Nyheter MDTV Forum Om Doner

Rød sofa - en tråd med musikk og sitater

Denne tråden er en plass DU kan legge inn musikkvideoer.
På samme måte som det var " en irrelevant tråd med valgfritt tema, " kan du fritt legge inn noe her, som vi kan høre på, så hjernehalvdelene får en pause : )

Likte du ikke :
“Ut og Nave”

Så har du kanskje noe bedre :))

3 Likes

Dette poster du vel vitende om at jeg per dags dato mottar “økonomisk støtte” fra NAV, og noen få timer etter at jeg skrev dette:

“At du påstår offentlig at det jeg er , er en naver som ikke gjør noe , det er æreskrenkelse, og jeg gjør det siviliserte ved å forsvare meg gjennom ord og refleksjon.”

Og nå må jeg altså forsvare meg igjen.

–Jeg kommer fra en familie av oppegående mennesker. Min morfar var fisker og startet foredlingsbedrift; leste bøker om politikk og historie, løyste kryssord og førte regnskap; han jeg har mine intellektuelle aner fra. Min farfar var en arbeidskar av få ord og jobbet døgnet rundt; han var utdannet skredder og jobbet en tid med dette, men flyttet hjem og jobbet på fabrikk og drev med veiarbeid. Mine besteforeldre drev i tillegg gård, slik alle gjorde før. Min far er pensjonert oppmålingsingeniør.

Når jeg var liten var jeg flink til å tegne og likte tall. Vi hadde en lærer som hadde hoderegningskonkurranser, og der elevene som regnet feil eller for sakte måtte sette seg, og disse vant jeg (dvs. jeg måtte ikke sette meg først, men sist). Men måten jeg utmerka meg mest på, slik jeg oppfatta det sjøl, var at jeg grubla på ting som andre ikke så ut til å gruble på. For meg var eksistensielle spørsmål utrolig viktige, mens andre tilsynelatende var mer opptatt av det sosiokulturelle. Jeg følte meg annerledes og at jeg ikke kunne snakke med andre om det jeg tenkte, bortsett fra noen få, som min bestevenn jeg var på bølgelengde med - med han kunne jeg snakke om alt, og allerede som tenåringer på 90-tallet visste vi at teknologien kom til å totalforandre samfunnet, og vi følte det som noe overhengende at samfunnet bevegde seg mot denne høgteknologiske framtida.

På videregående spesialiserte jeg meg i realfag, og gikk så på folkehøgskule. Jeg begynte på lærerutdanning, men sjølrefleksjon om at jeg ikke passet som “sosialarbeider” i skolen og at jeg ble knust av en tragedie i familien, gjorde at jeg hoppet av det første halvåret og det andre halvåret tok en strøjobb. Så studerte jeg økonomi et par år. Og så jobbet jeg et tiår i en statseid (men sjølfinansiert) bedrift. Til slutt fikk jeg sparken for å komme for seint (størrelsesorden et par minutter), og sjefen ansatte sønnen sin isteden. Greia var at det ikke var noe å gjøre på jobb det første kvarteret enn å drikke kaffe, og at min “karakterfeil” er at jeg er overpragmatisk og ikke bryr meg om stive regler. Men jeg fikk klar tilbakemelding i drøftingssamtalene sammen med høyere makter at jeg gjorde jobben min, og at jeg ble avskjediga blott for å komme for sent. Jeg spurte naive spørsmål som om det ikke hadde noe å si hvor mange minutter jeg kom for sent, og hva de oppnådde med å sparke meg og miste min kompetanse når jeg gjorde jobben min, men til ingen nytte.

Her vil jeg spørre deg, @Gatekeeper, om du vil annerkjenne, slik som min tidligere arbeidsgiver, at jeg gjorde jobben min og fikk sparken mot min vilje? Eller vil du bare skite i fra deg slik som hanekyllingen Tangen og spankulere stolt og åndstom videre?

–Jeg fikk så dagpenger under etablering av eiga bedrift mens jeg jobbet med et webutviklingsprosjekt som var godkjent av et offentlig næringsråd. Her vil jeg spørre deg @Gatekeeper - mener du det var uriktig at jeg mottok dagpenger/lønn mens jeg holdt på med dette prosjektet, men at alt annet byråkratiet bruker penger på er riktig og “jobb”?

–Så jobbet jeg et halvår med å tenke ut og skrive sjølstyre-modellen, mens jeg også pusset opp ei leilighet. Siden jeg hadde kapital, så hadde jeg ikke rett på støtte. Jeg hadde planlagt å holde på med mitt sjølstyre-prosjekt lenger, men fordi forsikringa ikke ville dekke vass-skada (utenfra og uforskyldt), så måtte jeg ta kostnaden med riving og renovering av badet sjøl.

–Det siste halvåret, gjennom to bolker på 3 måneder, har jeg mottatt “økonomisk støtte” på 5.463 kr, pluss (lave) boutgifter, tilsammen omtrent 1/3 av hva staten har i inntekter per nordmann (over 300.000 kr), inntekter som i stor grad skriver seg fra norske naturressurser. Dette mens jeg søker på jobber (som jeg godt kunne utført, men hvor jeg ikke er blitt utplukket blant det høge antallet søkere). Her vil jeg spørre deg @Gatekeeper - mener du det er urettferdig at jeg i dag mottar 1/3 av min brøkdel av statens inntekter slik at jeg er i stand til å forsørge meg?

–Du poster en video som harselerer over og stigmatiserer “navere”, som om dette er en identitet. Videoen er laget av komikerne Bye & Rønning, som har produsert show for NRK. Jeg vet ikke om akkurat denne videoen var produsert for NRK, men vi kan like godt anta det. I følge Wikipedia har NRK 3 685 ansatte (2018), og 5,9 mrd. kr i budsjett (2017), som vil si omtrent 1,6 mill. kr per ansatt. Om vi antar at 10 årsverk trengs til å jobbe med showet som Bye & Rønning produserte, og at showet koster 50% av annen produksjon, så koster showet likevel hele (1,6 mill. kr x 0,5 x 10 =) 8 mill. kr å lage. Om vi bruker 120.000 kroner som satsen til ei borgerlønn, så vil det si at hele (8 mill. kr / 0,12 =) 66 mennesker kunne mottatt ei ubetinga borgerlønn for samme sum som det koster staten at 10 personer produserer et slikt komikk-show. Men i din åndstomhet, Gatekeeper, tenker du at statsansatte “jobber med noe”, samme fanden med hva; samme fanden om det de gjør er å harselere med og stigmatiserere folk som av uante grunner er i en situasjon der de per definisjon mottar økonomisk støtte, men gjerne langt mindre enn sin brøkdel av statens inntekter, og alltid mindre enn overføringene til de stort sett overflødige og åndstomme byråkratene.

Jeg trodde faktisk du var en tvers gjennom sympatisk fyr, Gatekeeper, men det inntrykket forsvant med denne tråden. Det overrasker at du ønsker å stigmatisere folk som allerede er stigmatisert av storsamfunnet. Jeg på min side skaper litt balanse når jeg stigmatiserer offentlige ansatte med overflødige byråkratiske jobber som tror de er bedre enn andre pga. den oversubsidierte tilværelsen de ikke fortjener. Det egentlig riktige kan være at autisten Gatekeeper mottar 0 kr fra staten resten av livet, for å balansere ut hans tidligere grove oversubsidiering.

image
Hvem er mest verdt av Tangen og Gatekeeper? Hvem er på toppen av deres sykelige, statssubsidierte hierarki?

Og så skal jeg kort henvise til det riktige perspektivet å forstå samfunnet:

Jorda blir til —4 mrd. år biologisk algoritme —> dette øyeblikket —20 år—> kunstig superintelligens

Gjennom maskinintelligens vil samfunnet slik vi kjenner det opphøre, og menneskelig intelligens kan spre seg i solsystemet og videre (og sikre overlevelse). Disse 20 siste åra av samfunnet slik vi kjenner det er kritiske.

I et objektivt perspektiv er det overordna viktig å innføre noe sånt som borgerlønn (at statens inntekter overføres ubetinga), da den politisk-økonomiske maktkonsentrasjonen bruker midler på en måte som innordner Norge i de større maktkonsentrasjonene “NATO” og EU. Ubetinga overføring av statens midler 1) direkte reduserer midler til maktkonsentrasjonen, og 2) frigjør folk åndsmessig til å kunne kritisere store maktkonsentrasjoner.

At Norge nærer maktkonsentrasjonen “NATO” og gjøre seg til brikke og risiko i konflikta NATO versus Russland eller NATO versus Kina, det skaper mer usikkerhet og fare for ei stor konflikt som potensielt kan ødelegge livsgrunnlaget til menneskeheta. Vi bør ut av NATO og skape ei pasifistisk og nøytral sone i Nord-Europa som respekterer ikke-aggresjonsprinsippet.

…og derfor er folk som er opptatt av å problematisere at enkelte mottar sin brøkdel av statens inntekter gjennom merkelappen “støtte” så vanvittig åndstomme!

Red Sofa #1 for you, snake fry

Red

Sofa #1

3 Likes
1 Like

Jeg velger å tolke denne låta som at den gjør narr av fordommene mot folk som er avhengig av nav for å ha til mat på bordet, og ikke av dem som er utafor arbeidslivet.

2 Likes

INK drømmer om Amish Paradise:

En annen Weird Al-klassiker: Like a Surgeon

5 Likes

Neida. Du ikke det. Og det kan jo i verste fall faktisk til og med være sånn at allikevel ikke alt dreier seg om deg. Dette var enten et stråmannsforsvar mot visse typer anklager/ en generell holdning du sikkert har opplevd fra noen, men neppe Gatekeeper – eller mot anklager du retter mot deg selv og sliter med å holde opp med. Man preker jo ofte hva man selv trenger å høre. Men bevares, riktig god fornøyelse!

Men det var jo en riktig åpenhjertig og rørende livshistorie du her gav til beste, og selv om den fra din side nok mest kom på prent fordi du var så inn i kølsvarte gyteklar med den at enhver anledning til å få snakke litt om seg selv ville dugd, skal du ha takk for at du delte den med oss. Det er jammen litt av et tankekors hvor ille ting kan gå, selv med det beste utgangspunkt, gitt. Åååh, verden, altså. Makan.

For øvrig naver nå ca. 1/3 av arbeidsstokken her i byen, og samme situasjon finnes mange steder i landet. Det blir det mye god skam av, for den som gidder sånt.

Dagens sparepære:

How many narcissists to change a light bulb?

One – to hold the bulb steady and wait for everything to revolve around him.

2 Likes

En kan jo lure på hvorfor noen vil flytte fra et sted som dette til Grünerløkka?

2 Likes

Det er selvfølgelig for å best mulig kunne bevare et uplettet og idealisert bilde av Nord-Norge og livet der. Det å leve i savn og lengsel etter noe annet, et annet sted, kanskje der man var før, i den tida man pleide å lengte til der man er nå, ser ut til å være en slags grunntilstand mange søker å eksistere i, fremfor genuin tilstedeværelse i her og nå. Evig eies kun det tapede, som de sier i etterretningstjenestene. Eller om det var den legendariske dramatikeren og gitarmakeren Henry Gibson.

3 Likes

Klart du har mye rett i det aford, jeg påstår ikke annet enn at denne videoen viser idyllen.
Men likevel, å bytte ut dette til tross for mørketid, barskt klima, lite mennesker osv. med en betongjungel?

Vi har 3 unge mennesker fra Nord-Norge på jobben som har flyttet nedover, for 2 av dem sin del av rein eventyrlyst etter eget utsagn. Jeg synes det er trist. På den ene sida er folk i nord ofte veldig patriotiske og snakker varmt om landsdelen sin, på den andre sida går flyttestrømmen sørover. Her er det noe som ikke stemmer. Mye av det samme gjelder landsbygda i sør.

2 Likes

Jeg synes de er 25-30 år for seint ute til å flytte til Løkka av eventyrlyst. Men selve konseptet “være ung og flytte fra barndommens paradis av rein eventyrlyst” kan aldri i seg selv bli trist, og går da heller neppe av moten med det første.

Joda, men dette er tross alt ikke et nyere eller mindre kjent fenomen enn at det har et godt innarbeidet navn, og navnet er 666, sorry, sentralisering. Noe mange føler at de nokså ufrivillig, men av nødvendighetsgrunner må delta i. Kor er Hamar hen, Edvard, osv.

2 Likes

En liten shanty:

2 Likes
2 Likes

Jeg digger Harald Foss! En ganske ukjent kar i Norge, men du verden for en kulturbærer sammen med kjerringa si.

Denne liker du kanskje Ulven?

2 Likes

Ikke noen stor fan, men jeg synes det er fint at de finnes.

Jeg er egentlig ikke veldig musikk-interessert, så det må være noe mer enn bare musikken for at jeg skal interessere meg.

Jeg tror jeg har nevnt krigen mellom de røde og blå som tilsynelatende har vart evig, men her det krigen mellom måne og soldyrkerne som er fokus.

2 Likes

Her forsterker du en språklig og organisatorisk illusjon. Verdiskaping er å subjektivt; det er 1) ikke begrenset til det du måtte definere som “arbeidslivet”, og 2) ikke nødvendigvis av positiv verdi. Arbeid er atferd, og kan ha både positiv og negativ verdi for diverse individer.

Som eksempel brukte jeg 80 timer i jula til å passe noen som trengte det. I følge hanekyllingen Tangen er å tilbringe 80 timer med andre i måneden verdt 30.000 kroner. Men bare visst en byråkrat sier det. For en byråkrat er et høyerestående vesen som kan fortelle hva dine subjektive behov er og som kan bedømme om du skal få være i stand til å dekke de.

p.s. @KjetilTangen fungerer ikke å poste en video om “incels” når du sjøl passer bedre til beskrivelsen - eller har du tilgang til gråe mus på bedehuset? …en thai-enke med barn tenker jeg hadde vært noe for deg.

Jeg tar for gitt at denne tråden er åpen for malapropos, og nedenstående er da heller ingen shanty. Men den frie assosiasjonens metode leder blinde og tillitsfulle, lille meg fra Larry og videre inn langs animasjonssporet, hvor vi tar en rast ved denne personlige favorittgeita.

Den kan jo kanskje være noe for deg også … Goatkeeper?

2 Likes

Skam og stigmatisering er reelle fenomen. Og staten/NAV sitt passiviserende regelverk er et reelt fenomen. Staten skaper enorme mengder kvalme, stress, stigmatisering, og unødvendig papirarbeid med måten den gir en liten “sosialhjelp” til noen, og en høg “offentlig lønning” til andre.

At alle mottar ei ubetinga grunninntekt er ikke bare det prinsipielt riktige, men eliminerer haugen av problem som skapes med dagens system, fra alvorlige problem der syke og vanskeligstilte blir trykt lenger ned i mørket, til mindre sosiale problem som at utgiftsposten, åndspygmeen og hanekyllingen Tangen føler seg berettiga til å stigmatisere andre her på forumet.

Jeg har forresten også en sang:

Achsel Ford
en gammel mann
hele Kragerø kjenner ham
han som lever på gammelt brød og vann
Achsel Ford

(melodi: Tore Tang)

Vi var vel sogar enige om “problemolding”, thormothr? Etter ditt forslag? Man tror det.

1 Like

Og her er det mye alle mot alle, i grunnen:

1 Like