Nyheter MDTV Forum Om Doner

Tolfabrød, senatore Cappelli og hva vi kan gjøre etterpå

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/04/tolfabrod-senatore-cappelli-og-hva-vi-kan-gjore-etterpa/

Av Pål Steigan. En gang i tida var Tolfa sjølforsynt med korn. Folk dyrket durumhvete i skråningene og dalene nedenfor byen med klippen. På gamle bilder seg vi folk som jobber med kornet, vi ser skurtreskere og innhøsting, og det er ikke så fryktelig lenge siden heller, fram til en gang på sekstitallet. Det kornslaget…

2 Likes

Når det gjelder lokal valuta, vil jeg mene at Frikjøp A/S er uovertruffet som ordning; man forvandler gjeldspenger til fripenger med fortjeneste for aktørene :smiley: Jeg mener dere i Tolfa har mulighet til å dra dette i gang.
http://vegtam.info/Kortsider/Frikjoepas.html

Oslo har nok også hatt en slik Alunboom noen hundre år før.

Svært mange vil garantert overleve corona, men uten mat overlever ingen.
Etter hvert som den økonomiske krisa siger inn på oss, vil denne erkjennelsen bli åpenbar. Mat er viktigere enn penger.
Folk i andre land vil trenge måten sin selv, og vår selvforsyningsgrad er under en hver kritikk.
Det må bli en viktig sak fremover.

1 Like

Ja, og dessuten, nå er tiden til å så, og kjøpe frø, plante frukttrær og busker, og på youtube er det nok å lære om alt mulig som har med dyrking å gjøre, så sjansene er kanskje der til å øke sin egen selvforsyningsgrad, og eller gå sammen med andre om et prosjekt.Det sies i filmen at nordmenn bragte med seg “kale seed” som vel betyr frø fra grønnkål, og som kan være denne her :

En fugl i hånden er bedre enn ti på taket.

Man bør jo ikke akkurat vente til regjeringen gjør noe , i tilfelle de ikke gjør noe, og selv om man starter en organisasjon som jobber for den gode sak, kan det ta tid, men begge deler går jo an.
Husk også ordtaket “Mens gresset gror dør kua.”
Frø er det viktigste, og det er videoer på youtube hvor man kan lære om å ta vare på egne frø. Nå er det vel fortsatt mulig å få tak som ikke er manipulerte,(non-GMO ) og der man kan ta vare på egne frø. Frøutveksling er et viktig begrep, og man kan lese om dette med hvordan man sikrer seg gode frø. Heirloom frø vet jeg ikke om man får tak i her. Tror det er lurt å lære om hvordan oppbevare frø når man høster dem selv.
" Seed Saving Advice To Beginners" er en annen video men denne her er hyggelig nå i påska.

2 Likes

Det er så mye forskjellige frø til salgs, da amatørene liker best de variantene som man ikke får kjøpt i butikken.

Folkeopplysning og mobilisering til sjølberging er viktig, men samtidig må det mobiliseres til krav til maktapparatet.
Noe jeg mener er er viktig er:

Gjenopprett kriselageret for korn.

Stopp all utbygging på dyrkbar mark.

Økonomisk støtte til jordbruket. Nyetablering av dyrka mark som ligger brakk.

Mobliser folk til å spise norsk mat. Overproduksjon av norske poteter er et paradoks. Poteten er av stor betydning i krisetider.

Stopp fis og rap hysteriet. Norge er egna til kjøttproduksjon. Ta i bruk gras ok utmark, begrens bruk av kunstgjødsel og kraftfôr.

Vel, dette var noen saker . Det er sikkert fler.

Om Tolfa noen gang kommer i gang med en ordning med lokale penger, er jeg virkelig spent på å se hva de kommer opp med. Hele Italia er modent for slikt.
Systemet Frikjøp AS synes særdeles godt gjennomtenkt og løfterikt …

Food totaliarism! Bill Gates sitter i høysetet!

1 Like

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.