Nyheter MDTV Forum Om Doner

USAs marine trosset sjøreglene og kunne ha utløst krig


#1

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/06/usas-marine-trosset-sjoreglene-og-kunne-ha-utlost-krig/

CNN brakte videoer av at det amerikanske marinefartøyet USS Chancellorsville nesten kolliderte med en russisk destroyer i Stillehavet. Clayton Doss fra US Navy sa til CNN at «den russiske destroyeren … gjorde en utrygg manøver overfor USS Chancellorsville og kom så nær som 20-30 meter og satte både fartøyet og besetningen i fare.» Nå er…


#2

Noen som husker KMS Helge Ingstad? Den amerikanske marine har så dårlig ord på seg, at spørs om de har provokativ kraft.


#3

«Sjøreglene», iblant også kalt Sjøveisreglene.


#4

Han påstår at den russiske destroyeren gjorde en utrygg manøver til tross for at den amerikanske båten ikke overholdt vikeplikten som CNN videoen klart viser. Med tanke på at amerikanske krigsskip har prestert å kollidere med tankbåter og andre båter i den senere tiden, kan en gjøre seg noen tanker om den amerikanske marines sjømannskap.

For hvis de ikke kan manøvrere krigsskipene selv etter de mest elementære sjøfarts-reglene som skulle være det enkleste av oppgavene på et slikt skip, hvordan kan de da betros å betjene radarsystemer, rakettbatterier, cruisemissiler og atomvåpen som de nå kan være bestykket med?

Det må være lettere å gjøre feil med disse kompliserte radar og målsøkings-systemene, og gjør de feil her, kan det utløse verdenskrig. Er mannskapene som opererer disse systemene erfarne med mange års fartstid, og de som står på broen ferske fra sjøkadettskolen? Med så mye ulykker og nestenulykker den siste tiden burde statsledere verden over protestere ovenfor USA, for USAs marine er livsfarlig også i fredstid.


#5

Tull og tøys fra artikkelforfatteren, her er der den russiske båten som konstruerer en situasjon, anbefaler at man setter seg gått inn I Alle sjøveisregler Før man kommenterer slike saker .


#6

Hva med å formulere hvorfor du tenker at nesten-kollisjonen er russisk skyld? Din kommentar har ingen substans eller verdi utenom å fortelle oss hvem Egil Somebody føler er skyldig - befinner du deg så langt inn i ditt eget hode at du ikke forstår dette sjøl? Har du aldri tenkt over hvordan andre oppfatter det du skriver? Tror du andre er tankelesere?

p.s. på forhånd beklager for denne harde leksjonen som egentlig vi alle trenger fra tid til annen.


#7

Min uttalelse er basert på at i mitt hode i motsetning til ditt hode som er fylt med tverrved er noen celler igjen, som har greie på dette.


#8

Ingen som sier det lenger - for sjømannskapet er outsourcet.


#9

Det er ikke jeg som er tverr; det er samfunnet som er tvert i forhold til min sjel. Tverrsamfunnet.

…på bildet ser det ut som den russiske destroyeren nærmer seg det amerikanske fartøyet nesten vinkelrett. Jeg hører gjerne din forklaring på hvorfor det er destroyeren som konstruerer situasjonen, om du kan øse av din kunnskap.


#10

Trur du først skal ofre din sjel og komme ut av den beksvarte lille boblen du befinner deg. Verden utenfor er ikke så vanskelig å forstå som du tror,ting som er (nesten )vinkelrett trenger nødvendigvis ikke å være en avgjørende faktor på at ting er galt. Og faktorenes rekkefølge er ikke heller likegyldig og skal heller ikke utelates fordi man ikke liker de.


#11

Jøss - for ei tom og bråkete tønne.


#12

Trur at du også bør ta deg en tur ut I lyset. I det minste for å se hvordan du ser ut.


#13

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med enkelte marineoffiserer eller andre kyndige innen navigasjon om hva reglene sier om innhentende fartøys vikeplikt.

Det er ikke uten grunn til ordtaket ”skomaker – bli ved din læst”. Du har sikkert mye greie på venstresidens politikk, men her skorter det på kunnskap om navigasjons-reglene.

(a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

(b) Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner.

© Hvis et fartøy er i noen tvil om det innhenter et annet, skal det gå ut fra at dette er tilfelle og handle i samsvar hermed.

I tillegg drev det amerikanske fartøy med helikopteroperasjon hvor det russiske fartøyet med vilje har oversett signalføringen til dety amerikanske fartøyet. Se video på YouTube m.fl…

Ha en herlig pinse med god anledning til å lese seg opp på sjøveisreglene.


#14

Verden kan trekke ett lettelsens sukk hvis den kommer seg helskinnet igjennom Trumps president periode uten en amerikansk militær konfrontasjon med Russland, Kina eller Iran. USAs hensynsløse, aggressive og konfronterende oppførsel er mildt sagt urovekkende. At verden skal måtte leve på USAs nåde er en stor tragedie for menneskeheten.


#15

Jaja, Egil…da kastet du bort 4 kommentarer uten å forklare noe. Men du fikk hjelp av din makker Gunnar ovenfor, som opplyste dette:

"…et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy…

Denne regelen kan man visst finne i Nærings- og Fiskeridepartementet sin Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen / Sjøveisreglene. Forskriftens første kapittel inneholder “Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen”, der regel 13 omhandler innhenting.

Sjøveisreglene er forresten en korttittel til den norske forskriften, og ikke tittelen til de internasjonale reglene.

p.s. …jeg er egentlig i større likevekt med mine omgivelser enn på lang tid, og bare overdrev for å være humoristisk. Hva du sikter til med “beksvart boble” forsto jeg ikke.


#16

Fikk nok ingen hjelp verken av Gunnar eller noen andre, dette kan jeg. Og i det ligger vel i det jeg nevnte om faktorer og kunnskap Før man i det hele tatt åpner kjeften og kommenterer og synser noe man overhodet ikke har peiling på.


#17

Dessverre står ikke sjømannskapet til artikkelforfatteren i noe rimelig forhold til fantasien. Når han har lest mitt tidligere innlegg kan han ta en titt på vedlagte bilde og deretter prøve å overbevise meg at det russiske fartøyet

  1. var mindre enn 22,5 grader aktenfor tvers av amerikaneren
  2. at det russiske fartøyet hadde mindre fart
    KONKLUSJON: Hele artikkelen bør slettes som vås.
    Se bilde. https://youtu.be/0BGbbAeuAvQ

#18

Våse er det du som gjør. Slik oppførsel gir ikke poeng her på sida. Og bruk noe bedre enn et kornete bilde som sannhetskilde.


#19

Hva kan det være at du kan, da? Ikke debattere, ikke forklare, bare rope ut påstander uten substans.
¤Vis meg at du har peilig eller


#20

Oi,Oi du er endelig våknet,anbefaler deg å skifte sokkemerke .Der tydelig at det merket du bruker nu er altfor sterke for deg, å røyke altså !