Nyheter MDTV Forum Om Doner

Valget: Partisystemet i Norge forandret, kanskje for alltid

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/09/valget-partisystemet-i-norge-forandret-kanskje-for-alltid/

Kommune- og fylkestingvalget i Norge ble et jordskjelv. Distriktsopprør, miljøopprør og bompengeopprør forandret det politiske kartet så mye at det kan bety varige endringer. Arbeiderpartiet gjorde et historisk dårlig valg. En må tilbake til stortingsvalgene i 1921 (21,3%) og 1934 (18,4%) for å finne svakere oppslutning enn i 2019 (24,8%). Særlig dramatisk er partiets tilbakegang…

Mye riktig i denne analysen. Både ap og frp har frontfigurer som ikke er istand til å forstå sine egne velgere. Senterpartiet vil fortsette å øke. Et kraftigere miljøfokus kan bringe de helt opp. De vinner ikke byene med å være for vindmøller og mot ulver. Mdg har også potensiale.

Veinettet er en del av den vitale infrastrukturen, og bør finansieres over statsbudsjettet og ikke med bompenger. Fordi selv om noen sier at " jeg bor i byen og kjører ikke bil, derfor skal de som bruker veien betale for å kjøre på den, ikke jeg", så kommer et vel utbygd veinett i hele landet alle til gode, også de urbane som ikke bruker det.

For et industriland må ha en vel utbygd infrastruktur for næringsliv og husstander, et godt utbygd veinett øker derfor landets BNP, og kommer derfor også de som ikke bruker det til gode på andre måter.

Et samfunn der folket må etablere provisoriske enkeltsaks-partier for å komme til orde, er et samfunn som er overmodent for et slags direkte demokrati.
De krisene som Europa og vesten står ovenfor er stort sett politisk skapte kriser, men tilsynelatende uten politiske løsninger, og da kan man heller ikke forvente at f.eks parlamentarismen vil overleve som system når støvet til slutt legger seg.

De som kjenner bydelene i Oslo, kan se på denne oversikten som er krysset med SSB tall 2019.
( link nederst )
Det er veldig forskjellig hva som fikk flertall på Frogner ( H ) og Grünerløkka (MDG) eller Grorud og Gamle Oslo ( AP ) osv.

Man kan også se om man finner ut hvor Arbeiderpartiet er størst.
Eksempel fra Groruddalen med bydelene Bjerke, Alna, Grorud og Stovner.

Så kan man se f. eks på utvalget i prosent fra SSB ( 2019 ) :

Groruddalens bydeler :
Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre (prosent) 2019 030110a Grorud
Asia, Afrika, Sør- og Mellom-Amerika og Tyrkia 38,9 ( Arbeiderpartiet størst )

Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre (prosent) 2019 030111a Stovner
Asia, Afrika, Sør- og Mellom-Amerika og Tyrkia 47,3
( Arbeiderpartiet størst )

Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre (prosent) 2019 030112a Alna
Asia, Afrika, Sør- og Mellom-Amerika og Tyrkia 40,7
(Arbeiderpartiet størst . )

Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre (prosent) 2019 030109a Bjerke
Asia, Afrika, Sør- og Mellom-Amerika og Tyrkia 29,4
(Arbeiderpartiet størst.)

Sammenlikning :

Frogner : Høyre størst.
Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre (prosent) 2019 030105a Frogner Asia, Afrika, Sør- og Mellom-Amerika og Tyrkia 10,7

https://www.ssb.no/statbank/table/05752/

Så langt jeg klarer å se, så gjør feks MDG det best i de sentrale bydeler i Oslo hvor det er godt utbygd kollektivtransport og hvor det er kort avstand til det meste. Når det gjelder FNB så ser det ut som om situasjonen er helt motsatt av dette.

Her i Kragerø falt Rødt med 2.9% ned til 12.5% fra det rekordsettende valgresultatet i 2015, som var på 15.4% og varaordfører. Som forventet etter en så ekstrem formtopp, iflg. all erfaring og valgforskning – og fremdeles et historisk godt valg for Rødt. Og fremdeles kommunens 4. største parti etter Ap (24.5%), Sp (19.8%[!]) og H (14.9%), og definitivt i forhandlingsposisjon for noen bedritne kompromisser i bytte mot representasjon. Gratulerer, kommunistpakk. :slightly_smiling_face:

Og partiet Venstre, nasjonalt stadig under kyndig ledelse av den berømte kommunistjeger Trine Skei Grande, falt her i byen ytterligere et par prosent ned, til årets behagelige resultat på 2.6%. Neeei, så trist.

Kjære vene… de må forby kondomer der nede, det er jo nesten ikke mennesker der.
Makan… men tross alt, byen er fabelaktig den.Et av favorittminnene var da jeg sto på brygga, og en blåstål i all sin prakt kom svømmende.
https://www.fiskeavisen.no/wp-content/uploads/2017/07/img_3779-1.jpg

Jan Hårstad på disqus til Lars Thorsen ( SIAN )
Tråden : Sivilisasjonskamp i Kristiansand

I virkelighetens verden er kommunismen utryddet fra Europa. Fortelle meg om ett større kommunistisk parti.
Men en kan snakke om kulturmarxisme i allianse med globalistene. Kulturmarxismens ideologi er politisk korrekt multikulturalisme som ber seg frabedt å blande proletær klassekamp inn. Det er ingen begeistring for De Gule Vestene i Frankrike i Norges “venstreside”, men islam.
Globalistenes ideologi henter impulser fra kulturmarxismen og det er årsaken til at Klassekampen får 45 millioner i statsstøtte,men både Rødt og SV vil boikotte 1,3 millioner til Human Rights Service. I demokratiets navn.

Et annet sted :
Men også på resett er det slik at mange forstår ikke forskjellen på en globalist (gigantselskapenes diktatur) og en kommunist (proletariatet diktatur). ( Sitat slutt )

Noe å reflektere over:
“Mange forstår heller ikke dynamikken i kommentariatets diktatur.”:thinking: men kanskje det mystiske begrepet kan ha visse paraleller til det som på engelsk kalles “Herd behaviour” som vel er det samme som flokk instinkt ?

Herd behavior is the behavior of individuals in a group acting collectively without centralized direction.

Herd behavior occurs in animals in herds, packs, bird flocks, fish schools and so on, as well as in humans in demonstrations, riots and general strikes, sporting events, religious gatherings, episodes of mob violence and everyday decision-making, judgement and opinion-forming.
Herd behaviour

Document.no syntes å være en ren sionistblogg med få andre målsetninger enn å skaffe denne saken oppslutning via innvandringsmotstand. Litt som EDL, NDL og JDL. Det hevdes at NDL ble kuppet av sos rasisme. Ikke helt overbevist om at det var et kupp. Det gir jo store fordeler å sitte på begge sider av en konflikt og man kan sette dagsorden. Slik Rinnan gjorde når han infiltrert motstandsgrupper med såkalte “positive agenter”. Anbefaler “Forræderiets epoke” av J. Lyng

10.500, akkurat passe. Muligens i overkant også: Ei næringsdrivende med måtelig suksess borti gata her, sier det bare bor idioter og bygdetullinger her i byen, og er bitter fordi hun ikke holder til på Helle i steden for. Men det er åpenbart et godt tall for snekkerbransjen. Som en (minst) tredjegenerasjons snekker her konstaterte i en lett undrende tone: “Nå har jeg snekra og bygd på folks hus i 35 år, og både faren og bestefaren min snekra på dem hele livet, og hele tida har det bodd ganske nøyaktig titusen femhundre mennesker her, men de titusen femhundre, de bygger og de bygger og de bygger, og de blir aldri ferdige.” Dette er sikkert et tegn på er eller annet, et uttrykk for noe.

Ellers var det jo en pragtfuld blaastaal, Gatis! Minner for øvrig om denne: “Det er mye stygt i sjøen, både fuggel og fisk, sa mannen, han så kjerringa bade”. Akkurat nå på forhøsten er det i grunnen mye absurd fargesterke greier i sving i naturen, både til lands og til vanns. Her er et par sopp- og lavtablåer fra rett etter regnet i forgårs:

O.T.
Soppfeberen tar meg… du må ikke vise meg sånne bilder… Ser fram til høstferie nå.
Pleier å få soppfeber når jeg ser løvskog med gule blader på bakken, og speider etter kantareller mellom dem.
Du traff jammen blink igjen, som med Peking Duck. Jeg tok ingen bilder denne gangen , men skaffet mat. Ingen fluesopp i lunsjboksen, bare så det er sagt, men jeg hadde sopp til middag flere dager denne uka, etter den fantastiske soppturen . Det var mange rare sopper der, liten klubbesopp var ny, og endel røyksopp og korallsopp. En heksering var det også der. Det er sopper som vokser i en sirkel. Det mysset av sopp både til høyre og venstre på den grønne traktorstien vi gikk på, med portal i det fjerne, der jeg gikk sammen med en soppinteressert kommunist . Jeg fikk stoppet vedkommende på hengende håret i det hånden var på vei til å plukke det som jeg tror var verdens giftigste sopp, den grønne fluesoppen, som går under det engelske navnet “death cap”. Skulle vise fram den grønne spesielle soppen, men i ettertid leste jeg om det, og så en video om den, og skjønte jeg hva det kan ha vært.

I Brasil finnes det visstnok grønne sopper som er selvlysende i mørket.
Man kan google “picture glow in the dark mushroom” .

Undertegnende prøvde et par nye slag denne gangen for egen del, en terskel å gå over, men må utvide reportoaret. Pleier å gå etter dem som ikke har giftige dobbeltgjengere, og samtidig se på alle slag, men holder meg gjerne til slagene lys piggsopp, kantareller, steinsopp, og matblekksopp ( unge eksemplarer ) . Denne gangen fant vi mye furumatriske, som vi grovrenset i skogen, og som jeg syns smakte fortreffelig etter steking og krydring med timian , og fåresopp som det var mye av ,og som var uten mark.
Fortsatt sitter jeg og skriver.
Fant forresten ut at det er en god ide å ta med medbragt dykkermaske og øks, pga at man trenger seg inn i tette kratt med masse greiner .:slightly_smiling_face:
Det er da man ikke må fristes til å dukke fram fra det gjenstridige villnisset, med hendene fulle av fangsten, og trevler av granskjegg og kvister i håret, der soppene har bestemt seg for å gjøre seg mest mulig utilnærmelig, i kampen for tilværelsen, for å diskutere sopp med forbipasserende som lufter bikkjene.
GK.