Nyheter MDTV Forum Om Doner

Rapport: Mediedekning har svingt fra rapportering til følelser

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/05/rapport-mediedekning-har-svingt-fra-rapportering-til-folelser/

En trenger bare å slå på en hvilken som helst nyhetssending fra NRK eller andre sentrale mediekanaler, så blir man møtt med subjektiv journalistikk der følelser spiller en større rolle enn fakta. Dette er ikke bare et inntrykk vi har. Det er nå også slått fast i en rapport fra USA-tenketanken RAND Corporation med tittelen…

Mulig at det var sånn i USA - men jeg jobba som redaksjons-bud i VG i 77/78 da Knut Hovig startet med Se & Hør, og han var da liksom en respektert journalist.

Det som förvånat mig en längre tid är att personer, grupper och sajter som snabbt och skickligt slår ner på mediala propagandakampanjer vad gäller Syrien, Ryssland, invandring, m m troskyldigt accepterar allt vad som sägs i klimatfrågan. Skrev därför https://www.lindelof.nu/klimatets-utveckling-se-sjalva/ Sedan dess har hysterin fått ytterligare näring av Greta Thunbergs uppdykande på scenen. Därifrån kan hon och hennes sponsorer se ner på hur vanligtvis samhällskritiska debattörer fallit pladask. Är allting verkligen vad det ser ut att vara?

1 Like

Ikke i det hele tatt. Men veldig kjent. Anne Frank er vel det mest perfekte eksempelet, for hun hadde jo ikke lenger muligheten til å protestere.

Jeg bestemte meg for begynne med narkotika, da jeg var fjorten - og min vane tro gikk jeg først på biblioteket. Der var det mange bøker som ga seg ut for å være autentiske - jeg har konkludert med at ingen av de jeg leste var i nærheten av beskrive noen virkelighet jeg har kunnet observere. Jeg vurderte å skrive ei bok selv, men jeg fant ut at jeg trenge samvittigheten min mer, enn berømmelse.

Det gjaldt forsåvidt også faglitteraturen. Det var i grunnen her jeg først fattet mistanke om at det ikke var meg det var noe galt med.

Dette gjelder også i politikken!

1 Like

Som tidligere lokal-politiker, så vet jeg at når du har kommet deg gjennom sakspapirene, er det igrunnen ikke plass til mer enn et par notiser. Så veien er kort hit: