørsmålene. Spooky. Takk, for at du tok deg bryet med å poste omkring disse spørsmålene.

Dette er ikke bra. Jeg har nå sett en timeline i dette for årene framover, av noen reportere, som var på mobilkonferansen i Barcelona, og de sa at det også handlet om “face recognition” teknologi som skal høre med i dette opplegget, og da tenkte jeg på det vi har sett i Kina med social credit system, der de har den overvåkinga og staten driver og gir poeng for “god” oppførsel , og hvem definerer hva “god” er liksom.
https://www.trunews.com/stream/mwc-2019-wrap-up-from-barcelona-rick-wiles-perspective-on-how-tech-revolution-will-affect-you-2019-2030

Smartteknologi og Tingenes Internett er sårbart på så mange måter. Her er det en hacker (strengt tatt er han vel forresten en dataanalytiker med hacker-kunnskaper) som forteller hvordan han kan ta over den “smarte” vannkokeren i et hus, og faktisk bruke den til å hacke seg videre inn i nettbanken til eieren: https://www.vgtv.no/video/121896/saa-lett-kan-han-hacke-vannkokeren-din?jwsource=cl

Og om mobilhacking: https://www.vgtv.no/video/134468/slik-faar-de-full-tilgang-til-din-telefon-uten-at-du-vet-det?jwsource=cl

Takk. Må utsette akkurat det litt, men lover å se den. Kommer sikkert tilbake med en kommentar etterpå.

Jeg fikk ikke linken til å virke. Her er youtube linken

og jeg så nettopp film om en mann som tok med to mobiltelefoner på en runde ut i byen, og de hadde ikke noe kort inni, og den ene var i flymodus, likevel klarte de å spore masse detaljer om hvor han hadde vært, og hvor han gikk ut av bilen !

Det var visst et klipp der hvor Trump sa at i møtet med Kim hadde han nå lovet å ikke skyte opp raketter.

Joda, men dette er jo problemer brukeren selv innstendig ber om, ved den helt unødvendige kombinasjonen av både å være teknisk innviklingshemmet, og i tillegg handle på tvers av grunnleggende, og til det kjedsommelige gjentatte advarsler og tommelfingerregler for personvern og datasikkerhet. Ingenting kan beskytte folk mot sin egen dumhet når de insisterer på den måten. Verden vil bedras, og det står folk i lange køer der ute for å gjøre jobben. Det må man nesten bare anse som grunnbetingelser for liv, tror jeg. Og så ta konsekvensen av det hvis man er teknisk innviklingshemmet, og drite i å laste ned spillene sine fra hvorsomhelst, kanskje helst drite i å laste ned noe som minner om de mest populære leketøyene i det hele tatt, for det er de som utsettes mest for piratering og modifisering. Livet går greit uten Angrybirds, faktisk. Og vannkoker på internett … Good grief. Dere som faktisk kjøper noe sånt før det blir påbudt og med strenge straffer for å la være, dere skal i grunnen i prinsippet utsettes for så mye elendighet at dere dør ut snarest mulig. Ren eugenikk.

Det som er vanskelig, for ikke å si umulig å sikre seg mot, er Storebrors snusing gjennom samarbeidet med teknologiselskapene som levererer hardwaren og tjenestene (f.eks. Telenor). Frilans-snushanene er ikke et problem hvis man ikke vil.

Om ikke lenge kan det bli vanskelig å få tak i nye elektriske husholdningsapparater uten smartfunksjoner. Man må allerede være litt obs for å unngå dem, etter hva jeg hører. Men akkurat når det gjelder vannkokere, skjønner jeg ikke helt at folk har lyst til å (over)koke tevannet sitt i plast hver dag, uansett.

Hvis man selv ikke klarer å kortslutte en krets som bryter strømmen til varmeelementet i vannkokeren dersom den ikke får nett-tilgang, hvis det skulle bli så ekstremt at det kun selges nett-avhengige vannkokere, og ingen man kjenner heller klarer det, får man koke i en kjele på komfyren, og hvis ikke den virker uten nett heller, får det bli primus eller bål. Dette er og blir ikke-problemer, som sådan. Problemet er at man ikke har noen kur mot naivitet eller trangen til å ha alt mulig som er en farsott i øyeblikket.

Hovedproblemet er selvsagt at noen er slemme, og at noen av dem har mye makt. Men det er det i hvert fall intet å gjøre med. De kommer til å sørge for å overvåke oss 24/7, men akkurat de problemene videoene omtaler er ikke en avgjørende del av den pakka, for det er altfor lett for brukeren å beskytte seg mot dem. Så var det da også frilans-snushaner som var skurken i begge eksemplene, ikke Storebror.