Nyheter MDTV Forum Om Doner

Streik for lønn og trygghet – busstreiken trappes opp

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/09/streik-for-lonn-og-trygghet-busstreiken-trappes-opp/

Nå streiker omlag 8500 bussjåfører i hele landet for trygghet i trafikken og økt lønn. Bussjåfører har svært krevende arbeidstidsordninger, lønna er lav og de er bekymret for framtida til dette viktige yrket. Streeiken ble utvidet fra 26. septeember 2020. Her er sjåførens krav: Bedre arbeidstidsordningerEn bussjåfør kan fort være opptatt på jobb i opp…

3 Likes

Så lenge NAV betaler busslappen til horder av lavkvalifiserte innvandrere, så vil lønna gå ned over tid, men dette vil ikke sosialister snakke om.

Mener du at lønna går ned fordi NAV bidrar til å høyne folks kvalifikasjoner? Foretrekker du at NAV ikke bidrar til å øke folks kompetanse? Jeg trodde lønn ble fastsatt ved forhandlinger og konflikt lik 1998 og nå? Fagforeningens styrke har selvfølgelig da betydning. Tenker du at bussjåfører ala 1960 besto av overkvalifiserte leger og doktorgradinnehavere?

1 Like

I siste omgang så bestemmes lønna av tilbud og etterspørsel, og det vet du, men på sosialistvis så er ikke det viktigste hva som er sant, men hva som gjør at ingen kan mistenke deg for rasisme.

Og fagforeninger dør når samfunnet blr multietnisk, men slik empirisk kunnskap, driter du også i.

Din kommentar blir noe underlig når busssjåførene vel er de eneste yrkesgruppen som hittil i år har gått ut i streik og der lønn er en av hovedpunktene.
Nettopp etterspørselen for busssjåfører gjør NAVs bidrag til busssertifikat til et effektivt tiltak.

1 Like

for å få lønna ned.

Tror du ikke at den etnisk norske delen av arbeiderklassen legger merke til hvordan dere champagnesosialister NEKTER å forholde dere til den delen av virkeligheten som gjør at dere kan mistenkes for rasisme?

Jeg er forøvrig rimelig sikker på at du tilhører de klassene som tjener på at innvandring senker lønna til vanlige arbeidsfolk.

Tolker jeg deg riktig at du mener det hadde vært bedre at NAV ikke bidro til å heve folks kompetanse slik a dett kun er de som selv har råd til å ta busssertifikat som kan få jobbe som busssjåfør?
I såfall er jeg uenig, jeg er sterk tilhenger av at folk skal gis muligheter til å utvikle sine evner uavhengig av hvilken økonomi de har. Mange bransjer er helt avhengig av at folk er villig til å ta skiftarbeid med de ulemper dette medfører i deres liv.

1 Like

Jeg tror ikke han tok poenget.

Tolkning :
“If diversity is so wonderful, why is it only imposed on white countries?”

2 Likes

Det er bare og holde ud ikke give op.

Hasta La victoria Siempre

1 Like

Runeulv er ikke en seriøs debattør , han er en memetic warrior(tastatur kriger) som han kalder sig selv og han er kun ude på at sprede had imellem folk som har anderledes hudpigment.

Det beste for arbeiderklassen hadde vært om dere champagnesosialister ikke hadde senket lønningene deres ved å importere horder av lavkvalifiserte innvandrere som senket lønningene og hevet prisene på boliger og hevet skattene.

Jeg vet at du forstår sammenhengen mellom tilbud og etterspørsel, men i steden for så spiller du dum, og det fortjener du all forakt for.

Jeg er rimelig sikker på at vi går mot en situasjon om litt der man er med eller uten jobb. Automatiseringer, ny konkurranse situasjon med globalisering og digitalisering. Tilbudet på kompetanse kommer ikke vare så relevant lengre for å stille det på spiss. Og i den situasjonen kommer de som har jobb alltid vilje ha mer lønn. Den menneskelige naturen med humor. Men full støtte for bussjåførerne men litt dårlig timing for å streike nå. Full økonomisk krakk og coronaviruset gir at det er dumt å skrike høyre lønn nå.

2 Likes

Lønnen bestemmes gjennom forhandlinger mellom partene, og hvis ikke forhandlingene fører frem så bestemmes den gjennom streik.
Dette er et beviselig faktum, bussjåførene har ikke vært villige til å streike på veldig lenge derfor har de lavere lønnsnivå enn mesteparten av transportbransjen.
Men dette har ingenting med det temaet du tok opp, nemlig innvandring.
Og det er i aller høyeste grad vesentlig.
Innvandring fører til at arbeidsgivere får tilgang på overflod av arbeidskraft, som igjen styrker deres posisjon. Dette var noe Marx selv var helt klar på, og en gang i tiden var det gjengs kunnskap blant fagorganiserte.
I tillegg svekker innvandringen organisasjonene som skal forhandle lønn, og i siste omgang streike. Den svekker samholdet og kampvilje, dette er også en effekt man ser på samfunnet i sin helhet.

1 Like

Hva er poenget med å svare folk hvis du ikke anerkjenner deres argumenter i utgangspunktet? Du nevner ikke engang temaet som han tok opp, hvordan innvandring har rasert bussbransjen og andre bransjer.
Man kan selvsagt finne andre faktorer, men innvandringen sin påvirkning på disse bransjene er et ubestridelig faktum.
Bare se på for eksempel vaskere og hotellansatte de har alle en høy innvandrerandel.
Spedisjon er den nyeste bransjen som blir rasert av innvandring, hvilken blir den neste? Når skal det Norske folk si at nok er nok?

1 Like

Folkavsteming i Norge kontra innvandring eller ikke kanskje er noe for ja til arbeidsinnvandring eller invandringen over lag. Sveits har hatt mange avstemninger om emnet og folk der aksepterer invandringen. :thinking::grinning: Men da har det vart en demokratisk besluttsprossess bakom invandringen eller ikke problematikken.

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/sveitserne-skal-si-ja-eller-nei-til-innvandring-fra-eu-land/3424024511.html

1 Like

Nå er vel 1/4 av sveitsiske statsborgere allerede immigranter. Så da er vel toget gått

1 Like

Jepp, men igjen. Sveits har hatt en demokratisk besluttsprosses bakom ja eller nei til invandring. I vår representative demokrati så blir man nære på rasist stemplet når man nevner ordet folkeavstemning på den politiske arenaen.

Screenshot_20200927_152331_com.duckduckgo.mobile.android

1 Like

Det er åpenbart et punkt av “no return” for en demokratisk nasjon. Etter det blir kun minoritetsstyre attraktivt for mange.

1 Like

Det Sverige jeg vokste opp i er borte eksempelvis. Men i Sverige har det vart en hinsides stor immigration uten en demokratisk forankring. Det gjør meg sur. Mer demokrati💪

Kul i sammenhengen er at Sveits har hatt flere folkeavstemninger kontra emnet innvandring og folkeavstemning om pengersystemet også. Og da har de i flere demokratiske besluttsprosseser tatt det felles besluttet at de vil ha en immigration og fiat ponzi penger som betalingssystem uansett de økonomiske konsekvenserne med mer. Dvs da skal de bare kjøre face the music og gjøre det beste av det. :+1:

Screenshot_20200927_164909_com.huawei.browser

2 Likes

Og når fasiten nå kommer, så får vi servert at “ingen kunne visst”, eller at “vi har vært naive”

NB Det er somaliere, syrere og afghanere som kjemper narkotikamarkedet, ikke svensker.
2 Likes