Nyheter MDTV Forum Om Doner

Propaganda i barne-TV

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/08/propaganda-i-barne-tv/

På NRK Supernytt (nyheter for barn) 20. august 2019 ble det sendt et innslag som hadde til hensikt å forklare situasjonen i Persiabukten. Innslaget innledes friskt med følgende falske påstand: «Det begynte med at Iran stoppet et britisk skip.» Alle som har fulgt saken i andre medier enn MSMs ekkokamre, vet utmerket godt at denne…

Indoktrineringen begynner tidlig, det er viktig å få alle løgnene sementert før ungene begynner å tenke sjæl. Kanskje derfor noen gjerne vil senke stemmerettsalderen?

Vedlagt to lenker - denne typen “motgift” var det vi som fekk. https://www.youtube.com/watch?v=oLG3dCEs2F8

I tillegg minner “fake news er dust” ikkje så reint lite om den straumlineforma “Friscomusikken”, som parodierte den moderne tyggegummipopen som var vanleg kring 1980. Denne episoden illustrerer problemet - og sjå kva som hender når læraren får “sanningsserumet” i nasen. https://tv.nrk.no/serie/pelle-parafins-boeljeband/sesong/1/episode/5/avspiller

Ja dette med propaganda i barne-tv er ikke noe nytt, og selvfølgelig under en hver kritikk. For noen tiår siden så var det noen andre barn som så på barne-tv her i Norge. Jul i Skomakergata for eksempel var jo en fin serie på mange måter, men ikke helt uten alvorlige feil. Man skulle jo tro at Julenissen burde være i fokus i et slikt program, men den gang ei. En inntrenger stjal plassen i hodene til de små barna der hvor Julenissen normalt sett har sitt domene…en Gjøk ved navn Jon Blund.

Nå har jeg ikke noe imot Sandman i utgangspunktet, men akkurat denne versjonen kunne jeg godt vært foruten med den agendaen den blir brukt til å promotere. Selve dukkefilmene er sikkert fin kunst i seg selv og kunne kanskje vært hyggelig barne-tv i andre sammenhenger, men som sagt tidligere så er FN sin agenda pur ondskap og direkte grusom i mine øyne.

Denne versjonen av Jon Blund er vel kjent som Blunder-Jon i visse kretser, men jeg personlig kaller ham bare for Lenin-Jon da det er vanskelig å ta feil av det djevelskjegget hans som ikke ligner på Julenissen sitt i det hele tatt. Nå er jeg ikke nødvendigvis helt uenig i alle disse “rettighetene” som blir fremført i disse Jon Blund episodene, men når hele suppa er kokt så sitter man igjen med en “rettighet” som kan lyde noe slikt som dette:

“ALLE “barn” har rett til å komme til ditt etniske europeiske leveområde som du har arvet av dine forfedre gjennom tusener av år og de skal ha MINST samme rettigheter som deg selv. Og DU…ditt lille hvite krek…som sitter og ser på dette og får den mentale giften sprøytet direkte inn i den lille ennå uutviklede barnehjernen din…hvilke rettigheter har du? Jo, du har retten til å bli hjernevasket hinsides vett og forstand til nærmest å føle tilfredsstillelse ved å gjøre ditt ytterste for å utrydde ditt eget folkeslag. Retten til å bli hjernevasket til å spytte, pisse, drite og spy i retning av alle dine forfedre som slet seg gjennom kriger, vikingtiden, kulde, hungersnød, Byllepest/Svartedauden, skabbinvasjoner, fotsoppepedemier, Inkvisisjonen, hundrevis av år med okkupasjon og fattigdom, og som “ga jernet” for oss og har gitt deg alt du har og som du er skyldig selv din egen eksistens.”
Hilsen jødisk FN

:musical_note:Hvem er denne karen med sekk og lue på? Han LIGNER LITT på nissen i grunn, det er IKKE HAN, der er…JON BLUND. Han besøker store og små.

Ja, Jon Blund har med seg hver kveld til alle små, noe SPENNENDE, noe MORSOMT, noe RART. Kveldens RETTIGHET begynner snart. La oss starte: Klar, ferdig, gå!

Jeg blir alltid SØVNIG så snart Jon Blund har dratt. Sånn har det ALLTID VÆRT med Jon Blund. Jeg vil SOVE om en liten stund. Tusen takk for nå, ha GOD NATT!:musical_note:

Tror ikke at NRK lyver til barna med hensikt. Dette skyldes nok heller at programskaperne selv mangler elementær kunnskap om hva som foregår i verden.

Det første som skjer hvis NRKs fortelling bryter med USAs fortelling på viktige punkter, er at feks den amerikanske ambassadøren tar kontakt med rette instans og påpeker dette avvik. Deretter kan det følge ubehagelige tiltak fra USA sin side rettet mot norske interesser hvis NRK ikke skjerper seg.

Jeg identifiserte meg mest med Randi og Ronny - og siden jeg hadde jobba i VG og NRK, så var jeg alt vaksinert mot journalister.
Når det gjelder lærere, så er de prisgitt sine lærebøker, og der er det mye rart.

Han ble importet fra svenskene - de hadde den i sin julekalender, som var mye bedre og basert på Teskje-kjerringa til Prøysen. Men det var fra et barns perspektiv. Jul i Skomakergata kom det året jeg fikk stemmerett.

Det viser i hvertfall hvor liten verdi den har.

Men det er jo selveste Ho Chi Min??? Eller muligens Trotski som går igjen

Hvorfor skulle man lyve om det ikke hadde en hensikt?

Nåja, det lille kreket der er definitivt ikke svenskt.:slightly_smiling_face:

Monty Pythons lengste sketsj. Det som startet som en rolig sykkeltur på den engelske landsbygda utvikler seg til å bli noe annet.

Det er vel overkill å kalle dette indoktrinering av barn? Tenker årsaken er manglende kunnskaper hos journalist / redaksjon. Selvsagt skal ungene ha riktig informasjon, det er en utfordring å gjøre noe kort når de historiske rekkene er lange. Men for en gylden anledning for utdannede historielærere å ta opp dette temaet i klassen med bakgrunn i NRKs manglende historiekunnskap.

Frem til historielære kan skille mellom gammel propaganda og faktiske hendelser som en ikke beskriver på bakgrunn av hva noen har følt så anser jeg historielærere for like verdiløse som et fantacy presteskap.

Det er vel overkill å kalle dette indoktrinering av barn? Tenker årsaken er manglende kunnskaper hos journalist / redaksjon.

Den naturlige forklaringen, som jeg tror de fleste skjønner.

Det har du nok rett i. Selv var jeg bare en liten pjokk når de begynte å sende disse seriene med Randi og Ronny, men jeg huske dem gjorde jeg om enn ikke så godt. Så jeg bestemte meg i går for se et par av seriene for gjenoppfriske litt og se om det var noe særlig propaganda der. Det var det egentlig ikke, iallefall langt mindre enn jeg fryktet. Overall en positiv opplevelse og har planer om å se de to andre seriene også i nærmeste fremtid. En av sangene jeg derimot husket godt var denne her:

Me veit det. Svensker har så mye rart for seg. Å stjele teskjekjerringa var egentlig verre. Jeg var bare så mye yngre og mer lettpåvirklig. Og vi lekte veldig mye med småbiler.

Jeg har funnet at sannhet er et serum i seg selv- det starter med egen ærlighet.
På den tiden hadde jeg bare startet på prosessen, og levde i perioder sammen med Ronny.

Hvis de mangler elementær kunnskap, samtidig som de utgir seg for å besitte den - så er det et problem.
Eller skal vi holdes oss til det de gamle sa- du skal ikke tro det du ser på TV?

Hva slags svarteper-spill er det? Hvem har utdannelse i så ny historie, bortsett fra de som sitter rett i nyhetsstrømmen?

Jeg er stygt redd du har rett. Vi får “det beste”-versjonen, der også. Heldigvis trenger vi dem ikke lenger. Du kan lære deg selv - portvokterne ligger nede for telling, for tiden.

Hvis det er naturlig at NRKs barnetv formidler usannheter, så må konklusjonen være å styre unna hele greia.

…portvokterne ligger nede for telling, for tiden.
Takk for den, AnneBrit.
Si heller god bedring, til en med influensa : )
:wink: