Nyheter MDTV Forum Om Doner

Statens vegvesen kan kollapse

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/10/statens-vegvesen-kan-kollapse/

Siw Tyldum sitter på innsiden av Statens Vegvesen og advarer mot at selskapet kan kollapse. Hun får full støtte av leder Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes forbund. Dette skriver avisa VG som fortsetter: Ingeniørorgansisasjonen NITOs hovedtillitsvalgt i Statens vegvesen, Siw Tyldum, sier hun er nødt til å slå alarm om Statens vegvesen.– Vi frykter at Statens…

5 Likes

Må si meg enig her. Solberg-regjeringa har snart rasert alt det funksjonelle og særegne i samfunnet, men store problemområder som den forvokste stats-forvaltningen, som en høyre-regjering tradisjonelt ville ha fokusert på, har uteblitt.
Jeg skammer meg over å ha gitt en stemme til den blå regjeringa ved nest siste valg, men dette vil heller aldri skje igjen.

2 Likes

Fra regioner til divisjoner
Utredning om organisering av Statens vegvesen fra 1. januar 2020

2003 [Bondevik, H/Krf/V]
Vegproduksjonen i Statens vegvesen ble skilt ut i et statlig aksjeselskap og etatens øvrige oppgaver ble organisert med et Vegdirektorat og fem regioner.

2010 [Stoltenberg, Ap/SV/Sp]
Regionmodellen ble opprettholdt da store deler av eierskapet til de statlige vegene ble overført til fylkeskommunene, men det ble gjort tilpasninger blant annet ved å opprette vegavdelinger
som samsvarte geografisk med fylkesstrukturen.

Virker som en kombinasjon av byråkrater som kjeder seg og den evinnelige grådigheta (til alle menneskeaper). Mine to ører er at en del av synden her er fylkesinstitusjontøyset - svulstige og overflødige korrupsjonssentraler. I fylkeskommunene konkurrerer forresten veiprosjekter direkte med helt andre samfunnsoppgaver på fylkesbudsjettet, isteden for at veiprosjekter konkurrerer seg i mellom.

Store Norske Leksikon - Fylkeskommune
image

1 Like

Vegvesenet er allerede slaktet. Det skjedde da de skapte Mesta. Det var første ledd i avviklingen, som Solberg kanskje får “æren” av å fullføre.
Det er det samme med all offentlig virksomhet. Det fungerer som en “monetisering”. Så lenge det blir drevet i offentlig regi, genererer det kun begrensede og lokale inntekter. Det meste fremstår i regnskapet som utgift.
Blir det privatisert, derimot - står bankene i kø for å låne ut penger, for dette er AAA-kunder. Og så tar det seg så mye bedre ut i nasjonal-regnskapet.

2 Likes

Ja, veien er blitt lagt for lenge siden - pardon the pun.

Mesta - Regnskapstall.no

image

En interessant teori, siden Mesta er heleid av Nærings- og Fiskeridepartementet og har negativt driftsresultat, men har 1,26 mrd. NOK i gjeld. For å sette det i perspektiv er gjelda 800.000 NOK per ansatt (1.586).

2 Likes

Anekdote, men jeg bygger om gamle biler som hobby og det innebærer jevnlig dialog om hva de godkjenner og ikke. Nå har jeg ikke fått svar siden mai på noe som helst, annet enn en auto-mail om at jeg må forvente lenger saksbehandlingstid. Den kom for seks uker siden, og for tre uker siden svarte jeg med spørsmål om hva de legger i det. Har jeg fått svar på den? Nei. Tror de har kollapset allerede.

2 Likes

Det er viktig med balanserte offentlige budsjetter. Det er jo alle enige om (ikke jeg da). Private har andre regler.
Der er kredittverdighet viktigst. Og det har staten, som kan trykke fler om de skulle ønske.

Når en arbeidsplass er utsatt for de belastninger, som vegvesenet har levd med i ti år, så kan den minste utfordring til slutt være uoverkommelig. Det er rett og slett ingen som orker. Litt sånn som når kjente rocke-band bryter sammen. Vi får håpe ikke det samme skjer i helsevesenet.

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.