Nyheter MDTV Forum Om Doner

Valget i Israel i morgen 9 april 2019

Link til aktuelle nyheter om valget i morgen.
https://www.haaretz.com/israel-news/elections

Ja, brød og sirkus til folket

Noen andre som finner det rart at Iran skulle hjelpe Netanyahoo og vinne valget? Høres nesten ut som Nutty har gjort det sjøl og beleilig har iran å skylde på?

Er det ikke slik at hver gang det er valg på gang i Israel så skjer det en eller annen form krigshandling og bombing i disse områder?

1 Like

Det må være smellet fra det globale biljardbordet.

Iran og Israel har faktisk en tidligere historie med samarbeid (strategisk og handelsmessig), om jeg ikke husker feil. Jeg ble overrasket da jeg leste om det (en artikkel i Ny Tid, mener jeg det var). Det er kanskje heller ikke så dumt for Iran å være venner med Israel med tanke på at de nok oppfatter USA som en (mulig) trussel? :thinking:

Jeg tror ikke Israel har mye å tjene på å støtte Iran.
Islams allehånde konflikter, kriger og terroraksjoner er mellom Iran og Saudi, eller mellom shia og sunni.
Dersom Israel går sammen med Iran, så får de Saudi som fiender, ikke bare lokalt, men over hele verden hvor det finnes muslimer.
Om det finnes gode motargumenter mot dette, ville jeg gjerne få dem,
for jeg er fullt klar over at verden er mer komplisert enn jeg har oversikt over nå.

1 Like

Kommentaren var ment i forhold til dette med Trump, som du skrev i den andre tråden.

Iran har visstnok den største samlingen jøder utenfor Israel, i følge det jeg har lest i kommentarfeltet på en av artiklene.

“…the Iranian Jewish minority, which is the largest group of Jews in the middle east outside of Israel.”
Dette er en av bidragsyterne til Trumpkampanjen.
Om artikkelen ( under ) overskriften er misvisende, men anbefaler å lese hele denne selv om den er gammel.

Noen andre som finner det rart at Iran skulle hjelpe Netanyahoo og vinne valget?
Kan du utdype litt hva du mener her ?

At skulle iransk etterretning skulle ha hacket opposisjonskandidatens telefon er vel i og for seg ingen bombe, men hvordan dette så havner direkte i Netanyahoo’s never, slik at han fikk et våpen akkurat i rette øyeblikk for å snu en vanskelig situasjon, ( korrupsjonsetterforskning og anklager om at han skulle tjent 38 mill privat på en offentlig våpenhandel tror jeg det var) det var jo uhyre belelig for den sittende presidenten… og kansje avgjorde det valget? Hvem vet? Fant det bare en smule bizarr med tanke på resten av påtryneteateret vi ser utspiller seg på daglig basis i syria f eks

Han kan kanskje bestille både det ene og det andre via big data .Som reklamen viste på Cyber tech i Tel Aviv 2019, i cyber verdenen er det ingen grenser, og det er 400 cyber selskap der.
Se på denne artikkelen nederst her :
Den viser at kodenavnet "Roma "er brukt som prosjektnavn i forbindelse med valget i USA av det private Israelske firmaet Spy Group .
Nå sier også Netanjahu i en video at de ser på USA som det nye romerriket !
Se kart over det romerske imperium

The campaign official, Rick Gates, sought one proposal to use bogus personas to target and sway 5,000 delegates to the 2016 Republican National Convention by attacking Senator Ted Cruz of Texas, Mr. Trump’s main opponent at the time.
Se på dette :