Nyheter MDTV Forum Om Doner

Skandinavisk fagbevegelse: Kamp mot kriminaliteten i byggebransjen

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/11/skandinavisk-fagbevegelse-kamp-mot-kriminaliteten-i-byggebransjen/

Fagorganiserte i byggfagene i Norge, Sverige og danmark oppfordrer til skjerpet kamp mot kriminalteten i byggebransjen. Dette skriver den danske avisa Arbejderen: Kriminelle bagmænd og firmaer med tætte relationer til blandt andet den italienske mafia har de senere år sneget sig ind som aktør i byggebranchen. I Danmark bedst kendt fra metrobyggeriet i København og…

Byggebransjen er kriminell fra topp til bunn, og hele staten og entreprenørbransjen er skyldige i å ødelegge vår arkitektoniske stolthet. Som jeg skrev det i går til David Brussats anmeldelse av “Making Dystopia: The Strange Rise and Survival of Architectural Barbarism”, av James Stevens Curl, i går:

Et hersketriks for proponenter for moderne arkitektur er å brunskvette på oss som elsker skjønnheten. “Making Dystopia”, av James Stevens Curl, ser nærmere på sammenhengene her. Fra før av er jeg vel klar over at fascistene ikke fulgte den universelle skaleringsloven med mer, og derfor i praksis brøt med klassisk arkitektur, men å kjenne til det ideologiske bakteppet er alltid nyttig.

Av anmeldelsen til Brussat går det fram at det var vi Europeere som eksporterte modernismen til Amerika, og derfor er skyld i den vanvittige hesligheten til Amerikas byer. På den annen side er det ingen tvil om at det var den amerikanske bilindustrien som eksporterte den suburbane drømmen til oss, slik at vi nå vel kan sies å være skuls i destruksjonen av hverandre.

Uansett, Norge og verden er i ferd med å bli en modernistisk dystopi hinsides fatteevne. Enga mi, grenda mi, den urbane landsbyen min og snart byen min, med nedhøvlingen av Hovdetoppen, har falt for modernismens ondskap. For å kunne begynne å ta tilbake det tapte, er det helt nødvendig å vite hvordan skapelsen av Dystopia kunne finne sted. Derfor står denne boka på julegavelista mi i år, og får jeg den ikke til jul kjøper jeg den selv.

Kunnskap, pluss restene av fortida, er hva vi må ty til for å hele vår ødelagte verden.

Norge - søvnparalyse i svart, hvitt og grått.

Og dette er av de mer renslige næringene, tør jeg påstå. tenk søppelhåndtering, barnevern og renhold - for å nevne noen.