Nyheter MDTV Forum Om Doner

Tolfas renessanse – eller hvordan drive samfunnsbygging i en italiensk landsby

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/11/tolfas-renessanse-eller-hvordan-drive-samfunnsbygging-i-en-italiensk-landsby/

Av Pål Steigan. Hvis du kommer med bil fra Romas flyplass Leonardo da Vinci ved Fiumicino er det en snau time til Tolfa. Du kjører først en halvtime på motorvei og så tar du av ved Santa Severa der du har det blå Middelhavet ut til venstre og derfra tar du veien rett inn i…

6 Likes

Dette høres ut som drømmestedet for en hestefrelst kulturinteressert sosialist - vil det bli mulig for slike uten hverken kunstneriske eller håndverksmessige evner å leie seg inn på en klostercelle noen dager? Også hvis man hverken er til yoga eller konferanse?

3 Likes

Utrolig at det er mulig! Hadde lignende drømmer for Skreia, men de ville ikke være “Helt Ænsles” og endte opp som lille Los Angeles ved Lenaelva istedenfor. Og Holmstadengen forsvinner snart også. På Gjøvik har man i høst stukket tre morderdolker inn til hjerterota i byens hjerte, Hovdetoppen. Får gjøre et siste forsøk over nyåret og prøve med et spektakulært terrierangrep mot Hamar og skyskraperen på Tjuvholmen, etter råd fra en venn. Feiler dette får jeg forhøre meg om ståa i Kragerø, og samles det mørke skyer over horisonten der i gården også, ser jeg ikke annen råd enn å ta turen til Tolfa.

Det var under Bedehuslandet folk stolte på hverandre og skapte noe i fellesskap her over Totenåsen. Nå har dette vidunderlige og misforståtte landet forsvunnet, sammen med engene sine, og kun Kjøpesenterlandet er tilbake. Ja, de trodde de skulle bli frie, men alt man fikk var den bitende kulden etter vakuumet fra seinmoderniteten.

3 Likes

Pål, dette er altså bare så inn i kølsvarte fabelaktig bra! Takk! Jeg gliser helt forbi øra og rundt nakken! Jeg har ikke vært i Tolfa, men takk likevel, for sånne prosjekter er så utrolig viktige uansett hvor de gjøres - det er jo mildt sagt mange steder i verden der det ville være gunstig å få samlet seg om lignende revitaliseringsprosjekter. Og gode, vellykkede prosjekter er selvfølgelig den beste inspirasjon og kilde til gode tanker for å få til flere. Dette er helt forbilledlig i så måte, så vidt jeg kan begripe. Tar av alt av hatter og hår og finner frem litt støv å bøye meg i!

1 Like

Kjære Holmstad, jeg synes bare jeg må få benytte muligheten til å gi deg en fortjent anerkjennelse; din kamp er ikke alltid min kamp, men i den og i den smerte jeg vet du har gjennomlevet, har du etter hvert vokst deg til en stadig mer slepen prosapenn og en til tider meget lesverdig poet. Og en djerv fotograf. Du får til det du vil på denne fronten, du. Det virker som om driten har forløst en sterk kreativitet hos deg. :+1:

1 Like

Hei.
Jeg likte veldig godt alle de stemningsformidlende bildene, og synes det bildet av den rimdekkede åkeren som lå der som potensiale med forventning om en ny vår, omkranset av de frostkledte trærne var interessant.

Øverst i jordene i Holmstadengen.
Sett metaforisk kan åkeren også representere alle de kunstneriske sinnenes åkrer, der frøene dine ennå ikke er sådd, men ligger og venter egentlig uten å vite det, på at du skal komme for å så frøene dine av harmoni når tiden er inne .
Selv om tidene forandres, vil dypet kalle på dyp i det menneskelige sinn.
Takk for at du delte disse inntrykkene med oss .
Jeg setter pris på å fotografere selv, og syntes bildene dine med frostkledte trær med lys over, under himmelen var uttrykksfulle og vakre.
De minnene vil alltid være en del av deg, og kan som en trøst også formidles til kommende generasjoner, på grunn av deg, særlig gjennom kunstnersinn som besvangres og inspireres fra et frø du sådde. Det som ble sådd i deg, tar nye former enn det som var, på samme måte som hveten som kommer opp i åkeren, ser anderledes ut enn selve frøet. På samme måte som hvetekornet bevares gjennom å så det, representerer også du med dine gyldne talenter, frøets potensiale til å bevares ved å bli sådd.
I såmannens skrin, ligger visdommens gyldne nøkkel som åpner den stengte døren til nye landskaper med fruktbar jord. Lykke til videre med viselig forvalterskap av dine talenter.

1 Like

Presthus lå hjemme og Rolfa
Willoch han seila og golfa
De, ringte jo da:
“Hvor, er Steigan blitt a '?
Jeg tror han har gjemt seg i Tolfa”

2 Likes