Nyheter MDTV Forum Om Doner

Saudi-Arabia truer med å dumpe petrodollar

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/04/saudi-arabia-truer-med-a-dumpe-petrodollar/

Nå er vi kommet dit. Saudi-Arabia truer med å slå beina under på hele petrodollarsystemet og selge sin olje i andre valutaer enn dollar. Det er Reuters som melder dette. Forslaget om å bryte med petrodollaren og handle i de valutaene som måtte passe har vært drøftet internt i Saudi-Arabia og i OPEC på grunn…

Litt rart at det tar sådan tid å dumpe dollaren når systemet er så urettferdig som det er og USA samtidig truer land militært. Men Saudi- Arabia trenger USAs beskyttelse så jeg funderer på om alternativet er klokt.

Hele systemet er rigget i dollarens favør, så det er ikke det minte rart. Jeg antar at mye av den noterte formuen til Ben-Sagman er i dollar, og det har vært lett å bytte dem i hva som helst - til nå.

Det er jo pussig at Irak ble invadert da Saddam erklærte at han skulle begynne å selge olja i euro, og Libya like etter at de hadde proklamert gull-denaren, som ny reserve-valuta for Afrika.
Akkurat som Lincoln ble tatt av dage under kampen om greenback-en. Historien er full av slike eksempler.

“Hele systemet er rigget i dollarens favør,” ja. TTT men det gjør nok skiftet til et nytt system ordentlig. Hinsides urettferdig er nøkkelordet kanskje.

Må jeg få gjenta meg selv - les “the Lost Science of Money” - der finner du historien om penger/pengeverdier og hvordan pengevekslingen og vår manglende forståelse for det har gitt oss Lord Roth og hans kumpaner.

Noe stygt er på vei for vår del. Fiat penger i dagens setning sliter. I dagens informasjonsflyt så kan man ikke ha ponzi svindel fiat penger som pengerverktøy eller byttesmidle lenge til er min tanke.

Kunnskap til få er makt men kunnskap til mange er lik over og ut med USAs monetære monopol.

“The data shows that Russia is making rapid progress in its effort to diversify away from American assets. Analysts, who have coined the term de-dollarization, speculate about the global economic impacts if more countries adopt a similar philosophy and what it could mean for the dollar’s desirability compared with other assets, such as gold or the Chinese yuan.”

https://www.zerohedge.com/news/2019-04-09/russia-dumps-us-dollars-and-buys-gold-safety-metal

Norge øker pengermengden med 10%-15% per år og hva gjør vi når vi ikke kan gjøre det lengre. :thinking:

Du vet at fiat betyr “å tro på”? Det KAN være et svært godt system og milevis bedre enn gullstandarden, men skal det tjene oss alle, må mer enn en liten klikk skjønne hvordan den fungerer.

I en ekspanderende økonomi, må pengemengden nødvendigvis øke, ellers får vi deflasjon. Problemet er at det meste av disse “pengene” ikke sirkulerer, men er rene regnskapstall. Det kommer ikke fram i statistikken.
Jeg har lest at den velkjente metoden å overflomme fienden med falske penger, også ble forsøkt i Russland.
Det var tydelig at de ikke hadde fått med seg at sentralbanken holdt igjen for harde livet, for de pengene ble raskt oppslukt av en økonomi som hungret etter cash.
Det demonsterer veldig godt pengens egentlige funksjon.

Det kan nok vare et bra system men idag så er det noe annet. Kommer fra latin og betyr «la det skje» var det jeg fikk opp når jeg slo det opp men rene regnskapstall er det.

Se på det igjen…

https://www.visualcapitalist.com/worlds-money-markets-one-visualization-2017/

Galenskap * galenskap

Det kan du jo igrunnen si om det meste i dag. Det er lite som er det, det gir seg ut for å være.