Nyheter MDTV Forum Om Doner

Styre-keiseren er nokså naken

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/07/styre-keiseren-er-noksa-naken/

Av Trond Andresen. Ingrid Fiskaa har en god kommentar mot nedlegginga av Nesna og Sandnessjøen i Klassekampen 1/7-2019. Hun skriver i den forbindelse noe treffende om «styret»: << … Dei såkalla uavhengige styra er ofte dei som vedtar «den nye strukturen»; dei «viser handlekraft» og tar «nødvendige avgjerder». Eg har sjølv vore i mange styre. Eg…

5 Likes

Ha, ha, ha, knallbra Andresen! Hva gjør det om Bongard har trukket inn årene, når du fortsetter å ro;-) Dette blir å sammenligne med Aron, som taler for Moses!

Dette tror jeg er et problem i regjeringskvartalet og i partiledelser også. En annen ting jeg er rimelig sikker på, er at det brukes argumenter på bakrommet som ikke vi får se, og som vi derfor heller ikke har noen mulighet til å argumentere i mot.

Jeg har snakket med en fusjonsadvokat, og i følge ham så er fusjoner noe bedrifter gjør når det ikke går så bra, og det forventes at de må gjøre noe, og de ikke vet hva de skal gjøre.

2 Likes

Jeg har de samme erfaringene fra en periode i den kommunale plankomiteen, og det dobbelte i fagforeninga mi. Putter du inn noen inspirasjons-seminarer, så er jargongen inne og vedtaket klart. Men det må du ikke si høyt, for da har du fremmedgjort deg selv i konteksten, eller noe sånt.

Det fungerer i stor grad slik ellers også. I de lokal bygdekvinnelaget prøvde jeg å protestere mot at vi automatisk gikk for et hvert påfunn de sentrale “myndigheter” fant på, men fikk beskjed om at det var vår plikt å følge vedtak gjort av våre representanter, dermed også deres funksjonærer.

2 Likes

“We need adults in the room”, som de sier i sin egen fortreffelighet. Hva har de fått til? Et hav fullt av plastikk, global oppvarming, økte sosiale forskjeller, økt terrortrussel, økt militært spenningsnivå mellom atommakter, regimeendringer, forsøk på regimeendringer, kuppmakeri, lyging og fandens oldemor i hytt og gevær. Omvendt kong Midas: Absolutt alt de tar i blir til drit!

1 Like

Men de som valgte dere inn, forsto ikke at det er slik?

Da min far fikk kreft, så kom kreftforeningen med en gang og spurte etter penger, men de tilbød ingen hjelp. De som ga hjelp, fikk penger etter han døde, så ateistens penger gikk til en kristen organisasjon.

Elektrikerne jeg bruker konket for et par år siden, da en jobb gikk til helvete, men de fikk ingen hjelp av fagforeningen, så nå er firmaet uorganisert.

Det er jo ikke slik det er tenkt, tror jeg. Men siden vi betalte lønna deres, måtte vi jo få valuta for det - og det ved å la dem bestemme? jeg har egentlig aldri skjønt hvordan de tenker, egentlig. Jeg tror ikke de vet det selv, en gang.

1 Like

Det tror jeg så gjerne. Folk som er nye, er redde for å gjøre feil, så de kopierer de erfarne for å være på den sikre siden. For de erfarne som ønsker å bli gamle i leken, så er imidlertid ryggdekning det viktige, og da er det viktig med enstemmige avstemninger samt å følge opp ting som kommer fra sentralt hold.

Om hva de gjør er formålsnyttig, er det ingen som egentlig tør snakke om, da de andre kan tro du er uvitende.

2 Likes

Men noen vet å bruke makten som ligger i systemet: