Nyheter MDTV Forum Om Doner

–Toll setter i gang 50 års handelskrig med Kina

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/07/toll-setter-i-gang-50-ars-handelskrig-med-kina/

Av Pepe Escobar. Tollstriden, som begynte 6. juli, henger sammen med Beijings ambisiøse «Made in China 2025» og «Ett belte, èn vei»-strategiene – som vil forvandle det globale økonomiske og geopolitiske landskapet. Denne rivaliseringen kan komme til å vare i tiår, mener noen eksperter. Denne artikkelen av Pepe Escobar ble opprinnelig publisert i Asia Times.…

1 Like

Dette betyr vel at vi vil få en splittelse og blokkdannelse i verden mellom Øst og Vest de neste 50 årene, men hvor Øst-blokken denne gang vil bli den ledende og mest dominerende.

«Jeg vil heller ta en politisk risiko på jakt etter fred enn å risikere freden på jakt etter politikk.» sa Trump. Historiske ord. Jeg tror han vil bli tatt av dage.

3 Likes
  • In a nutshell . . . . . . .
2 Likes

Spandér en is på meg, så tar jeg’n tvert, jeg! :sunglasses:

Kødda. Det er neppe min jobb, akkurat det. Men ja, uansett hvor mye sympati og tro man måtte ha eller ikke ha på hans evner og muligheter (jeg har som du vet selv ikke allverdens av akkurat det), tror også jeg at han i hvert fall lever farligere enn de fleste presidenter har gjort, og om det smeller blir jeg ikke overrasket. Mannen har passe desperate fiender på hjemmebane. Og jeg er enig i at dette er historiske, bevingede ord av den alltid sitérbare typen, og definitivt det han bør håpe at blir ordene som står igjen etter ham når tiden eventuelt har trukket et visst bluferdighetens slør over hans presidentperiode. Hadde det ikke vært Trump, ville det være naturlig å tillegge avsenderen såkalte statsmannsegenskaper. Men min første tanke var at “dette kan han da umulig ha suget av eget bryst, dette har noen hvisket ham i øret på forhånd”. Kanskje det var Vlad som gav ham det poenget før de red sammen ut i blitzregnet? :innocent:

1 Like

Jeg har fryseren 1/3 full av billig Rema-is. Måtte hamstre da jeg ikke så noen storfe lenger ute på landet og hørte at Tine slet med å få nok melk. Man finner nok slagordet igjen et eller annent sted. Tine kan ihvertfall ikke anvende det. Det får være en trøst. Pussig at du sammenligent ham med Vlad. Jeg ser faktisk likheten selv på det dobbelte janusbildet. Det må være all blåbæra som har forbedret synet mitt.

1 Like