Nyheter MDTV Forum Om Doner

Storbritannia: Arbeiderklassen stemte tory for å få brexit

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/12/storbritannia-arbeiderklassen-stemte-tory-for-a-fa-brexit/

Labour gikk på sitt største nederlag siden krigen takket være Corbyns holdning til brexit. Det konservative partiet i Storbritannia fikk sin største valgseier siden Margareth Thatcher, og partiet kastet Labour ut i valgkretser som har vært røde siden 1920-tallet. Arbeidere i hopetall stemte erkefienden, ikke fordi de liker politikken til Boris Johnson, men fordi de…

6 Likes

“Arbeiderklassen stemte tory for å få brexit”

Takk og pris

3 Likes

Jeg tror vi får en Trans-Atlantic blokk, samt Commonwealth. Som vil inkludere Skandinavia og Storbritania inn i USMCA, den nye frihandels avtalen som erstatter NAFTA. https://www.vox.com/2018/10/3/17930092/usmca-mexico-nafta-trump-trade-deal-explained

4 Likes

Jeg tror vi får en Trans-Atlantic blokk, samt Commonwealth. Som vil inkludere Skandinavia og Storbritania inn i USMCA, den nye frihandels avtalen som erstatter NAFTA.

Ikke umulig, men foreløpig er norske politikere fortsatt EU-kåte og anti-Trump. Men det er interessant å se konturene av 3 nye økonomiske blokker i verdenspolitikken her, og Norge/Skandinavia vil kanskje komme i skvis. Hvis frontene hardner til er det ikke sikkert man kan si “ja takk begge deler”.

Det som kanskje har potensiale til å utløse, eller forløse om man vil disse blokkene er en ny økonomisk krise. Vi har jo ikke løst noen grunnleggende øk. problemer de 10 siste åra, bare mer av det samme, dvs. økt gjeld.

2 Likes

Gratulerer sionister, splitt og hersk fungerte nok en gang

3 Likes

Det er ikke noe uoverkommelig problem å klare å bli kvitt Øystein Olsen. Han kunne forfremmes til Lord eller noe slik, belønnes sin vekt i gull og tilbys fri helsetjenester i evigheten
Deretter bruke av oljeinntekter.
Å tilby nullrente-lån til boligsøkende koster ikke Norge noe. DNB skaper kreditt hver dag gratis. De betaler ingenting til Norges Bank i renter for det.

2 Likes

Dette er en sorgens dag for alle progressive som satset sine penger på Corbyn

1 Like

Dette er en sorgens dag for normale familier i England. Tory har drevet, og vil nok ikke stoppe med, privatiseringen av polititjenester, nedvurdering av helsetjeneste eller utdanningssektoren. Brexit ble klusset til med vilje. Tory har ingen interesse av å forlate EU. Trodde at May gjorde det klart nok.

2 Likes

Både tory’er og sveitsere er herrefolk. De vil være på toppen, og ikke ha noen j… tyskere eller franskmenn over seg. De har ligget i krig med tyskere og franskmenn i 500 år allerede.
En ting er immigrasjon fra koloniene. Men EU ville at UK også skulle ta imot muslimer fra Syria, som ikke engang kunne engelsk

1 Like

Du tror Tory har intet imot immigrasjon fra sine kolonier? Merkelig da at de drev med masse deportasjon bare to år siden. De vil ikke ha j…? Det vil jeg se bevis på siden Bibi har vist sin takknemlighet ved å støtte Tory direkte mens han gikk til angrep på Corbyn.

1 Like

Britene har nok det, liksom Sveits. May regner jeg ikke som brite.
Tony Blair er globalist

Tony Blair var skap tory og BBF med Clinton og Bush. Han var en baby Thatcher liksom May er. May ikke å regne som Brite? Hva da er en brite etter din mening? Sveits har aldri vært del av EU.

1 Like

https://us-east-1.tchyn.io/snopes-production/uploads/2018/03/angela-merkel.jpg

“Sveits har aldri vært del av EU.”

Er ikke det påfallende når de ligger midt i EU. De vil ikke underlegges EU-regler

1 Like

Utifra det foreløpige valgresultatet kan det se ut som De konservative fikk 43,6 prosent av stemmene (altså under 50%), mens Labour fikk 32,2 prosent av stemmene. Men pga valgordningen i UK så fikk De konservative 56% av setene i parlamentet (dvs rent flertall).

Det er nok høyresiden i Det konservative partiet som har styrket seg mest ved dette valget. Hvilken type Brexit dette resulterer i blir jo spennende å se, og man kan lure på hvem som kommer til å vinne og tape mest på dette i Storbritannia.

2 Likes

Når man stemmer konservativt så stemmer man ikke separat på høyre eller venstre konservative

Når man stemmer i en enmannskrets så stemmer man på en enkelt kandidat og altså på en helt konkret person som har sine egne bestemte meninger og som det er mulig for velgerne å kunne finne ut mer om før valget. Så velgerne bør kunne vite om denne personen feks tilhører høyresiden eller venstresiden i partiet. Jeg mener å huske at Boris Johnson også ekskluderte flere av medlemmene i partiet etter at han overtok som partileder og slik fikk fjernet flere av de kandidater som var uenig med Johnson. Men uansett er det mulig etter et valg å finne ut om tyngdepunktet blant parlamentsmedlemmene til de konservative har flyttet på seg i forhold til det gamle parlamentet.

Ja, man kan kommulere - når man har kjennskap til hver person (noen få har det). Men dette valget dreide seg for eller imot Brexit

Jeg kjenner ikke valgreglene i UK fullt ut. Det er ikke sikkert at man har de samme regler feks mht kommulere som i Norge. Men i enmannskretser stemmer man kun på personer og ikke på partier slik som i Norge. Hvert parti stiller med kun en eneste kandidat i hver valgkrets i UK.

3 Likes

Johnson ekskluderte disse fordi de nektet å stemme ja til en Brexitavtale med EU. De gikk dermed imot partipisken. Sjøl er jeg imot bruken av partipisk fordi jeg mener det er udemokratisk. Hver representant representerer i teorien egentlig sitt valgområde og velgere, ikke partiet først og fremst. Med partipisken tvinger man potensielt representanter til å stemme mot sin vilje og f.eks interessene til det valgområdet de representerer.
Men slik situasjonen er er det forståelig at Johnson gjorde det. Corbyn og andre ville gjort akkurat det samme.

Uansett, både Labour og disse konservative representantene får svi fordi de har trenert folkeviljen gjennom folkeavstemning i 3 år nå og vært med å skape kaos. Det synes jeg er til pass for dem.

2 Likes

Noen ganger treffer du bra. At globalisten Johnson skulle se for seg et England som reiser seg som fugl Fønix er nok bare de mest naive som kan tro. Her dreier det seg nok mest om å partere EU liket

4 Likes