Nyheter MDTV Forum Om Doner

Tibet og Steigan

Hvor står den gamle AKP-kjempe Steigan ift. Kina og Tibet?
Konkret: Mener Steigan at Tibet er et selvstendig land, eller okkupert av Kina?
Kina betrakter Tibet som en kinesisk provins. Støtter Steigan dette?
Og én ting er hva Pål Steigan mener, en annen ting hva han mener som redaktør (om han er det, eller har latt andre få hatten (ham om det), og hva nettstedet Mot Dag mener.
Dette vil jeg gjerne vite mer om.
Med vennlig hilsen

Det tipper jeg Steigan nekter å svare på, og i hvert fall ikke entydig og fritt for tåke. Selv er jeg for at Kina snart lar Tibet få være sin egen nasjon, men når det er sagt, så ikke vær naiv når det gjelder hverken Tibet som et utpreget egalitært og fredelig demokrati - for det er det ikke, eller mht. den kinesiske okkupasjonen/ annekteringen, som for mange tibetanere fremstår som et bedre alternativ enn et liv som munke-aristokratiets husmenn og slaver.

Men i Kathmandu, Nepal har de en av verdens kuleste - og høyeste - jazzfestivaler hvert år; Jazzmandu. Anbefales.

jazzmandu%202019%20banner

Burde være et selvstendig land, mener du sikkert. Det er et godt spørsmål, og relevant å stille en gammel AKP- kjempe. Alle nasjoner har sin rett, mener nå jeg da. Tibet er en nasjon, hvis vi skal definere nasjon som et folk med egen kultur som skiller seg fra de rundt omkring. Det er folket sjøl som har defenisjonsmakta. Men dette er av og til et forstyrrende element for de som ser verden kun som et maktpolitisk spill.

Tibet, styret af Dalai Lama, er et undertrykkende, reaktionært feudalt diktatur.
I den kontekst er kinesisk indblanding trods alt positivt.