Nyheter MDTV Forum Om Doner

– Pentagon forbereder cyberkrig mot Russland – uten å informere presidenten

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/06/pentagon-forbereder-cyberkrig-mot-russland-uten-a-informere-presidenten/

Avisa New York Times skrev 15. juni 2019 at USA trapper opp angrep på Russlands strømnett via internett. Denne artikkelen er kommentert av Aftenposten, som skriver: Over en periode på tre måneder har avisen gjort intervjuer med tjenestemenn som beskriver et system der amerikanerne skal ha plantet datakode inne i det russiske strømnettet og andre…

Selv om USA foretar seg mange ubegripelige handlinger syns jeg det er litt i drøyeste laget til å være troverdig at noen går til en så alvorlig handling uten å informere presidenten.

Hvis det mot formodning skulle være sant, vil jeg anta at de ansvarlige allerede har fått sparken - minst, hvis de ikke også er arrestert.

Hørt om plausible deniability? De har da snakket om cyber-krig, så lenge det har vært et nett.
Jeg holder en knapp på at dette er en melding til Sør-Amerika, om at de helst bør flytte ambassadene sine til Jerusalem, og støtte invasjonen av Venezuela.
Eller så er borgerkrigen rett rundt hjørnet.

Slik spekulerer jeg rundt NYT-avsløringen:

USA har hatt denne evnen til å slå av strømnettet i mange år, i mange land over hele verden.
De valgte å bruke den mot Venezuela.
Russiske dataeksperter ble tilkalt av den venezuelanske regjeringen, og de identifiserte kilden til problemet. Dermed var russerne i stand til å identifisere lignende svakheter i strømnettet hjemme, og fjerne dem.
Dermed ble metoden ubrukelig, og det gjør ikke noe om den lekkes til pressen.

Presidenten, som alle hans forgjengere, visste selvsagt om metoden hele tiden, men henviser til denne ‘plausible deniability’ som de er så glad i.

Har forøvrig Norge en rolle i dette spillet? Det har vært skrevet en del om at cyber"forsvaret" går på offensiven.

F.eks står det i en TV2 artikkel fra 2013:

“Det norske [cyber]forsvaret har fått i oppgave å utvikle offensive metoder som skal kunne brukes til å slå tilbake med dersom det er nødvendig.”, osv,

Det blir bare spekulasjoner. Men cyberkrig har kommet for å bli, og hver side kommer til å bruke den for hva det er verdt. Verre er det ikke, eller bedre. Selvsagt er det farlig fordi et moderne samfunn er helt avhengig av strøm som Steigan påpeker.

Etter det jeg har sett foreløpig sies det at feilen lå i Argentina, men vi får avvente. Det som gjør meg litt mistenksom er at Uruguay har blitt beskrevet som en “grønn suksesshistorie” ved at de har en veldig stor andel vindkraft i kraftsystemet sitt, de har også mye vannkraft og litt biokraft. Knapt fossilbruk i det hele tatt og dermed lave CO-utslipp fra kraftsektoren. Det skal sies at strøm er en veldig liten andel av total energibruk i disse landene, men dog.

Men Uruguay minner litt om Danmark faktisk. Når de har for mye vindkraft i systemet løses dette ved å sende kraft over til de mye større naboene, altså Argentina og det sørbrasilianske nettet akkurat som Danmark sluser over til Norge og Sverige. En kan ikke se bort fra at man har kortsluttet en argentinsk strømbryter ved en plutselig overflod av kraft inn fra Uruguay og dermed fått en kaskadeeffekt som har slått ut hele nettet i de to landene. Dette er delvis et problem i Europa også, både Tsjekkia og Polen har måttet installere såkalte “faseskiftere” mot Tyskland for å unngå slike flommer av strøm, og høyst sannsynlig er det argentinske nettet i dårligere tilstand.

Du skjønner - jeg sliter med å glemme hvordan Enron-folka lekte seg med strømforsyningen til California.
Men jeg er tydligvis den eneste.

Og Pentagon kunne ikke lenger bruke det, mot dem. Men de kan bruke til andre ting, som å skremme Argentina.

Förklaringen till det latinamerikanska elavbrottet behöver inte vara en test inför kommande cyberkrigföring. Det har regnat intensivt de senaste dagarna i området kring Uraguay (nordligaste Argentina och sydligaste Brasilien). Det började i onsdags och efter ett tillfälligt (relativt) uppehåll, fortsatte det i söndags. Av prognoserna att döma (från alla de ledande centralerna) verkar regnet forsätta ett par dagar.

Hva er verst? At fremmede makter leker med det, eller at det nasjonale el-anlegget ikke tåler vann?

Det er nok mye verre, enn Jan Ketil kan forestille seg:

De har nå lovfestet at krigshandlinger går utenom presidenten, når det skal være:

Jeg tror dette er fake news. Russland vil svare med atomvåpen og har etter hva jeg har forstått ikke en nettstyrt strømforsyning, så skal jeg tippe så er vi “allierte” som har fått dette insentivet plantet i vårt strømnett. Skulle det bli oppdaget, er det jo bare å skylde på Russland.

Detta är en mycket allvarlig provokation bland alla de hysteriska försöken att stoppa varje möte mellan presidenterna Trump och Putin, resp. Trump och Xi på G20-mötet i Osaka 26 juni. Det var enligt NYT på ett seminarium den 11 juni på Wall Street Journal (WSJ) som det diskuterades att Pentagons Cyberkommando går bak ryggen på sin egen president med rena krigshandlingar mot Ryssland. WSJ är språkröret för bankerna på Wall Street och Londons CIty som använder detta för att dra in Trump i en provokation ungefär som CIA gjorde med Grisbuktsattacken på Kuba 1962 bak ryggen på president Kennedy, som snart efter stod mitt i kärnvapenkrisen med Sovjet - Kubakrisen. Det är en dubbelmaktsituation i USA med inflytande på USA från finanscentret i London. Skall en ny Kubakris undvikas, skall presidenterna kunna träffas för att diskkutera fred och skall amerikanska presidentmakten återupprättas krävs att kuppförsöket avslöjas, ett kuppförsök som baserar sig på argumentet att Ryssland skulle ha angripit USA genom att hacka sig in i demokratiska partiets datorer och uppgifterna till Assange. Den ryska hackningen är helt påhittad vilket fullständigt har bevisats av visselblåsaren William Binney, som tidigare var teknisk chef på USA-största spionorganisation NSA i bl.a. den mycket tydliga intervjun på https://www.globalpolitics.se/samtal-med-visselblasaren-william-binney-fore-detta-teknisk-direktor-for-nsa-om-russiagate-nsa-pompeo-assange-9-11-fra-med-mera/