Nyheter MDTV Forum Om Doner

USAs ambassade og Faktisk.no sammen mot desinformasjon

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/07/usas-ambassade-og-faktisk-no-sammen-mot-desinformasjon/

12. august 2020 arrangerer USAs ambassade i Oslo et møte på Litteraturhuset. Der skal professor Sarah Kreps fra Cornell University, Bret Schafer ved The German Marshall Fund of the United States og Kristoffer Egeberg fra Faktisk snakke om «de mange måtene sannheten blir forvansket på og hvordan mennesker og politikk formes gjennom desinformasjonstaktikk.» Dette går…

7 Likes

Det er klart at USA kun ønsker EN form for desinformasjon: Den som kommer fra USA. For USA har løyet i nær sagt hver eneste krig siden andre verdenskrig, løgn og bedrag, falske hendelser, falske nyheter. Vietnamkrigen i 1964. Irak 1990, Afghanistan 2001, Irak 2003, Libya 2011, Ukraina 2014 - for ikke å snakke om Sydamerika og Mellomamerika.

Tim Anderson (senior foreleser i politisk økonomi ved Universitetet i Sidney) sa det slik i sin bok “The Dirty War On Syria”: “Selv om enhver krig gjør bruk av løgner og desinformasjon, har den skitne krigen om Syria sett et nivå av massiv desinformasjon som verden aldri har sett maken til.”

Faktisk.no fremhevet i 2017 en “forklaring” på hvorfor tårnene i New York kollapset den 11. september 2001 hentet fra den største desinformasjonskilde om emnet: Popular Mechanics. Teorien faktisk.no forfektet er ikke en del av den offisielle rapporten om hvorfor tårnene kollapset og ansees av mange som reinspikka løgn. Faktisk.no har ikke ønsket å gå inn på saken.

At faktisk.no og USA nå finner sammen “i kampen mot falske nyheter”, finner jeg derfor helt naturlig og selvfølgelig. Istedenfor et forum som hevder Sannheten (Jeg Alene Vite), trenger vi et forum som åpner for saklig debatt om vanskelige emner for dem som ønsker se flere sider av en sak og se om det er mulig å finne mer viten.

Jeg anbefaler sterkt den sveitsiske hitorikeren Daniele Ganser, du finner flere foredrag av ham på
https://www.youtube.com/results?search_query=daniele+ganser+english

3 Likes

bilde

4 Likes

Virker som om Lokemotivet tøffer videre. I den anledning har jeg komponert en liten morsomhet.

Ignoransens Ark.

Et snevert syn
er ingen gave
på luft tuftes slott;
for så å puste
i innbilt seil
årelatt for ånde.

3 Likes

Nydelig, men å så trist. Kanskje jeg kan gi litt lys? Jeg håper jeg kan.

Undergrowth

If a seed in barren ground is let grow in the shadow of the older,
provided with only the smallest amount of water and sun,
it might grow slowly, but still, it will grow.

MN 1997
:wink:

3 Likes
2 Likes

Lys ga du sann. Takker :slight_smile:

2 Likes

Du er hjertelig velkommen :hugs:

2 Likes

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.