Nyheter MDTV Forum Om Doner

Unntakstilstand i Ecuador

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/10/unntakstilstand-i-ecuador/

Begynnelsen av oktober 2019 er preget av demonstransjoner i gatene i de store byene i Ecuador. Hovedveier i Quito og Guayaquil er blokkert i protester mot fjerning av drivstoffsubsidiene, som en del av regjeringens innstramninger for å redusere finansbudsjettet. Ecuadors president Lenin Moreno erklærte en unntakstilstand i landet 3. oktober midt under landsomfattende protester som…

3 Likes

IMF yter det kaller “finansiell bistand til fattige land” i form av lån, og stiller til gjengjeld krav som raserer velferden, fratar arbeidere tilkjempede rettigheter og sørger for privatisering som fører til at landenes ressurser overgis til multinasjonale selskaper. IMF definerer dette som en hjelp til å “balansere økonomien” og å sørge for “bærekraftig økonomisk vekst”.

2 Likes

Kravene som IMF og Verdensbanken stiller for at land skal få lån, er helt irrelevante for landets evne til å tilbakebetale lånene. For eksempel forlangte Verdensbanken at Ukrania måtte tillate at utenlandske investore må få kjøpe ukrainsk matjord, og IMF forlangte at Ukrania tillot at Monsanto fikk begynne dyrking av genmodifiserte planter i kanskje den fineste matjorden for korndyrking.

Så er det også Wall Street bankkartellene som står bak VB og IMF, det er deres instrumenter for ikke-militær overtakelse at stater. Den lovlig valgte regjeringen blir redusert til en rådgivende forsamling når IMF gir ordre og dermed administrerer landet. Slik har de tatt over nesten hele Sør-Amerika. Det er bare Bolivia som fremdeles holder stand og nekter å ta opp lån fra VB og IMF, og det kan hende det går med Bolivia som med Venezuela.

1 Like

Som medlem av Ungdom mot EF på begynnelsen av 90-tallet, lærte jeg om kravene til IMF og Verdensbanken, og om hvordan de undergraver velferdsutvikling i fattige land. Det er utrolig hvor lenge de har fått holde på med å ødelegge stater. De ble vel etablert i 44-45.

Veldig synd i så fall. Jeg var i Bolivia for 25 år siden og husker godt den bunnløse fattigdommen som preget landet den gang. Så vidt jeg forstår har landets nåværende politiske ledelse gjort imponerende mye for å bedre livene til innbyggerne siden den gang, slik det beskrives her:

Det er fryktelig synd dersom dette skal raseres for å gi enda mer til de grådige.

1 Like