Nyheter MDTV Forum Om Doner

USA vil Stanse North Stream 2 med alle midler

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/09/usa-vil-stanse-north-stream-2-med-alle-midler/

Den viktigste enkeltsaken i Europa akkurat nå. Av Rüdiger Göbel, Unsere Zeit (UZ). Navalny, Novitsjok, Nord Stream 2: Etter at Tysklands regjering har anklaget Russland, forsterker transatlantiske krefter presset mot Nord Stream. Den russiske bloggeren og høyreorienterte opposisjonspolitikeren Alexej Navalny forgiftes i slutten av august 2020 med et nervemiddel av «Novitsjok-gruppen». Den tyske regjering går under…

5 Likes

De fleste er vel helt enige i behovet for fri flyt av kapital (her: gass) også i internasjonale prosjekter, for å gjøre investorene happy. Gøbel er tydeligvis også det?
Men han argumenterer feil på et fundamentalt punkt, når han henviser til situasjonen unde den kalde krigen. På den tiden var ikke CCCP imperialistiske på nivå med dagens Russland. Javel, de foretok nok også ikke-legale likvideringsaktiviteter, men ikke i det omfang Russland har vist siden Putin overtok makten.
Det spørsmål man egentlig bør ta stilling til er om man skal reagere på at et diktatur agerer som villmann internasjonalt uten å reagere - eller om man skal sette på sine naive skylapper, applaudere diktatoren og spy penger i lomma på oligarkene.

Det du skriver er jo som vanlig kun tull eller regelrett løgn. Har ikke den globalistiske elite lenger råd til å holde seg med faglig dyktige påvirkningsagenter? Eller er de bare gjerrige??

2 Likes

Hva er det som er tull og regelrett løgn i det jeg skriver? Når dere ikke har motargumenter, så begynner dere med personhets. Det skjer hver gang. Jeg bryr meg ikke om det, men det sier enormt mye om deres menneskelige holdninger.

“-Du verden! Du fremstår jo som direkte dum.”
“-Vel, siden du har klart å komme deg ned på et så primitivt nivå…”
“-umulig å føre en fornuftig dialog om demokratisering med en gjeng dilletanter”
“- Når en fanatisk minoritet som du representerer, henter inn info fra eget propagandaapparat (Kreml via Steigan), så forlanger du at vi skal ta deg dønn seriøst”
“-Med ditt høyst primitive språk lirer du ut av deg usannheter som om det gjaldt å få flest mulig stjerner i Steigans søndagsskolebok. Du fortjener uansett ikke noe svar på det oppgulpet du lirer ut av deg”
Etc etc.
Proisjering kalles det

3 Likes

Fri konkurranse betyr: når eliten i USA har forsynt seg, kan de andre krangle om smulene!

Vi ser jo på kartet under hvem som er imperialistiske, men du har tydelig store problemer med å lese kart.

Vi har jo sett hvordan USA har behandlet Afghanistan, Irak, Libya og Syria de siste årene, så man burde absolutt reagere på denne ville framferden til USA. Og det er ikke jeg som påstår at USA er et oligarki, det er derimot konklusjonen i en vitenskaplig avhandling fra Princeton og Northwestern Universities.

3 Likes

Må nok si meg enig i denne konklusjonen.

2 Likes

Du skjønner det at når motparten kommer med så primitive personrettede angrep, så kommenterer jeg deres inkompetanse. Dersom Steigans supportere kan holde seg til saklig diskusjon, så slipper man primitive personlige karakteristikker. Så glem det med projisering

Hvor ofte skal jeg måtte si at jeg ikke heier på Trump? Jeg liker ikke narsisiter, spesielt ikke hvis de har makt. Forøvrig er jeg flink til å lese kart.
Og det var vel disse 2 punktene du utfordret meg på.
Hva gjelder graden av dumhet, skal jeg ikke utfordre deg på. Men hvordan definerer du dumskap? Har du f. eks. målt din IQ?

Den amerikanske imperialismen handler ikke om Trump, de som styrer dette er den permanente staten, dypstaten eller den kapitalistiske eliten om du vil. Det er derfor Kineserne sier at i USA kan du bytte ut politikere, men du kan ikke endre politikken (money talks)

Karet jeg la ved klarte du i hvert fall ikke å lese.

Manglende egenskap til å lære av erfaringer, manglende egenskap til å se sammenhenger, manglende egenskap til å motta og bearbeide informasjon, er stivsinnet uvitenhet, idioti eller en grov mangel på intelligens og klokskap.

Ja, mange ganger, både i forbindelse med jobb og forsvar.

2 Likes

At USA vil stoppe nord-stream 2 er der intet nyt i, og hvem der er eller bliver præsident i USA efter valget, vil hellere ikke ændre på det. - Som jeg ser det… er der ingen kinamands-chance for at Tyskland vil trække sig. Det er Deres projekt…

1 Like

Jeg får bare håpe at du ikke lenger er i forsvaret. Jeg skal berolige deg med at jeg ikke lenger kommer til å besvare dine personangrep. Jeg innser at å få noen saklige svar fra deg, ikke er mulig. Men du kan jo trøste deg med at du er en typisk representant for Steigans lille menighet). MEN: jeg kommer fortsatt til å kommentere Steigan, når han lyver om situasjonen i Ukraina eller øvrige stater i øst Europa (med mindre han ikke kaster meg ut av forumet).

Nå var det ikke jeg som kom med personangrep i denne tråden

Du har fått en hel haug med saklige svar, og jeg viser med link hvor jeg har hentet informasjonen fra, og merk at all informasjon kommer fra vestlige tenketanker, universiteter osv, ikke en link viser til Russland.

Jeg tilhører ingen menighet, men det gjør du. Du har jo flere ganger skrytt av nazivennene dine i Ukraina, og noen av de norske nazistene sier du er en sviker.
Forstår ikke helt hva de mener med dette, men du må gjerne forklare hva som menes.

2 Likes

USA vil Stanse North Stream 2 med alle midler

Hva har tittelen å gjøre med den lille ranten din her, provokatør?

Eller er dette en ny sesjon på komedie fra din side? I så fall skal jeg sette meg godt til rette å gjøre meg klar for enda en god latter. For du overtidsbetalt for dine multitasking opptreden, Herr Ekko Rom?

Mirror, mirror on the wall, who is the most envious of them all? Olaf is !!!

1 Like

Nå bør jaggu Tyskland bestemme seg for om de vil være en sterk selvstendig nasjon eller innrømme at de blir styrt fra Washington. Tyskerne begynner å bli ganske lei det politiske pingpong og jeg skjønner godt hvorfor.

1 Like

Stakkars deg da. Du feller vel en tåre når Putin ikke lenger uhemmet kan fylle opp sin enorme private pengebinge. Men tårer er vel dagligdags i din barnehage? Denne form for kommunikasjon gidder jeg ikke å ta del i. Hvis du ikke ønsker å diskutere politikk, gå hjem og vogg

På tross av muligheten for fortsatt barnehage-pregede (person-angripende) kommentarer, vil jeg supplere med følgende motargumenter til artikkelforfatteren:

1. NS-2 er ikke et europeisk prosjekt for å tjene europeiske interesser. Det er 100% kontrollert av Gazprom for å ivareta russiske interesser (all den tid det er tilstrekkelig med gassressurser i markedet). I tillegg til å gjøre EU mer avhengig av russisk energi, vil NS-2 også underminere Ukrainas økonomiske og strategiske sikkerhet i den hensikt å destabilisere landet og gjøre landet til en russisk vasall (på nytt).
    Avtalen Gazprom har gjort med Ukraina er ikke verdt papiret det er skrevet på. All erfaring med russiske avtaler tilsier det.
    NS-2 går på tvers av EUs egen energi policy hvor det legges vekt på diversifisering av energi-infrastrukturen. NS-2 fører EU i stikk motsatt retning.
    Til slutt: slike store prosjekter fra russisk side har alltid som konsekvens å fylle kontiene til Putins oligarker, samt bidrar til å skape mye korrupsjon hos vestlige samarbeidspartnere (selskaper, politikere og byråkrater). Schrøder er et typisk eksempel på det.
    Av disse og flere årsaker, vil det eneste fornuftige nå være å terminere prosjektet.
    Og Russernes forsøk på å likvidere Navalny er bare det etiske eksempel på nødvendigheten av å si stopp.

Jeg sliter generelt med å finne sammenheng i argumentene dine, men argumentet i sitatet ovenfor er totalkræsj for mitt svinnende intellekt.

Når Tyskland skrur opp kranen på NS2, får de enda en kilde til gassforsyning, i tillegg til kildene de har fra før. De får enda et alternativ når de vil velge hvem de vil kjøpe gass fra.

Hvordan i all verden kan det ødelegge Tysklands “diversifisering av energi-infrastrukturen”? Enda et alternativ høres mer diverse ut for meg?

2 Likes

Det med liten skrift :

Dugin’s militant views on geopolitics, as expressed in his 1997 “textbook,” will presumably strike Western readers as both crude and mad, representing but a slight improvement over, say, the ravings of Duma deputy speaker Vladimir Zhirinovskii. While Dugin’s ideas and prescriptions are indeed extreme, dangerous and repellent, it should be emphasized that they are very much in the tradition of the writings of inter-war fascists and of adherents of the European Nouvelle Droite. Historically speaking, fascist “thought” has more than once resulted in explosive expansionism.

It should be noted, moreover, that Dugin does not focus primarily upon military means as a way of achieving Russian dominance over Eurasia; rather he advocates a fairly sophisticated program of subversion, destabilization, and disinformation spearheaded by the Russian special services, supported by a tough, hard-headed use of Russia’s gas, oil, and natural resource riches to pressure and bully other countries into bending to Russia’s will.

3 Likes

In 1993, Dugin joined his efforts to those of a charismatic demagogue, Eduard Limonov (born 1943), and founded the National Bolshevik Party (NBP). As Verkhovskii and Pribylovskii have pointed out, “The ideology of the National Bolshevik Party was fully generated by one man – Aleksandr Dugin.”18 While Limonov played the role of a fascist-style leader, Dugin served as second-in-command and as the party’s chief theoretician. The new organization appears to have been more influenced by German than by Russian émigré National Bolshevism. The German National Bolshevik Ernst Niekisch had “advocated a German-Russian alliance against the West.

The Moscow-Berlin Axis

Within the territorial sprawl of Eurasia, Dugin’s program focuses upon the formation of three key “axes”: Moscow-Berlin, Moscow-Tokyo, and Moscow-Teheran.

With regard to the future of Europe, Dugin writes: “The task of Moscow is to tear Europe away from the control of the U.S. (NATO), to assist European unification, and to strengthen ties with Central Europe under the aegis of the fundamental external axis Moscow-Berlin.

Eurasia needs a united,friendly Europe” (p. 369). In advocating such a path, Dugin appears to be influenced by the writings of the European New Right who, from the 1970s on, argued for “the strict neutrality of Europe and its departure from NATO” (p. 139). The basic principle underlying the Moscow- Berlin axis, Dugin writes, will be “the principle of a common enemy [that is, the United States]” (p. 216).

1 Like