Nyheter MDTV Forum Om Doner

Tyskland motarbeider Italias planer om å bli en del av silkeveien

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/03/tyskland-motarbeider-italias-planer-om-a-bli-en-del-av-silkeveien/

Det har oppstått en ganske skarp konflikt mellom Italia og Tyskland i forbindelse med planene om at Italia skal slutte seg til Kinas BRI-prosjekt, eller silkeveibeltet, som vi har kalt det. Dette skriver Deutsche Wirtschafts Nachrichten. Dette har fått Italias tidligere ambassadør til Kina, Alberto Bradanini til å reagere skarpt. Han sier at Landene i…

Vi vil vel alle måtte inngå en avtale med Kina, før eller siden. Jeg tror Tyskland har hatt så stor gevinst på å være Europas dings-boms-maker, at dette har de grunn nok selv, til å sabotere.

Rent geografisk må det være enklere for Italia å kunne koble seg på Silkeveien enn for Tyskland skulle man tro. Bla har Kina utvidet Suez-kanalen for økt trafikk, mens Tyskland vil kunne være avhengig av det USA-vennlige Polen for å koble seg på Silkeveien via Russland (dessuten er desperasjonen i befolkningen i Italia større enn i Tyskland mht å finne en vei ut av det økonomiske uføret).

Tyskerne har vel ikke tatt det innover seg ennå, siden de har “tjent så godt” på “sør-statene”. At det ikke er befolkningen, men bankstrene og deres capoer som stikker av med all fortjenesten, har blitt kamuflert av all pengevaskingen - ennå. Litt kniving om markeder kan også bidra til å avlede.
Uten at jeg vet noe om det, så er mitt inntrykk at Sør-Italia er blitt grundig detronisert kriminalitets-messig.