Nyheter MDTV Forum Om Doner

Opprør på Haiti og verden er taus

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/10/oppror-pa-haiti-og-verden-er-taus/

Det har i ukevis pågått en omfattende massebevegelse mot regimet til president Jovenel Moïse på Haiti. Innbyggerne er lei av korrupsjon, vanstyre og mangelen på basisvarer. 17 mennesker er drept under demonstrasjonene og økonomien er paralysert. To millioner barn har ikke kunnet gå på skole og kritisk hjelp har uteblitt, men «det internasjonale samfunnet», som…

4 Likes

Her tar Pål Steigan dessverre feil. Folkeopprør skjer bare i Hong Kong og Moskva, det har jeg sett på TV eller lest i avisen Hvis det hadde skjedd andre steder, ville jeg ha blitt informert om det der, selvsagt med en korrekt og ærlig beskrivelse av hvorfor de skjer. Ergo er disse sakene om store demonstrasjoner i Colombia, Haiti, Ecuador - fake news.

Aftenposten Google-søk om Haiti den siste måneden 0 relevante treff (bortsett fra tre om en orkan)
Dagbladet Haiti 0 treff
VG 1 sak (men det ble nyhet fordi en journalist fra nyhetsbyrået AP ble skadet, altsåturistregelen)

De store studentopptøyene i Colombia: Google-søk Colombia AND demonstrasjoner
0 treff i VG (søkeresulatet ga ‘800 arrestert i Moskva’)
0 treff i Aftenposten (søkeresultatet ga ‘demonstranter i Hong Kong protesterer mot maskeringsforbud’)
NRK hadde 1 bilde i ‘Verden i bilder’) ‘En colombiansk opprørspoliti står i tåregass under en student-demonstrasjon i Bogota.’ - alstå må det ha vært opptøyer der.

Ecuador: 1 sak i VG; et par notiser i NRK; Aftenposten 2

3 Likes

Opptøyene i Algerie er heller ikke av interesse:
Aftenposten 0 relevante
VG 0
Dagbladet 0
NRK 0

1 Like

Google-søk Hong Kong AND demonstrasjoner, avgrensning siste måned:
Aftenposten ca 32
VG minst 25
NRK jeg sluttet å telle etter 40

Demonstrasjoner AND Moskva siste måned
Aftenposten ca 8
NRK ca 12

Samme ord siste året (ikke alle er relevante resultat)
90 i Aftenposten
160 i NRK

1 Like

Jeg har blitt så kynisk at hvis ikke vi har hørt om dette opprørert. Så er det kun fordi at de imotsettning til de “opprør” som vi hører om. Så mottar slike som på Haiti ikke økonomisk støtte eller hjelp fra fremmede makter eller organisasjoner. Slik som denne.

Jeg er ikke sjokkert over at vi finner Afrika på Haiti, da det er de som bor der, men uansett så burde det være åpenlyst at Haiti har kjørt seg fast, hvor hovedgrunnen til å skaffe seg makt, er så du kan robbe landet og stikke av.

Å gi penger til et slikt land, er ikke å hjelpe noen, og før verdensamfunnet sier at dere kan ikke styre dere selv, så dere må administreres et tiår eller mer, så vil det gå som med de andre 100 forsøkene på å hjelpe, om det er Steigans venner og ikke uvenner som skal hjelpe neste gang.

A lawsuit launched by the Haitian government to recuperate these extorted funds was aborted prematurely in 2004, with the French-backed overthrow of the government that had had the temerity to point out that France “extorted this money from Haiti by force and… should give it back to us so that we can build primary schools, primary healthcare, water systems and roads”.

Når det er snakk om økonomi så stilner selv de sterkeste avisene :wink:

Og når de progressive har hjulpet Haiti med penger, så eliten kan ta penga og rømme landet, da, da kan de hvite få skylda nok en gang?

Om de progressive som hyler opp om Haiti, kunne reist dit og hatt mot til å gå rundt uten væpnede vakter, så kunne jeg ha respektert dem, selv om de da hadde blitt drept.