Nyheter MDTV Forum Om Doner

Sverige bør innføre en fransk sexkjøpslov

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/11/sverige-bor-innfore-en-fransk-sexkjopslov/

Av Kajsa Ekis Ekman. Alle som blir utsatt for sexkjøp av har rett til erstatning, oppholdstillatelse, bolig og behandling. For to år siden lød overskriftene i svenske aviser: Frankrike kopierer den svenske modellen! Frankrike får svensk sexkjøpslov! Det ingen fikk med seg var at Frankrike ikke hadde tatt i bruk noe «sexkjøpslov» i det hele…

3 Likes

Hvorfor i all verden skal ikke en kvinne eller mann få selge sex om de har lyst til det? Merkelig feministene vil styre over kvinnekroppen slik. Ja, jeg er også mot traficking, men hvis en norsk statsborger velger å selge sex i Norge bør det være helt greit. Ser ikke problemet med det. Merker denne nypuritanismen sprer seg i mange kretser nå.

Når et system (velferdssystem) ikke makter å ivareta menneskets livskvalitet og levevilkår, vil et kynisk lovverk få en negativ konsekvens for de svakeste som må overleve, eller forsøker å gi familien en framtid ved å selge sex. Trafficking og hallikvirksomhet er kynisk utbytting av artsfeller, på lik linje med sosial dumping i andre arbeidsrelaterte miljøer, hvor det er fare for liv og helse. Her kan straffutmålinga være knallhard. For å kunne håndheve et strengt lovverk må ihvertfall menneskets grunnlegende behov innfris, og det synes temmelig far away. Det går an å regulere dette kraftig hvis noen tar tak i debatten med målsetting om å forbedre livskvaliteten til de svakeste - inntil visse livsgarantier finner sted.

3 Likes

“Og fordi kvinner blir gjort spesielt utsatte når land selges og forringes, bærekraftige levemåter blir ødelagt, lønningene stuper, og det er vanskeligere å få tilgang til velferds- og helsetjenester, er prostitusjon en av industriene som har profitert mest på nyliberalisering”. Fra et foredrag av Renee Gerlich, oversatt av Kari Jaquesson.

I land som har innført neo-liberal markedsøkonomi som feks Frankrike, øker prostitusjonen voldsomt, noe som også en kan se i Asia når “tigerøkonomiene” falt som følge av spekulasjon mot valutane fra hegdefond og etter IMF reformer*, og som i Russland, Øst-Europa og Latin-Amerika.
*Les utdrag om dette fra Naomi Kleins bok sjokkdoktrinen del 3.

2 Likes

Hva har dette med feminisme å gjøre?

1 Like

Sexkjøpsloven, og særlig i denne formen, avkler nyfeminismen mer enn noe annet. Mannshatet er så enormt, at hellige prinsipper om kvinners selvbestemmelse over egen kropp, og forskning som forlengst har bevist at lovlig prostitusjon gjør livet bedre og tryggere for prostituerte, blir fullstendig kastet på sjøen.

I virkeligheten er det klasseforakt. For nyfeministene er prostituerte lavklasser som ikke teller, og som lett kan ofres i politisk kamp mot mannen.

“blir fullstendig kastet på sjøen.”

Sikker på at du ikke har en naiv forestilling om det å være prostituert ?
Snakket med en kvinne i Oslo som jeg kom i samtale med pga at hotellet lå i strøket , og hun sa at en av de andre ble kasta på sjøen, utfor brygga blandt isflakene. Det er et rått liv.

2 Likes

Å vise til de mørke sidene av ulovlig prostitusjon for å argumentere mot lovlig prostitusjon gir ikke engang mening, men er dessverre typisk for debatten.

Lovlig prostitusjon er vist å øke etterspørselen og markedet for den ulovlige prostitusjonen, som er et helvete for de involverte traffickingofrene (og her snakker vi om slaver) , som jeg tror de færreste av oss en gang er i stand til å forestille seg. For meg er dette i seg selv grunn nok til å være for en streng sexkjøpslov.

Jeg synes heller ikke om at barn skal måtte vokse opp i et samfunn der kropp i stor grad er en salgsvare og intimitet er redusert til en økonomisk transaksjon (der fattige selger seg til rike).

Saken er vel at de som faktisk “har lyst til det” er så forsvinnende få, mens elendigheten er så stor og dyp for de som er tvunget, enten det dreier seg om regelrette trusler (mot dem selv eller for eksempel mot familie i andre land) og vold, rusavhengighet, ren nød eller en form for nummenhet og selvskading, som kan følge av misbruk og overgrep tidlig i livet. Psykologen Gabor Maté, som forresten er faren til journalisten Aaron Maté, jobber med blant annet rusavhengige prostituerte, og han sier at han til nå har til gode å møte en eneste rusavhengig prostituert som ikke har vært seksuelt misbrukt i barndommen.

I utgangspunktet blir jeg ikke moralsk indignert over hva voksne, samtykkekompetente mennesker gjør frivillig med andre voksne, samtykkekompetente frivillige, så lenge ingen blir sveket eller kommer til skade, men her støtter jeg den franske loven, og regner med at de ultra-få som faktisk har lyst til å selge kroppen sin sikkert klarer å finne seg et kompromiss som fungerer for dem, og at hensynet til traffickingofre og samfunnet for øvrig uansett veier tyngre…

2 Likes

Å? Mot mannen? Jaha så det handler ikke likevel om jenter og kvinner men om menn?
Snakk først med noen av damene som livnærer seg ved å selge kroppen om det er drømmejobben de søkte på og så fikk. Det er så typisk av noen karer å hevde seg forurettet for så å klage over feminister for å forsvare slaveri av kvinner og unge jenter. Ikke annet enn hykleri. Det finnes ikke ei eneste kvinne som drømmer som lita pike om å bli prostituert. Vi snakker ikke om Julia Roberts her som møter Richard Gere. Det er ingen søt Cinderella historier men realitet om overlevelse, narkotikamisbruk og slaveri. Men legg alt det vekk for egentlig handler det om deg? Takk og pris at menn flest er mer dypttenkende enn dette.

1 Like

Så motargumentene er altså:

For lovlig prostitusjon = tenker kun på menn
Lovlig prostitusjon = slaveri
Lovlig prostitusjon = økning av barneovergrep
Lovlig prostitusjon = økning av ulovlig prostitusjon (denne er min favoritt)
Lovlig prostitusjon = økning av rusproblemer i befolkningen
Lovlig prostitusjon = økning i seksuelt misbruk
Ikke drømmejobb = må forbys
Salg av seksuelle tjenester = salg av kropp

Menneskerettsprinsipper og forskning = ignorert

Det er mange arenaer hvor propagandaen og løgnene er på et nivå som nesten ikke er til å tro - og som vi vet er Steigan stedet som avslører mange av disse - men få eller ingenting slår prostitusjonsdebatten.

1 Like

Legg heller ved noe dokumentasjon på forskningen, så vi kan se om det går an å finne ut hvem som finansierer disse.
Forsker er som du kanskje vet, en ubeskyttet tittel, som ikke betyr at man nødvvendigvis er tilknyttet et forskningsmiljø.

Journalist i Klassekampen Olav Brostrup Müller :

"- Vår praksis er at i og med at en forsker ikke er en beskyttet tittel, så kaller vi forskere de som kaller seg det selv, ellers tar vi en egen vurdering. "

1 Like

Hvor mange prostituerte kjenner du personlig og har du snakket med om temaet?
Lat som du bryr deg om jentene og kvinnene om du føler for det men det hjelper ikke hvor hardt du prøver å late som siden argumentet ditt var ditt, ikke mitt. Du snakker ikke om menneskerettsprinsippet eller menneskeverd til damene men om MENNS rett til å kjøpe dem som de var et par sko og late som det er greit. Om det er så greit for damene, hvordan har det seg at de sliter psykisk, fysisk og moralsk? Takk for at du nektet å svare på spørsmålet mitt. Det er like mye svar som faktiske ord. Det du gjorde var intet mindre enn prøve avlede og jeg kaller deg på det.

2 Likes

Glemte å presisere det viktige poenget at ikke bare gjør lovlig prostitusjon livet bedre til de prostituerte, men forskning viser det har stor effekt på kvinner forøvrig med betydelig nedgang i seksuell vold ellers i samfunnet, men tydeligvis få her som bryr seg om det.

Må derfor justere min første påstand at forbudsbevegelsen bare viser forakt for lavklassene som de prostituerte representerer, når selv kvinner generelt også blir ofret i kampen. Det er mer riktig å si at det har absolutt ingenting med kvinner å gjøre i det hele tatt.

Det har med relgion å gjøre. Spesielt kristendom hvor kroppen anses som skapt i guds bilde og derfor er hellig. I jødedommen har det vært hodet og ikke kroppen som har vært hellige. Historisk så har dette vist seg ved bla. en overrepresentasjon av jøder innblandet i sex industien, samtidig med en voksende anti jødisk holdning blant kristne.

2 Likes

Virkelig godt indlæg, tak for det.

Hvad betyder Mika-mottak?

3 Likes

Jeg er ikke så helt sikker på at dette gjelder alle jødiske retninger:
“Judaism teaches that the body and soul are separate yet indivisible partners in human life. Rather than imprisoning or corrupting the soul, the body is a God-given tool for doing sacred work in the world. It requires protection, care, and respect, because it is holy.”
(…)
Judaism offers an optimistic view of life, the union of body and soul. The body is a gift from God to be protected and tended. Only with our pure, holy bodies can we bring the commitments and truths of our souls into every action."

" In this Torah portion there is a law against making gashes in one’s flesh and also against tattooing oneself. We are commanded to be holy, and one of the ways to become so is through treating the body as sacred, not permanently marring it in anyway. No matter what its size, shape or appearance, the body, just as it is, is considered holy."

Det er vel neppe dypt troende jøder som har vært involvert i sex-industrien, vil jeg tro.

3 Likes

Men dette var en digresjon så tilbake til temaet:

Jeg synes dette innlegget fra Daisy Elizabeth Sjursø og Kvinnefronten Norge, redegjør fornuftig for saken:

2 Likes

I Tyskland har forholdene for prostituerte blitt verre - ikke bedre - som følge av legaliseringen og markedsliberalismen. Prisene presses ned på grunn av innvandring av østeuropeiske “sexarbeidere” (der man også finner en del traffickingofre som tvinges til å prostituere seg) og kvinnene presses til å betjene flere kunder for å betale leien til bordellene.
http://business.time.com/2013/06/18/germany-has-become-the-cut-rate-prostitution-capital-of-the-world/

3 Likes

Jeg møtte en dame som tente på å være prostituert, og hadde gjort det en stund som en fetisjgreie. Hun var på ingen måte et offer. Hun hadde gjort det via en datingside.