Nyheter MDTV Forum Om Doner

Synd, skam og tankepolitiet

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/06/synd-skam-og-tankepolitiet/

Skam er plutselig kommet på moten. Ikke bare er det tittelen på Norges mest kjente TV-serie. Det dukker opp i den ene aktuelle debatten etter den andre. Det er noe helt nytt i det moderne Norge at skam får en så stor ideologisk kraft. Men begrepet skam har naturligvis urgamle røtter. Ideologisk går det an…

10 Likes

I fader vår heter det bla annet:
…forlat oss vår skyld, som vi òg forlater våre skyldnere…

Her står det altså skyld og ikke synd.
En ofte vanlig oversettelse av ordet skyld er gjeld (debt).
Det blir altså en bønn om gjeldslette

1 Like

Det er helt merkelig, det eneste stedet hvor jeg ikke er utstøtt nå er på Livoll leirsted i Gudbrandsdalen, et frittstående kristent leirsted, mens i bedehusgrenda og bedehusslekta er jeg nærmest helt utstøtt. Ja, jeg lever nå i himmelengene, men skal ta med jentene mine herfra så raskt jeg finner en mulighet, da vi ikke kan leve her som deplorable og eksempler på skamfolk av tankepolitiet. Jeg husker godt de gamle bedehuskara og dette var flotte folk med glimt i øyet, men de som har tatt deres plass er reine dystopien. Men tilbake til Livoll, der kan jeg snakke om alt og er inkludert av alle, til og med lommedemokratiet kan jeg diskutere åpent. Det kan jeg ikke andre steder.

Den hedenske nornen for fremtiden het skuld, og de hadde ordet gjeld, så om det var det de mente, så hadde de brukt det ordet. Husker jeg riktig er skyld end gammel verbform av skal, og betyr kort og godt at om du ikke hadde handlet, så hadde det ikke skjedd.

På Engelsk har du et poeng, da de har verbet ‘skal’ som ‘shall’, men bruker gjeld(guilt) for skyld og dept for gjeld, så her har det skjedd noe merkelig. De hadde Wereguild(?) systemet hvor man betalte bøter for alt mulig, så dette kan være årsaken, men det er mange ord som hadde hedensk religiøs betydning som er borte, så jeg tror de ble tatt bort så man ikke skulle forstå hvordan kjetterne tenkte. Det er såpass mye tekst som har overlevd på engelsk, så det bør være mulig å finne ut når man byttet ord og få en indikasjon på hvilke kjettere dette var, men det har jeg ikke hatt tid til.

4 Likes

Mulig du har rett, men det er nok fler enn meg som ikke vet hva de skal si, eller er redd for å si noe feil, og så sier de ingen ting.

Her er en av mine favoritt linker : ) Kanskje du finner noe av interesse der.
Der er en gloseliste som jeg syns er veldig spennende og morsom å se på, siden mange av ordene ser ut til å likne tysk-engelsk-norske ord.Nå er det ikke sikkert du syns det samme :slightly_smiling_face:
Anglo-saxiske og moderne engelske ord, etymologisk forbundet med Meso-gotisk.
Wulfila bibelen brukes vel som en slags “kodeknekker” : )

Har ikke lett etter ordet for gjeld enda, men så at ordet for skyldner / a debtor er ordet “skula”.

Ordet " barn" er der for eksempel.Ordet for skam, er " skanda", og min assosiasjon går da i retning av " skandale / scandal". De tyske og engelske ordene står ved siden av, men endel ser man selv likner på norske. Sitan = sitte, to sit, sitzen. Sigis = sieg, seier. Salt = salt. Ja = ja. Liugnja = løgner.
Ragin = en regel, råd.Taikns = tegn.Thrija hunda = tre hundre.Kaupon = å kjøpe.
Steigan = å gå opp, stige, zu steigen.

Gloselista begynner et stykke nedover på denne linken.
https://books.google.no/books?id=VBsJAAAAQAAJ&printsec=frontcover&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
https://www.lexilogos.com/english/gothic_dictionary.htm

P.A.Munch som har statue etter seg på universitetsplassen, og som også har en bygning oppkalt etter seg på Universitetet i Oslo, skrev en Norgeshistorie, som for mange er ukjent, og den ligger på nasjonalbibliotekets sider. ( nederste link ) https://no.wikipedia.org/wiki/Peter_Andreas_Munch

Jeg fant den ved hjelp av en bibliotekar, og den ble opprinnelig skrevet med gotiske bokstaver, men så utgitt i nyere tid. Likevel lå den i bibliotekets magasin, så den er ikke lett å finne, men han skrev for eksempel om språkene ( s. 7) , at de ble heller mer lik hverandre enn motsatt når man lette bakover i tid, og forklarer ordet "Gotr " ( som det står betyr Herre ) side 45. Se hva han skriver om språkene på side 7 .
https://www.nb.no/items/105c67e3bf2a218955f7cf3a3559df82?page=71&searchText=pa%20munch%20det%20norske%20folks%20historie

2 Likes

Grender og slekter har det med det, de er lukkede selskap på en måte. Et kristent leirsted bør være det stikk motsatte, godt å høre at det fungerer.

1 Like

Det handler om sluttoppgjøret, antar jeg. Jeg tenker på alle de som jeg antakelig skylder en unnskyldning, mens som jeg ikke har registert at jeg har såret en gang.

2 Likes

Jeg har prøvd. En ting jeg har sett litt på er Robin Hood = Den røvende hetta eller og hvordan ulike gilder sto for den kristne opplæringen gjennom at de hadde skuespill før reformasjonen.
En Dompap er en Robin, og Robin Hood, som tok fra de rike og ga til de fattige, henspeilet nok på klesdrakten originalt, men det har fått betydningen røver på N-Europeisk. Ordet tyv er nok av samme opphav, om tyven hentet inn tienden.
For å gå tilbake til skuespill, så er ordet borte på engelsk, selv om det var slik mye av den religiøse opplæringen foregikk i århundrer, og et ‘spell’ er i dag et trolldomsformular. At vi bruker det oppkonstruerte ordert trolldomsformular i stedet for noe enkelt som ‘spell’, er jo også merkelig.

1 Like

Tilgivelse er kjernebudskapet i kristendommen. Ikke straff og dom.
Den som tilgir, skal tilgies mye, som Jesus sa. Det var nok en advarsel. For ellers risikerer du å møte opp i riket, og oppdage at du ikke vil være der, på grunn av klientellet.

2 Likes

James Kalb skriver mye om dette. Når tradisjonene og kulturen forsvinner, mister man evnen til å kommunisere. Uansett, jeg hører ikke hjemme i enga og grenda til mine forfedre på noen som helst måte lenger, og det blir nok stor lettelse når jeg tar med himmelengenes døtre vekk herfra. Og aldri kommer noen til å felle ei tåre over engene, husmannstroen og kulturelva fra Tjuvåsen. Ikke en eneste av de 100.000 menneskene som ser opp hit.

For å si det rett ut er det eneste som betyr noe for dem karrierisme og konsumerisme, husmannstroens to kardinalsynder!

Ja, og det er tre ting, stedet drives helt og fullt av lokale fra Gudbrandsdalen, det er frittstående og det er meget enkelt, bygget opp av 24 kvilebrakker de fikk etter Vinstra-utbygginga på 1960-tallet. Er det enkelt kommer enkle folk:-) Derfor håper jeg det ikke blir for mye luxus i klosteret til Steigan!

1 Like

For meg virker det du virkelig har kjørt deg fast i en depresjon, og jeg skal ikke si at du ikke har god grunn til det, men du må allikvel ut av den på et vis.

Noen mener jo at legenden om Robin Hood og hans menn, stammer fra vikingene i Sherwoodskogen.
De oppdaget der borte navnet Thynghowe på et gammelt kart fra 1609, og skjønte at dette stammet fra den gangen vikingene okkuperte dem.Du har kanskje støtt på det navnet, når du har søkt på Sherwoodskogen eller Robin hood.

Thynghowe is a viking assembly site in Sherwood Forest and was used for gatherings and settling disputes.

The Anglo-Saxon folkmoot (Old English folcgemōt, “folk meeting”; Middle English folkesmōt; modern Norwegian folkemøte) was analogous, the forerunner to the witenagemōt and a precursor of the modern Parliament of the United Kingdom.

A team of experts hope to shed new light on one of Nottinghamshire’s most mysterious ancient monuments.

A ‘Thing’, or open-air meeting place where Vikings gathered to discuss the law, was discovered in the Birklands, Sherwood Forest, five years ago.

In January 2011 experts plan to survey the hill and see if they can detect signs of buried archaeology and the extent of the site.

The site was found by three local historians after a treasure hunt.

It started after husband and wife team Lynda Mallett and Stuart Reddish, along with their friend John Wood, came into possession of a 200 year old document.

It described a walk around part of Sherwood Forest which marked an ancient boundary.

They searched for the boundary on the landscape and found a place called Hanger Hill on which stood three stones.

The historians, from Rainworth, researched further and found that the same place was called Thynghowe on a 1609 map.

This was significant.

“A ‘thyng’ is the name of a Viking assembly site while a ‘howe’ is possibly a Bronze Age burial ground,” said Lynda.
( Her tar hun feil. Et hov var ikke en gravhaug, haugr, men en kultplass. https://no.wikipedia.org/wiki/Hov_(kultplass) )

Lynda and Stuart then formed The Friends of Thynghowe and invited members from the three local historical societies to join them.
https://www.megalithic.co.uk/article.php?sid=28178
more information email: thynghowe@warsopweb.co.uk
Artikkel

De har nå tatt okkupasjonen som skjedde da vikingene landet i Øst Anglia,og innkvarterte seg på vinteren i Nottingham ,( År 868, ifølge den anglo-saxiske krøniken ) helt til universitetsnivå.
The Anglo -Saxon Chronicle, A History of England From Roman times to the Norman Conquest.

Studiet finnes på Universitetet i Nottingham og heter “Centre for the Study of the Viking Age”
https://www.nottingham.ac.uk/research/groups/csva/index.aspx
Det spørs om vi har et like bra studium på UIO

Standard English words which have a Scandinavian Etymology
http://www.viking.no/e/england/e-viking_words_2.htm

2 Likes

Dersom han blir dement, kanskje- for da endres veldig ofte personligheten, ellers er det nok ingen fare.

Hva med alle vinduene du knuste da du var kommunist-skrulle? Det resulterer kanskje i knuste vinduer i himmelriket, eller hva sier Johannes åpenbare galskap?

Dette innlegget er viktig samfunnsrefleksjon av Pål Steigan. Det pussige for meg er at jeg våknet i dag tidlig og for første gang hadde det klart for meg at ideologien i det offentlige Norge er konsensus-moral. Og så leste jeg altså Steigan.no og fant dette:

Jeg ble hjulpet av dette forumet til å finne frem til det høyere konseptet konsensus-moral, for jeg merket opprinnelig at forumet besto av dissidenter og nasjonalistiske sosialister, og at det var takhøyde for dissidens, slik at jeg ble overrasket over kontrasten i at moralkonstabel Erland gjorde seg til tankepoliti bare fordi jeg uttalte at jeg foretrakk et Stor-Tyskland foran Sovjetunionen. Det viste seg at Erland er noe sånt som en absurditet her inne som NATO-tilhenger, og kontrasten til denne hovedstrømsmannen fikk meg til å innse at store deler av samfunnet er så simpelt at det dømmer folks moral, dvs. godhet versus ondskap, ikke ut ifra din atferd, men ut ifra hvorvidt du er enig i konsensus, og fordømmer det du skal fordømme. Ute i storsamfunnet fører dette sjølsagt til mye komikk og ironi, hvor du feks. blir belønnet for å si fordelaktige ting om Muhammed, mens om du kommer med en eller annen nøytral og fordelaktig beskrivelse av Adolf Hitler eller Nazi-Tyskland, så dukker moralkonstabler som Erland opp som prektige grinebitere, og du skal stemples og ekskluderes fra det gode lag.

3 Likes

Jeg tror ikke du forstår hva jeg er opptatt av, sikkert fordi jeg ikke har forklart godt nok. Det virker som man på engelsk bevisst har byttet ut ord av religiøse årsaker. På nordisk og tysk også, men ikke de samme ordene som på engelsk, og ikke i samme grad.

Når man lærer en ny religion, så blir den først spredd med ord og begreper som allerede er i språket, og for nord-europa sin del så betydde det at mange hedenske begreper fulgte over. På norsk så virker det som disse ordene har blitt byttet ut sakte, om de har blitt byttet ut, kanskje fordi folket ikke lenger forsto, men på engelsk så virker de som de ble renset ut, uten at jeg har funnet det forklart. Ur var gap, het det i den hedenske skapelsen, og hvis ordet/forstavelsen ur- er borte, blir dette vanskelig å forstå. Å forstå de tre nornene Urd, verdandi og skuld, som fortid, nåtid og fremtid, er heller ikke lett om ordene Ur og skyld er borte.

2 Likes

Glassvinduer er ikke en prioritet i kongeriket, snarer tvert i mot. Og kommunist har jeg aldri vært. Jeg kalte meg frihetlig sosialist.
Når det gjelder synd, så er det for meg å være uten Jesus. Det er synd på de som er det, for det er så unødvendig.

1 Like