Nyheter MDTV Forum Om Doner

Unna vei, her kommer mangfoldet

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/11/unna-vei-her-kommer-mangfoldet/

Av Tonje Gjevjon. Presenterer politisk korrekthet som en villet politikk Kulturrådets tannløse årskonferanse var et mesterstykke i underdanighet, selvundertrykkelse og selvdiskriminering. Snakk om å marginalisere kunstfeltet, skriver Tonje Gjevjon. Kulturrådets årskonferanse ble arrangert på Byscenen i Trondheim 22. oktober. Hvis du vil eksponeres for nye og friske meninger, så er Kulturrådets årskonferanse det siste stedet…

4 Likes

Selv om ikke temaet til denne artikkelen er av de mest spennende jeg har lest på forumet. Så er den alikevel en av de beste artiklene jeg har lest her. Det er nærmest umulig å skrive om moralister uten å moralisere. Det kunststykket synes jeg forfatteren her har greid. Jeg frydet meg gjennom hele artikkelen, som er godt gjort med et slikt tragisk tema.

2 Likes

:ok_hand: Enig! Som kulturrotte light sjæl fant jeg forsåvidt også selve temaet meget interessant, men skjønner godt at ikke alle på et forum som dette* er like opptatt av akkurat den scenen.

*Dette forumet, kan jeg vel egentlig si, da det i grunnen ikke er fler “forum som dette” i norsk nett-offentlighet.

Unna vei, her kommet enfoldet!

2 Likes

Kultur som politisk veileder?

Kan kultureliten i det hele tatt si noe om hva som er politisk korrekt?

KULTUR ELITENS PERSPEKTIV

En elite som lever av å innskrenke kulturen til hva som blir anerkjent av en heller fåtallig andel av befolkningen, og som er mest opptatt av ved kulturkritikk å dele ut priser til den lille andel av kultur personligheter som passerer kritikernes nåløye!?

Det er forøvrig et meget innsnevret og trangsynt kultur begrep de formidler. Som ikke blir vidsynt bare fordi de blander grenseløs liberalisme relatert til etnisitet, kjønn, legning og seksualitet med kultur. Det minner for mye om kulturen de gamle skrifter relaterer til Sodoma og Gomorra. Kultureliten synes like avsporet kulturelt, som politikere som bedriver intern maktkamp, i stedet for å tjene folkets behov for samfunnsstyring der folket lever, bor og arbeider.

FOLKETS PERSPEKTIV PÅ KULTUR

Det som alltid har preget folkets kultur er rammevilkårene for å skaffe seg levekår og livskvalitet. Derfor har vi ulike kulturelle særegenheter langs kyste, i fjordene, i dalførene, i innlandet og i fjellheimen osv. Den norske folkelige kultur er særpreget av geografisk lokalitet. Sørland, vestland, østland, nordland osv.

Det skal ikke så veldig store ulikheter til ved de geografiske og lokaliteters naturgitte rammevilkår, før man kan skille enkelt mellom kulturelle særegenheter i både språk og mentalitet.

ULIKHETER BØR PREGE BÅDE KULTUR OG POLITIKK

Ulikheter er ikke noe man skal overkjøre med en sentralisert høy kulturs elite. Ulikheter skal respekteres, og gis både rom og plass i kulturen, for at det skal bli et sant berikende mangfold.

Der man ikke skal akseptere store ulikheter er folkets behov for levekår og livskvalitet der de lever, bor og arbeider. Derfor bør både politikk og kultur føres med fokus på lokalsamfunnene, og ikke innsnevret til å overkjøre alle og enhver med hovedstadens kultur og politikk.

Du skriver som en politiker. Så hvis du er her for å sanke stemmer så bør du i det minste si hvilket parti det er du ønsker stemmer til.

med unntak av sjuke jævler. Dem skal vi fremmdeles sperre inne. Ikke sant? Hvem synes du er sjuke jævler?

Sort har blitt hvitt, hvitt har blitt sort, og var jeg religiøs ville jeg kalt det for “djevelens verk”. “Freedom’s just another word for nothing left to lose”, sang Janis Joplin, og det er så sant som det er sagt. Jo høyere man sikter, desto mer slavebundet blir man, og sjelden ser man mer ufrie mennesker enn de som var samlet på kulturrådets årskonferanse. De gir fra seg landet sitt og kulturarven sin. De “skjærer ballene av seg” i full offentlighet, ungene deres blir oppdratt av fremmede, og i realiteten eier de ingenting.

2 Likes

Jeg er en politisk fritenker helt uten partipolitisk binding ved medlemskap eller parti lojalitet. Det nærmeste jeg kan spesifisere meg selv er som sentrum-venstre med både rødt og grønt som fargenyanser. Mest av alt er jeg sosialdemokrat og gul, som i gule vester.

Leser du hva jeg skriver annerledes enn den mening du selv uttrykker?

Jeg forstår ikke hva du skriver her. Det jeg kan si deg er at hvis du slutter å bruke dette forumet som en dumping plass for dine opplagrede Facebook poster så vil du og jeg gå bedre i lag.

1 Like