Nyheter MDTV Forum Om Doner

Steigan.no fem år. Mye har skjedd, mye mer skal skje

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/02/steigan-no-fem-ar-mye-har-skjedd-mye-mer-skal-skje/

Jeg etablerte steigan.no i januar 2014. Før det hadde jeg blogget et par år med utgangspunkt i boka Sammenbruddet. Før jeg startet steigan.no hadde jeg foreslått for gamle kamerater at vi skulle opprette et kritisk nettsted sammen, men jeg fikk ikke med meg noen. De fleste jeg snakket med mente at jeg hadde helt urealistiske…

Jeg er så glad for at du finnes, Pål. Du har gitt meg mer som Steigan.no, enn jeg fikk ut av 25år med Klassekampen. Og så kan jeg få et ord med i laget, det fikk jeg aldri der.

Jeg vil bare benytte anledningen til å understreke at de meninger jeg utrykker i kommentarfeltet er mine egne, og de må aldri knyttes nærmere Steigan. no enn trykkefriheten tilsier. At Pål ikke blokkerer meg, understreker hans integritet.

“Enhver politisk kontroll, enhver krig krever kontroll over fortellingen” Sant. Steigan.no gjør et bra jobb summert. Gratis nære på i sammenhengen og ikke helt ufarligt. Respekt for det.

Steigan tar opp viktige og aktuelle saker der hvor andre kanskje driver med skjønnmaling av tilstandene i verden.

Dette kan jeg bare blåkopiere og si at gjelder i høyeste grad også for meg og mine gytinger. Og vel egentlig alle som på eget initiativ poster på forumet her.

Måtte Pål også i fremtiden føle seg forpliktet av sine egne ord om å være en ytringsfrihetsfundamentalist, og helst demonstrere dette til overmål på samme måte som han nå praktiserer; ved ikke bare å forfekte uavkortet ytringsfrihet som prinsipp, men faktisk også holde åpen scene for ytringer som avviker ideologisk, eller på annen vesentlig måte fra den etablerte, marxistiske forankring redaktøren selv har gjort til en livsoppgave og identitet å løfte frem til praktisk politikk – noe han jo ikke er like prinsipielt forpliktet til, jfr. tommelfingerregel: “Din ytringsfrihet er ikke min publiseringsplikt (skaff deg din egen blogg å prate tull på)”.

Etter en startfase med noe usikkerhet og vingling vedr. modererings- og sensurpolitikk på steigan.no, ser det ut til at man har landet på, eller prøver ut en linje med nær null inngripen. Jeg vet iflg. enkelte andre relativt faste postere at det har forekommet visse unntak også i senere tid, dersom det da ikke har vært rene tekniske uhell, og minst ett tilfelle av ren blokkering det siste halvåret. Jeg vet også omtrent hvorfor, og jeg er personlig uenig i at det burde vært sanksjonert her, men med den PK-situasjonen og det stramme ytringsrommet som gjerne tilbys ellers i CS og det offentlige rom, er fremdeles steigan.no helt i tét når det kommer til toleranse for ting som utvilsomt svir litt i redaktørens øyne. Og takk for det!

Veldig bra. Er ikke mange steder igjen man kan få sannheten og se de store bildene blant all støyen og propagandaen. Her er den attpåtil velskrevet og veldokumentert.

Jeg går fra leser til aktiv støtter fra og med denne måneden.