Nyheter MDTV Forum Om Doner

Transaktivister krever kjønnsnøytrale sanitetsbind

Et par sånne i garasjen ville selvsagt være kjekt å ha sånn i tilfelle. Jeg ville opplagt følt meg mer mandig og komfortabel…

2 Likes

Hehe. Må dere helt tilbake til steinalderen i den nye grønne tida? Vaskbare kluter, laget av bomull selvsagt, burde holde :grin:

2 Likes

Å frivillig pumpe kroppen full av kvinnelige hormoner diskvalifiserer allerede i startgropa. IMO.

2 Likes

Jeg også! Jeg også! :+1::grin:

Hpmf! Lett å si for noen som jeg antar ikke har tenkt å stå og håndvaske dette klineriet (så vidt jeg skjønner må de i alle fall skylles for hånd før de kan stappes i en maskin). Men når det er sagt, er forslaget ditt like hipt og moderne som det er reaksjonært. Jeg vet om et par stykker som bruker noe slikt, og som sier det går overraskende greit, og om de orker å fortsette med det, blir det jo litt tap for P & G og liknende:

2 Likes

Det øker i alle fall faren for enkelte krefttyper og for blodpropp.

2 Likes

Og så har du jo Benestad-varianten, som er glad i sin penis. Så en kan skrulle uten hormoner også.

4 Likes

Nææ, hvis jeg var i den situasjonen ville jeg skaffet meg a) en stor balje e.l med tappekran på (eventuelt egen utslagsvask) hvor klineriet kan ligge og godgjøre seg en stund først, og b) en egen vaskemaskin, f.eks en eldre såkalt “halvautomat” med vaskedel og separat sentrifuge. Det trur jeg hadde fungert utmerket, også til tøybleier f.eks. Om det er noe å spare på det aner jeg ikke da jeg ikke har satt meg inn i prisnivået på slike typiske kvinneting.

2 Likes

Det er nok en god del å spare, ja. Spesielt siden det faktisk kreves full moms (25 %) på bind og liknende sanitærprodukter. Våre folkevalgte mener nok at fattige damer helst bør kunne klare seg med mose eller kluter.

For fire år siden gjorde KK en utregning på hvor mye en kvinne gjennomsnittlig bruker på menstruasjonsrelaterte sanitetsartikler i løpet av livet (under forutsetning av at prisene ikke endres vesentlig):

Men vil hun unngå dioksiner og kreftfremkallende kjemikalier ved å kjøpe økologiske engangsartikler, må hun regne med at det blir godt over dobbelt så dyrt.

2 Likes

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor noen tror at det er feminint å oppføre seg skullete.

1 Like

Jeg tok det som en spøk. Spøker jo på samme måte men så er det vel kjent at vi her nord har en spesiell sans for humor. Går noe jeg gjør galt skylder jeg på blondina i meg (har ravn sort hår) glemmer jeg noe skylder jeg på det pene lille hodet mitt og det er vanskelig å multitaske mens jeg tygger tyggis og går siden jeg prøver fokusere på å tygge i takt med skrittene osv. En god latter forlenger livet :wink:

Hmm, jeg blei vel ikke helt skremt av prisen totalt sett for disse bindene osv. i løpet av et kvinneliv. En kan selvsagt diskutere om momsen burde vært fjernet på slike nødvendighetsvarer.

Det vil ikke være gratis å vaske heller. La oss si en kjører en vask uka, 52 i året. Det ville antagelig betydd 1-2 vaskemaskiner ekstra i løpet av menslivet, og endel tusenlapper i strøm samlet sett. Si mellom 1-200 KWh i året. Sikkert endel å spare når totalen gjøres opp, men også veldig mye merarbeid.

Men i utgangspunktet handler det om hva som er mest bekvemt og ikke. Det er veldig lett å gå på butikken og kjøpe noen bind framfor å stå og vaske dem, henge til tørk osv. Man skal være litt idealist i dag, eller ha dårlig råd, eller begge deler hvis man skal velge de mer ubekvemme løsningene.
Mange ting vi betaler for i dag handler om at det er bekvemt, ikke nødvendigvis at vi ikke kan gjøre det selv. Ferdigmat f.eks. Eller far som sender bilen på verksted for å bytte dekk selv om han utmerket godt kunne gjort det selv. Eller den deilige nye varmepumpa som erstattet vedfyringa og den tunge vedhogsten hver vår. Eksemplene er mange.
Men for hvert skritt vi tar i denne retninga øker vår avhengighet av andre, og det koster. Tjenester og produkter koster, det er tross alt andre mennesker som gjør jobben for oss. Så er det opp til oss selv hva vi vil betale for og ikke. Hadde jeg vært kvinne ville jeg nok ansett det som ganske rimelig ift. nytteverdien med engangsbind.

Dioksiner og kreftfremkallende kjemikalier i vanlige bind? Javel…???

2 Likes

Akkurat, ja. Du sitter der og flirer av meg midt oppi alt sammen også, ja, din kalde jævel. Makan. :unamused:

2 Likes

Oops! La ikke engang merke til det. Alt ok nå da. Satte opp termostaten så er varm og god nå :relaxed:

2 Likes

Krav om kjønnsnøytrale bind er vel forresten egentlig bare en slags identitetspolitisk avledningsmanøvre for at media skal skrive om - og folk skal krangle om - noe annet enn det som egentlig er viktig. Det som er langt verre er når unge jenter fratas den sikkerheten det er å ha egne dametoaletter og damegarderober for å ta hensyn til en i realiteten svært liten gruppe med transkvinner. Unge jenter er mer enn utsatte nok som de er.

Men apropos avledning:

@Mari Å, neimen helledussen, så søtt! Dette der er jo nærmest en kjærlighetserklæring når det kommer fra aford:

Han liker deg :heart_eyes_cat:

2 Likes

:wink: Fott! Jeg liker ham også. Veldig mye faktisk akkurat som jeg liker deg veldig mye :hugs:
Dere har begge mye godt å dele som jeg verdsetter mer enn dere aner :shushing_face: ingen grunn å fortelle ham det :wink:

2 Likes

Å, så koselig! :hugs: Setter pris på deg også, vettu!

Min munn er lukket med syv segl! :zipper_mouth_face::face_with_hand_over_mouth:

2 Likes

:hugs: Tusen takk :smile:

2 Likes

Jeg liker å få folk til å le - jeg er jo en narr, sier thormothr, og det er i mine ører ingen fornærmelse. Narrens rolle er ikke uten verdi eller fordeler. Det finnes til og med en Tarot-kortstokk der narren heter “The Anarchist”. Også liker jeg selvfølgelig blide jenter generelt. :smiling_face_with_three_hearts:

Og så liker jeg jo deg ekstra godt da, men det tror jeg vel jeg har nevnt? :kissing_heart:

2 Likes

“Min munn er lukket med syv seglere”, som hun sa, fattigjenta i havna.

1 Like

Ei jente som Ink, med hjerte og hjerne, kan aldri være fattig så ikke spre noen rykter her nå :roll_eyes: :wink:

2 Likes