Nyheter MDTV Forum Om Doner

Persiabukta: USA har dårlige kort

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/07/persiabukta-usa-har-darlige-kort/

Av Knut Lindtner. Det blir stadig tydeligere at USA ikke er i en posisjon til å kunne angripe Iran. De risikerer ikke bare en utvidet krig umiddelbart, f.eks. gjennom iransk-sympatiserende grupper angriper USAs styrker i Irak eller Hezbollah åpner en front mot Israel. Motsetningen mellom Saudi-Arabia og Quatar svekker også USAs posisjon i regionen og…

Sier vel alt at når eliten i Høyre som Tetzschner (stortingets utenriks og forsvarskomite) taler for å bli med for å “sikre norske verdier” https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/201907/NNFA56071719/avspiller, og Frp -representater som Amundsen også er klare for dette (for ikke annet enn at de er muslimer formodentlig).

Tetzschner sier det som alle vet - at det eneste vi har av verdi, utenom energi, er våpen-eksport - og her vil vi jo kunne få jackpot.

Det er Irans balletak i Hormusstredet på verdens oljeflyt og dermed oljeprisen som gjør at USA og andre nøler med å angripe, ikke de angivelige “supervåpnene” som enn så lenge er utestete mot vestlige våpen. Å skyte ned en drone som flyr i 600 km/t fullt synlig på iranernes avlegse flyradarer beviser ikke at du kan skyte ned en F-22, F-35 eller B-2. Iranernes beste håp om å skyte ned en av disse er om de får hjelp av Russland slik Serbia fikk til å skyte ned en F-117 under krigen på Balkan. Der brukte russerne satellitt til å beregne flyets kurs innover Serbia og sendte opplysningene videre slik at serberne visste hvor og når flyet kom. Det er selvsagt en mulighet amerikanerne tar i betraktning nå også.

Uansett, det er nok for mye på spill her til at noen av partene vil gå til krig nå, men før eller siden vil det sikkert smelle.

De alternativene USA har er vel enten å gå til (full) krig mot Iran eller å gå tilbake til den gamle atom-avtalen med Iran.

Mulig at USA også ønsket å ramme EU økonomisk ved å innføre sanksjoner mot Iran (og det er kanskje derfor Storbritannia nå spiller på lag med USA rett før den siste runden av Brexit, de har en slags felles fiende i EU).

En mulig utgang på krisen kan kanskje være at både USA og Iran trekker seg helt ut av Syria (og at Israel og Tyrkia holder seg unna Syria, noe som kan skje hvis Syria får S-400 rakettforsvar fra Russland). Hizbollah og Houthi militsen risikerer å miste støtte fra Iran.

Flere mektige aktører vil nok mislike en slik løsning (bla John Bolton & Co, Israel, Saudi Arabia og kanskje også visse deler av militæret i Iran). Spørsmålet er hva slike grupper vil kunne finne på for å fremprovosere en krig mellom USA og Iran. Norge kan risikere å havne opp som en slags nyttig idiot i et slikt spill hvis Norge skulle si ja til å delta i USAs marinestyrke i Hormuzstredet.

Ja, ellers vil ikke Mossiach komme, har rabbiene drømt opp. Og de har både Nuttyahoo og Trump på sin side.

?? AnneBrit, du bør kalle statsledere ved sine riktige navn, uansett hvor mye du forakter dem. Om ikke annet så for dette forumets skyld fordi det blir altfor useriøst med slike barnestreker.

Jeg tror mye av nøkkelen ligger hos Russland. Det virker som de ikke er helt komfortable med Irans nærvær i Syria, og samtidig ønsker Putin et godt forhold til Israel (?) som er Irans andre erkefiende. Samtidig tror jeg du har rett i at USA og UK spiller på lag nå og at det er en dyp splittelse mellom dem og EU.
Jeg tror du kan ha mye rett i det du sier, at både USA og Iran vil tvinges og/eller overbevises til å trekke seg ut av Syria. Først da vil EU som i praksis er Tyskland nå overbevises om å kaste inn penger for å gjenoppbygge landet og sende hjem igjen flyktningene. Russland vil beholde sin base der og fortsatt levere våpen til Assad. Vinn-vinn for EU og Russland, USA og Iran som tapere med Israel som delvis vinner fordi de holder Iran langt unna sin grense.

Hezbollah kan neppe overleve i samme form som i dag dersom de mister iransk støtte.

Vi har noe å være stolte av der, da vi har vært en verdensledende våpeneksportør siden vikingetiden.

Hvor resten av verden hadde patenter for industriproduksjon, så hadde vi på kuler og krutt. (mest type granater, men det har ikke samme klang.)

Hvor briter dro på dannelsesreise, dro nordmenn og dansker ut i en eller annen krig på kontinentet, noe som gjenspeiles i mannsbunaden, som stort sett er forskjellige elementer fra historiske unformer fra et utall kriger.

Skriver du slik pga at de er nest etter USA ? Se klippet om størrelse fra 12.20

Avgjørelsen er tatt for lenge siden, så hva vi ser nå er et spill. Jeg tror det amerikanske byråkratiet planlegger kriger som resten av verden planlegger infrastruktur, og da er avgjørelsene tatt lenge før det første spadetaket.

Problemet er at vi ikke vet hvilken avgjørelse som er tatt, men jeg tror at de ikke de vil gi seg når bare Iran gjenstår av regimeendringene som ble planlagt etter 911.

Det må bli tydeligere at USAs egentlige hensikt med krigshissingen mot Iran er imperialistiske grunner. Iran har en av verdens største oljeforekomster i Ahwaz-feltet i Khuzestan-provinsen i Iran som inneholder 18 milliarder fat. USA ønsker å styrte regjeringen og innsette USA vennlige som gir amerikanske selskaper anledning til å kjøpe og kontrollere oljen.

Dernest er det for å etterkomme Israels ønske om å svekke og stykke opp stater i Midt-Østen for et fremtidig Stor-Israel. Bekymringer over Irans atomprogram er bare en unnskyldning. Beskyldningene om at Iran vil bruke det til å fremstille atomvåpen er det lite grunnlag for. De ønsker å anrike uran for brensel for reaktorer.

Iran har ikke gått til krig mot noen, det var Irak som invaderte Iran i sin tid, og Irans militærmakt er defensiv og ikke organisert for angrep og invasjons som USAs. Det må bli sterkere fordømmelse fra verdenssamfunnet av hvordan USA bruker sin krigsmaskin for å tilrane seg andre lands ressurser.

Ok da sier vi Mileikowsky - som er hans virkelige navn. Det er de som kaller han Satan , jeg vil ikke gå så langt.

Du om det. Jeg skjemmes.

Det korte svaret er nei. det lange svaret begynner med kanskje. israel v/ nutyahoo og de pentagon-kristne ønsker seg en krig med Elam (del av Persia), fordi de ikke har kommet til vår tidsrekning ennå.

Kan du ikke la menn få være menn, uten å skjemmes?

Da møringene kom og ville ha med trønderne på røvertokt, sto vi over - for vi hadde jord og buskap å passe.

Snodig. Der bor jo semittene.

Snodig er bare fornavnet. De som roper anti-semittisme, mener ikke at de er det.

Det var kuler fra Fredriksten som er årsaken til at dere ikke havnet opp som jemtene.

Kanskje verre, jeg hadde vært svensk jeg også.