Nyheter MDTV Forum Om Doner

USA sidestiller motstand mot sionismen med antisemittisme

Jeg tenker vel at man ikke behøver å hate for å gjøre motstand, og at motstand kanskje også kan være mer effektiv uten hat, fordi man får så sterke skylapper av å hate noen. Jeg mener virkelig ikke at man skal utslette seg selv eller overgi seg når noen utnytter eller skader andre.

Men jeg er enig i at det er mye vanskeligere å la være å hate noen i en pågående situasjon enn når det gjelder noe som er over.

Personlig kan jeg nesten nærme meg hat bare fordi noen snakker lenge og høyt (og tåpelig!) i mobilen på bussen, hvis jeg har hodepine og lavt blodsukker, så jeg forkynner her antagelig det jeg selv trenger å høre. (Men det er derfor jeg er så imponert over de som klarer å la være å hate virkelige undertrykkere).

“The world around us acts as a mirror to show us what we need to work on for our personal/soul growth. This mirroring mechanism is our way of trying to get our own attention to look at ourselves.”

Metafor på tiden vi lever i : Samfunnet som en speil-hall på tivoli der ingen speil er normale :thinking:
Best å bruke en som er glad i deg som speil.:wink:

Vi er så enige at det halve hadde vært mer enn nok. Godt skrevet og godt tenkt, som vanlig av deg. Er helt enig i dine definisjoner på hat og sinne, og at det er foskjellige ting. At sinne er et instinkt er jo helt klart, bare se på barn. Hat er mer mystisk. Det kommer med åra!

Tror det har noe med identitet og sårbarhet knyttet til det å gjøre, ja. Sånn sett er det en emosjon som ikke bare går på individnivå, men også på gruppenivå.

Hvis man gjentatte ganger blir utnyttet, trakkasert, oversett - og hvis andre er ivrige på å definere hvem du er, og ikke tar hensyn hvordan du selv opplever det. Og så er det en egendynamikk i det, det baller seg på. Et klassisk eksempel Hitlers retorikk mot Polen i 1939.

Enig! Jeg har alltid elsket provoserende kunst. Vebjørn Sand er ikke mi greie :wink:

I second that! :+1:t2:

Og jeg mener dette egentlig burde være elementært, men siden det åpenbart - antagelig pga. stor og økende frustrasjon over mangt og meget - er i ferd med å bli en utbredt ting å forsøke å rehabilitere hatet som ikke bare legitimt og forståelig, men som noe mindre selvdestruktivt og mer funksjonelt fenomen enn det faktisk er (se f.eks ovenstående artikkel av J. M. Greer), er det flott at du tok deg tid til å gå gjennom denne leksjonen.

Jeg mistenker for øvrig at det nettopp er forvekslingen av raseri (en akutt og funksjonell respons) med hat (en kronisk tilstand) som er saken i mange tilfeller der hatet omtales som grunnfølelse, og som sådan naturlig og kanskje derfor sunt og helt ok.

Hva synes du om de pubertale SM-homo-grise-klusseriene til Melgaard?

Cherokee legend of “The two wolves inside”:

An old grandfather said to his grandson, who came to him with anger at a friend who had done him an injustice, “Let me tell you a story:”

“I too, at times, have felt a great hate for those that have taken so much, with no sorrow for what they do. But hate wears you down, and does not hurt your enemy. It is like taking poison and wishing your enemy would die. I have struggled with these feelings many times.” He continued, "It is as if there are two wolves inside me. One is good and does no harm. He lives in harmony with all around him, and does not take offense when no offense was intended. He will only fight when it is right to do so, and in the right way.

But the other wolf, ah! He is full of anger. The littlest thing will set him into a fit of temper. He fights everyone, all the time, for no reason. He cannot think because his anger and hate are so great. It is helpless anger, for his anger will change nothing.

Sometimes, it is hard to live with these two wolves inside me, for both of them try to dominate my spirit."

The boy looked intently into his grandfather’s eyes and asked, “Which one wins, grandfather?”

The grandfather smiled and quietly said, “The one I feed.”

Jeg hadde kanskje fått mer ut av det hvis jeg var homse? Hvis jeg hadde vært ung og homse så kan det være at Melgaard hadde vært bra. Men akkurat der jeg er nå i livet er det ikke mye som sjokkerer, provoserer eller engasjerer i billedkunstverdenen tror jeg.

Lignende ting har blitt gjort i så mange år nå. Her Paul McCarthey;

https://i.pinimg.com/originals/9d/b2/da/9db2dad3caaee09208a59b264a097682.jpg

…og mange andre. Må vi ikke hundre år tilbake for å finne kunst som virkelig hardslående.? Akkurat som vi må tilbake til 60 og 70- tallet for å finne den mest innovative rocken?

Otto Dix og de gutta der greide virkelig å provosere . Og det på en helt naturlig måte, politisk. Her et portrett av en kapitalist, som ser ut til å hatt en dårlig dag;

image http://www.artnet.com/Images/magazine/features/kuspit/kuspit3-24-10-1.jpg

Her er en søt liten akvarell av George Grosz:

http://www.moma.org/media/W1siZiIsIjEzNjIwNSJdLFsicCIsImNvbnZlcnQiLCItcmVzaXplIDIwMDB4MjAwMFx1MDAzZSJdXQ.jpg?sha=67c1849e6df7bcc3

Takker for et par fine, og et morsomt og helt ko-ko bilde.

Selv har jeg bare dette å si om Melgaards ting: At jeg først ble veldig glad og flirete da han fikk oppdraget med å utsmykke foajėen i DnBs nye hovedkontor på Fornebu, og deretter tilsvarende skuffet da det viste seg at fyren faktisk ikke bare lo rått hele veien til banken (DnB, formodentlig …), men faktisk tok sin kunst og ikke minst seg selv som kunstner dønn på alvor.

Ja, jeg har det samme inntrykket. Av intervjuer jeg har sett høres han litt, unnskyld uttrykket, grunn ut. Og provoserende homse-smørerier gjør i seg sjøl ikke noe inntrykk lenger på meg, som sagt. Men det er tydelig et marked for dette da. Det er jo ei boble som aldri ser ut til å sprekke.

Verden vil bedras, og det står folk i lang kø for å gjøre jobben.

En underlig miks av ufrivillig, personlig komikk og sivilisatorisk tragedie oppstår når folk som Melgaard eksellerer i “the noble art of self deception”, og finansinstitusjonene må legge på utlånsrenta til vanlige kunder for å betale dem millionhonorarer for å ødelegge en helt grei betongvegg.

Du har åpenbart ingen peiling på hva SIONISME handler om!

Du ser jo åpenbart ut som en voksen mann så jeg forventer at du også ter deg som en voksen mann. Med det mener jeg at jeg forventer at underbygger din påstand.