Nyheter MDTV Forum Om Doner

USA – blir en dysfunksjonell stat. Smitteeffekt til Europa?

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/02/usa-blir-en-dysfunksjonell-stat-smitteeffekt-til-europa/

Av Ove Bengt Berg. USA strir med å holde på verdensmakta si. Men er USA også i indre oppløsning når en også der som i andre dysfunksjonelle stater ikke aksepterer valgresultatene og jobber for å fjerne valgvinneren i valgperioden med juridiske midler? Det var ikke bare NRKs og avisenes journalister som var og er sjokkert…

1 Like

Når jeg får penger skal jeg kjøpe denne boka:

Jeg kjenner den godt fra foredrag Orlov holdt for rundt ti år siden, men det kan bli gøy med et gjensyn.
Han har en unik posisjon - siden han er født i Russland, og observerte Sovjets kollaps, som amerikansk statsborger. Hans analyse er interessant, særlig fokuset på infrastruktur under kollapsen.

Det er ikke vanskelig å konstantere klare svakheter i det amerikanske samfunnet. Folket er dypt splittet og det utspiller seg en sterk og tilsynelatende destruktiv maktkamp i mellom presidenten og andre maktsentra.

Her i Europa er det populært å argumentere for at dette er tydelige tegn på at USA står foran et snarlig forfall. Jeg er imidlertid ikke så sikker på det.

Det skjer helt kart en åpen maktkamp, men sånn jeg ser det, er det også en styrke at den maktkampen som skjer utspiller seg åpent, iallfall mer åpent enn det man kan se i andre land.

Det er ikke nødvendigvis et tegn på styrke dersom et regime kun gir inntrykk av enighet.

1 Like

Enig, men det må være en forutsetning at de har fokus på sin egen befolkning. Verken Trump eller hans motstandere har det.
Jeg min lit til at de roter til værmanipuleringen tilsterkkelig til å ramme store deler av USA. Det er ingentingsom bringer folk sammen som en middels natur- katastrofe.

Mitt poeng var ikke at det er strid mellom grupper enten den er åpen eller lukket, men at striden foregår sånn at den tapende parten ikke aksepterer valgnederlaget og ikke kan vente til neste valg med å vinne, og at vinneren derfor skal fjernes i valgperioden etter å ha finni på ymse knep. Det er likt det som skjer i dysfunksjonelle stater i den tredje verden.

1 Like

Ser den Ove,
du har et godt poeng der.

1 Like

Jeg er ikke uenig - og det er fint at du påpeker det, for de som ennå er blinde - men det er jo ikke akkurat nytt for meg. Og det er da ikke nytt i USA. De har da holdt på slik, siden Eisenhover. Det bare er blitt stadig mer tydelig, og dermed mere morsomt.
Jeg har fulgt det amerikanske samfunnet fra grasrot-nivå i ti år nå, og jeg er mer opptatt av hvordan de skal klare å stå han av.

Det litt av et mysterium at man blir til den tredje verden, når man bytter ut befolkningen som skapte USA med folk fra den tredje verden.
burger%20genocide

Det er bare hvite menn som er ansvarlige for egne handlinger, mens resten av verden er som barn som ikke er ansvarlige for noen ting?

Denne mentaliteten er ganske rasistisk om jeg må få si.
london

Det er opp til deg hvem du identifiserer deg med, men jeg betakker meg for å slåes i hatkorn med de folka der.
Synden jeg er skyldig i, er å tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer meg selv.

Et annet tegn på kollaps er at USA fortsetter å true, med stadig svakere stemme:

og Spiro Agnew som representant for den gamle verdensorden: