Nyheter MDTV Forum Om Doner

Protester mot økte oljepriser i Iran

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/11/protester-mot-okte-oljepriser-i-iran/

Den iranske regjeringas beslutning om å øke oljeprisene med 50% førte til demonstrasjoner og protester over store deler av landet i midten av november 2019. Uoffisielle iranske kilder iser at så mye som 87.000 mennesker skal ha deltatt. Noen av demonstrantene satte fyr på butikker og banker som en del av protesten. De ble møtt…

3 Likes

Dette (nedenfor) må jo være toppen av hykleri, tatt i betraktning hvordan franske myndigheter møter sine egne demonstranter.

demonstrere

3 Likes

IMF
“This is the second year in a row that Iran’s economy is mired in recession, after it shrank by 4.8 percent in 2018.”

Innholdet her er valutakurs -> BNP.
For et ferieparadis, hvor også vann må importeres, vil 4.8% endring i valutakurs betyr alt blir 4.8% dyrere.

For Norge, med 50% import av de meste -> 30% lavere NOK kurs -> 15% lavere konsum
For Russland, med 10% import av de meste -> 30% lavere Rubel kurs -> 3% lavere konsum

Jeg har lest og hørt fra andre kilder at Irans økonomi ikke er stagnert men vokser. Det er vanskelig å tro på noen av kildene.

Men jeg har fra familier som bor der hørt at folk flest ikke har råd til så mye som tidligere. Ikke så ulikt det vi ser i de rikere landene i verden også. Men kanskje hakke verre der. Dette er bekymringsfullt for en generasjon som er vant til å få mer ut av pengene sine. Man skal ikke undervurdere hvor desperate noen mennesker blir.

Jeg er spent på utviklingen. Håper de klarer å overleve sanksjoner til det kommer en løsning.

Vi har ikke hatt slike tilstander her til lands siden noen betalte Blizerene for lage bråk i gatene.

Eneste jeg kan forsetille meg som kunne fått nordmenn til å reagere med et slikt sinne. Var om chips, brus og fjernsyn var blitt 50% dyrere.

1 Like

Tipper at Macron lo seg skakk sammen med resten av hyene som påstår seg selv ledere av demokratiske land

Jeg ville ikke tatt kritikken fra Amnesty så høytidelig hvis jeg var dere. De er kjent for å ha økonomiske samarbeid med land som vil gjøre kupp i Iran. De beskylder sikkerhetsstyrkene for å bruke for mye makt. Men kan ikke ha lest det samme om occupy wall street eller gule vester bevegelsen. Dette er en Iransk oppfattelse: Som vanlig ser det ut til at dette begynte med fredelige protester, som ble tatt over av væpnede grupper som er ute etter å utnytte enhver situasjon for å lage bråk.