Nyheter MDTV Forum Om Doner

Nye angrep mot journalisme

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/06/nye-angrep-mot-journalisme/

To saker fra Australia viser at angrepet på journalistikk ikke bare handler om Wikileaks og Julian Assange. Det er heller ikke bare USA som forfølger journalister som avslører hva myndighetene driver med. Det australske føderale politiet foretok en razzia på TV-stasjonen ABCs hovedkontor i Sydney. Påskuddet var en serien The Afghan Files fra 2017 Takket…

Her hjemme er det mere enn nok å vise til norges bombing i Libya og og de mildest talt ‘uhederlige’ s.k. folkevalgte som sto ansvarlige for disse krigsforbrytelsene.

At lame stream media er kjøpt & betalt er gammelt nytt, slik har det vært fra tidenes morgen (et av de ferskeste eksemplene er ‘fjordingen’ i Aftenposten og hans dolking av den fengslede Julian Assange) . . . .

Det som går igjen som en fluoriserende rød tråd i samtlige saker, er det fullstendige fraværet av ‘accountability’ - eller ansvarlighet - på godt norsk.

• Så lenge det folket disse mentale avvikerne er satt til å representere - viser seg ute av stand til å ta affære med dette fullstendige misforholdet, vil ting naturlig bare utvikle seg fra vondt - til mye, mye værre.

Det kan virke som den sosiale kontrollen bare rekke så langt, spørsmålet er hva de andre journalistene gjør med det. Er de reddere for makten enn for leserne?

For de som kan sin Icke så er “the totalitarian tip toe” vel kjent - og har vært det i årtier. Men til tross for at skriften er på veggen, så tydelig og klar at man kan bli sveiseblind, så lever altså størstedelen av befolkningen i total fornektelse. Kognitiv dissonans i mutasjon med Stockholm syndromet. Voksengenerasjonen har implodert, det finnes vel kanskje rester av den på snæpp :wink:

Jeg har ikke noen kommentarer til Jaquessons innlegg, men finner det merkelig at dette gjøres til et stort nummer, når Steigans blogg aldri (såvidt jeg har sett) har tatt opp vilkårene til journalister i Ukraina. Den Russiske stat står ansvarlig for et stort antall drepte og fengslede journalister i Ukraina inklusive Krim, uten at Steigan blunker.
Det blir altfor omfattende å nevne alle som er blitt drept /fengslet i tiden etter februar 2014, men lister allikevel opp (i ukronologisk rekkefølge):

1. Remzi Behirov - journalist og HRW-aktivist på Krim - fengslet uten reell dom
  2. Osman Arifmemetov - journalist og HRW-aktivist på Krim - fengslet uten reell dom
  3. Rustem Sheikaliev - journalist og HRW-aktivist på Krim - fengslet uten reell dom
  4. Yevhen Haivoronskyi - journalist på Krim - fengslet uten reell dom
  5. Oleg Sentsov forfatter og filmskaper i Ukraina- kidnappet i Ukraina og smuglet inn i Russland sitter fengslet ut fra en dom på 20 år, fordi han har uttrykt seg negativt om Russland
  6. Sheremet - journalist fra Belarus bosatt i Kiev -drept av Russiske agenter i Kiev
  7. Alexandr Kochinskyi -journalist fra Ukraina - drept av Russere sammen med sin kone
  8. Serhey Nikolajev - journalist - drept av Russere
  9. Olga Moroz - journalist - drept av Russere
    Dessuten nevner jeg avhopperen fra den Russiske statsdumaen Denis Voronkov som ble drept på åpen gate i Kiev etter oppdrag fra Russere.
    Dette er bare et lite knippe av arrestasjoner / drap begått av den Russiake stat eller på oppdrag fra dem.

Men slike hendelser er det vel ikke spesielt interessant å lese om på denne siden?

Alle vet hvem som dreper journalister med gale meninger i Ukraina, og det er ikke Russland.

Human Rights Watch slår i sin siste årsrapport fast at situasjonen for menneskerettigheter er forverret de siste årene.

Voldelige angrep mot kvinneaktivister, homofile, romfolk, menneskerettsaktivister, journalister og korrupsjonsjegere skjer stadig oftere, noen ganger med tap av menneskeliv som følge.

De som myrder, er det selvsagt vanskeligere å peke ut, all den tid det skjer i det skjulte, men fellesnevneren for alle de drepte er at de var tydelige Moskva-kritikere. De hadde ingen andre trusler over seg. De som er fengslet sitter jo i Russiske fengsler eller i juntaen fengsler på Krim. Pt. Er det nå 115 Krim-tatarer som er fengslet av Russiske myndigheter, utelukkende fordi de er aktivister i lovlige NGO’s. Jeg kunne nevnt mange andre fengslede og myrde de i tillegg. Men dette er klassisk undertrykkelsesmetoder i diktaturet. HRW har ikke-eksisterende rettigheter i Moskva. Min mening med innlegget var som sagt ikke å ramse opp alle, men få dere til å innse hvordan det brutale regimet fungerer. Og svare ærlig overfor dere selv om det er verdt å hegne om et slikt regime.

Russland er under sanksjoner - og alt utpekt til vår fiende, så de er allerede dekket - for å si det slik

Dette er whataboutism, og det gjør deg ikke større i mine øyne.

Du får skrive en artikkel om det - det er du som kjenner det. Jeg er sikker på at Steigan lar deg få lov.
For ellers kan du gå hjem og vogge. Nå er jeg lei sutringa di.

Sutring? Så det Jaquesson skriver er altså ikke sutring. Men alvorlige angrep mot journalister fra Putins side er sutring? Nå har ordet sutring tydeligvis fått en ny betydning. Forøvrig er min kommentar dekkende for situasjonen.

Ja, du er en sutrekopp og et troll, og i tillegg spyr du ut så mye propaganda og løgn at man nesten mister trua på menneskeheten!!!

Nå mistet jeg totalt troen på deg som en seriøs aktør her. For det første er det ingen substans i det du kommer med, kun personangrep. Men sånn er det vel med Steigan apekatter når de går tomme for fake-info. Ja-ja. Regner vel med at jeg snart blir blokkert slik at det kun er den engere menighet som kan godt seg over å servere hverandre løgner og konspirasjoner. Det blir et kompetent miljø av slikt. Jeg sier bare: skjerp deg!

Jeg kan bare ta til etterretning at det eneste du har å slenge ut er dette. Det sier jo litt. Men sånn går det altså når noen setter spørsmålstegn ved kildene Steigan og andre bruker her. Vi er vel enige om, også du går jeg ut fra, at det er det russiske narrativet dere forsvarer så innbitt, helt totalt uten motforestillinger. Dere forsvarer dette på en nær sagt religiøs måte. Lykke til videre!

For å følge opp dette med det Russiske narrativ. Vedlegger en artikkel om Alexey Gromov, mannen som opprettet RT og som er Putins ansvarlige for ensretting av pressen og derigjennom også for å bruke pressen i propaganda øyemed. Noen her kunne nok ha godt av å lese denne artikkelen?

Jeg blir litt overraska over dette, for jeg har opplevd deg som en reflektert fyr som kan se ting fra flere sider. Det kan hende at Olaf og jeg kan være utsatt for propaganda og løgn. Det er tolkninger av virkeligheten i dette sprørsmålet, Russland/Ukraina. Vi vet jo at de mektige kreftene i verden dikter så det renner av dem, og at ingenting er umulig. Så derfor ser jeg ikke bort fra at jeg kan ha gått i fella og framsatt argumenter basert på «feilinformasjon», eller «propaganda». Jeg kjenner ikke Olaf, så han får svare for seg, men jeg tipper at han ikke er uenig i dette. Det du forøvrig burde legge merke til er at Olaf er svært kritisk til oligarkiet og vanstyret i Ukraina, men det er en annen sak.

Poenget her er at du, Steigan, og i det hele tatt alle de som med åpne armer omfavner RT og andre russland-kontrollerte nyhetsmedier, gjør det med en tanke om at dette er sannheten. Fullstendig ukritisk. Men det var jo sånn Steigan holdt på i sine glansdager også; Kina, Albania, Pol Pot. Fullstendig ukritisk, for det var jo regimer som var i opposisjon til den vestlige kapitalismen. Jeg kan dessverre ikke se at det har forandret seg særlig. Snarere har det degenerert; Steigan innrømmer at Russland er imperialistisk, og like fullt støtter han det. Det er ingen stater i dag som står foran en kommunistisk revolusjon. Alternativet for Steigan blir å støtte de som aktivt motarbeider vestens kapitalisme, uansett hva det er. Så dette er situasjonen. Halmstrået er kommunisme versjon 5; at det spontant vil oppstå et sunt bærekraftig samfunn i ruinene av det Store Kollapset. Og i dette er er Russland et verktøy. Jeg tror jo ikke på noen som helst måte at Steigan elsker Putin per se.

Sannhetsgehalten i de fleste medier er desverre så som så, med noen værre enn andre. Skal man mene noe, er det viktig selv å kunne oppleve. Det er kanskje den beste måten å skille fakta fra fake. Og ingen steder i verden er vel det enklere å gjøre enn i Ukraina. Vi ser det her i valgkampen hvor beskyldningene sto i kø i pressen. Men først og fremst ser vi det i Russisk presse. Der blir “dag gjort til natt” gjennom en ekstremt styrt presse. Og hva jeg ikke forstår, er hvordan mennesker i den vestlige verden (inkludert Steigan, Nistad og andre tilsvarende bloggere, i fullt alvor siterer disse som det eneste sanne.
Dersom Steigan hadde vært seriøst politisk interessert (og ikke propagandist), ville han forstått at det som nå er i ferd med å skje i Ukraina, er noe av det mest spennende som skjer i internasjonal politikk. Landet er i gang med sine spede forsøk på å riste av seg oligarkiets vannstyre, og begi seg ut på en god og ekte demokratisk retning. Se bare på lovendringene som kommer fra presidenten: inføring av riksrett for sittende president og kriminalisering av ulovlig berikelse for politikere og offentlige tjenestemenn (fjernet av Poroschenko, men foreslås nå gjeninnført. Dette nevnt som 2 av presidentens ferske forslag. Dessuten - og vel så viktig: presidentteamet (organisasjonsform inntil parlamentsvalget blir aholdt og ny regjering innsatt) har satt i gang en prosess for å kunne få til reelle forhandlinger med Russland: I Minsk fremmes forslag om å fjerne den økonomiske blokade overfor terroristområdet, bare for å nevne et av forslagene som skal gjøre det mulig å få til våpenhvile, utveksling av krigsfanger, samt de øvrige 7-8 punktene i M2-avtalen. Denne type forhandlingsutspill var utenkelig under Poroschenkos 5 år med makten. Nå starter man en helt ny kurs på under 1 mnd. Det er dristig, og kan lett skape upopuaritet i deler av Ukrainas befolkning, men det viser overfor Russland at Ukraina mener alvor og at det nå er opp til Moskva å vise forhandlingsvilje.
Så igjen: Istedet for å bøye seg i støvet for imperialisten i Moskva, prøv å engasjer dere i utviklingen av Europas fattigste land, se hvilke mekanismer som kan fungere / ikke fungere for å bedre velferden til den vanlige fattige familie.
Jeg sier ikke at Zelenskyis sosial-liberalistiske ideologi er den rette i dag, men følg med på hva som skjer og gjør dine egne analyser av hvordan den nye politikken fungerer for dette samfunnet med sine utrolige menneskelige ressurser / kompetanser. Den store utfordringen er imidlertid at Putin er redd for at Ukraina skal lykkes, fordi det vil ha uheldige smitteffekter på Russlands befolkning. Prøv å sett søkelyset på dette, også du, Steigan. OG - la det nå endelig være slutt på å kalle regimet i Ukraina for nazistisk. Den barnehageretorikken burde være forhistorisk, selv for Steigan.

Og det sier sosialbyråkraten og NATO-tilhengeren, som ikke vil diskutere at når 8% importerte bruker 56% av sosialbudsjettet, så overlever ikke sosialbyråkratiet, og når unge hvite menn i NATO-land må kjempe for retten til å bli en hatet minoritet i eget land, så blir det ikke NATO som vinner noen ny kald krig.

Om NATO-regimene og sosialbyråkratiet skal overleve, så må dette snakkes om så galskapen kan ta slutt, men det gjøres ikke fordi både eliten innen sosialbyråkratiet og NATO er sensurister som mener at hat ikke skal få ha noen platform.

Før du har en plan om å få ryddet opp i dette, så bør du ikke snakke om at andre er religiøse, da du selv da går rundt og baserer deg på at en Deus ex Machina skal komme å gjøre så alt blir bra igjen.

Før dere kan ta en skikkelig diskusjon må dere sette dere inn i hvordan verden fungerer, og det virker som dere ikke har peiling, men jeg kan prøve meg på en veldig enkel forklaring;

Verden er organisert i et hiarki, og man kan dele landene inn i klasser; Klasse A, klasse B, klasse C og klasse D.

Klasse A = USA, England, frankrike, (israel)
Dette er moderne vestlige land, med et stabilt politisk system, god økonomi og lite fattigdom. De har stor politisk/økonomisk innflytelse internasjonalt, de har et høyteknologisk og mektig militærvesen, som de svært gjerne bruker for å få gjennomslag for sin politikk. Disse landene kontroller Verdensbanken og IMF, som ofte brukes for å få land til å endre sin politikk, dvs. privatisering av offentlige tjenester, liberalisere økonomien og redusere statens rolle. Hvilke land som skal bli utsatt for økonomiske sanksjoner, handelsboikott, opprør eller krig, bestemmes av disse landene.

Klasse B = Norge, Danmark, Nederland, Spania, Japan, (Tyskland) osv.
Disse landene er forholdsvis lik A-landene, stabilt politisk system, forholdsvis god økonomi, samt noe politisk/økonomisk innflytelse internasjonalt. Militærvesenet er forholdsvis lite, og de fleste oppdrag handler om å støtte A-landenes krigføring. Tyskland har stor økonomisk makt, men de er ikke villige til å bruke militæret for å få gjennomslag, og derfor blir de et B-land. Angela Merkel klagde nylig på at Tyskland hadde for lite politisk innflytelse internasjonalt til tross Tysklands store økonomi!

Klasse C= Irak, Libya, Syria, Iran, Venezuela, Ukraina osv.
Det som kjennetegner disse landene er et ustabilt politisk system, dårlig økonomistyring, utbredt korrupsjon, og mange er fattige. Det er i disse landene de fleste krigene oppstår, årsakene er gjerne stormaktskonflikt eller at disse landene nekter å innordne seg under det vestlige hierarkiet, som ofte innebærer utplyndring av nasjonale resurser.

Klasse D
Her finner man verdens fattigste land, orker ikke å bruke tid på disse nå.

Det finnes også mektige land som nekter å underordne seg det vestlige hierarkiet, som f.eks Russland og Kina, og disse landene blir da hovedfienden, og det foregår en konstant propagandakampanje og forskjellige boikotter mot disse landene.

Krigen i Ukraina er en geopolitisk kamp mellom A-landene og utfordreren Russland, alt det andre er bare politisk spill, bullshit og propaganda for å få folkemassene over på sin side! Det handler om å skape så mye kaos og spetakkel at folk til slutt ikke ser skogen for bare trær!

Jeg er ikke tilhenger av Putins kapitalistiske Russland, og jeg er fullstendig klar over at Russland har sine svin på skogen, men sammenlignet med vesten er Russlands forbrytelser ubetydelige! Jeg går ut fra at Steigan og de andre er fullstendig klar over dette! :wink:

Takk for saklig innlegg!! :blush:. Vi er jo enige om det meste!

MEN.

Det er ikke så enkelt som dette. Jo, du kan godt si det er et geopolitisk spill. Men «alt det andre» (regner med at du sikter til Ukrainas indre forhold, maidan, osv) er aldeles ikke bullshit og propaganda. Men det er jo det inntrykket du får gjennom å lese de kildene du stoler på. Alle som kan noe om Ukraina vet at Maidan ikke var et USA-regissert kupp. Det var faktisk ganske ekte det som skjedde. Dette vet også Putin. Han er ikke dum. For å gjenta meg sjøl; klart at «vesten» var der, og selvfølgelig Russland. Men kraften i opprøret var fullstendig genuin.

Som sagt; Putin er fullstendig klar over den trusselen ukrainas nasjonalisme faktisk er. Den forhindrer Imperiet i å kontrollere det den ser på som sin bakhage. For Russlands imperialisme handler om nærområdene. Det har den alltid gjort, det er en tradisjon.

Derfor er løgnene i russiskkontrollerte medier størst når det gjelder Ukraina. Der er den nærmest total. RT trenger ikke dikte opp løgner når det gjelder USA bravader rundt omkring i verden; USA sørger selv for oppslagene gjennom sine tvilsomme handlinger. Så her er fakta nesten alltid mer enn bra nok. Derfor virker RT troverdig, og det kan jeg forstå. Og når RT er troverdig når det gjelder det dere (og i og for seg meg sjøl) anser som den største trusselen globalt, nemlig USA - så må de jo være troverdige når det gjelder Ukraina også? Ikke gå i den fella, min venn :slight_smile: Vår Store Sjef, Steigan sjøl, Pål Pott, mener jo også, i likhet med deg?, at Russland er en stat med imperialistiske ambisjoner. Kan vi stole på imperialister? Kan vi stole på at det de forteller oss om områdene de vil tilegne seg er sant? Svaret gir seg sjøl.

Det kan tilsynelatende se ut som at Pål Steigan mener at RT og andre russiskvennlige steder han linker til er troverdige. Jeg tror faktisk ikke han mener det. Men det tjener saka, som er å få den vestlige imperialistiske kulturen til å rakne. Det er i og for seg en god sak. Men Olaf som delvis bor i Ukraina, og meg sjøl, som har kjære venner der, må da for kølsvarte få lov til å mene noe vi også!!

Takk for tilliten!
Ja, jeg er Nato-tilhenger, og jeg abonnerer på VG-pluss. Nato er faktisk det enkleste å forklare; Jeg tror NATO er en forlengelse av, eller en manifestasjon på, menneskesjela. Intet mindre. Og jeg er helt edru. Hvis du ser på historien er den ekstremt voldelig. Konflikt er normalen. Paradiset er eventyr. Å ha allianser for å forsvare verdier er noe vi har til felles med apene. Jeg er ikke helt fornøyd med NATO, for jeg mener at USAs innflytelse selvfølgelig er problematisk. Så rent praktisk, i dag, vil jeg ikke forsvare NATO, men prinsipielt ja.

Vg-pluss er litt vanskeligere å forsvare, men jeg skal vel i hvertfall ha kred for å være ærlig? Nysgjerrighet. Men etter én dag; hva faen var det jeg var nysgjerrig på? Det var nysgjerrighet som fikk meg hit på Steigan.no også. Men det er et mye bedre sted. VG, hot or not? NOT.

Jeg er sosialdemokrat, du lager en tvist og kaller meg sosialbyråkrat, men jeg forstår hvor du vil hen. Du er revolusjonær, og da blir det klinsj. Det er en lang diskusjon vi eventuelt har foran oss her, som vil kreve endel ydmykhet og innlevelse fra oss begge.

Hvit ung mann i et hav av innvandrere, det er slik du selger deg. Kjøp deg ei dame da vel! Eller er du så hardcore rasist at du ikke kan se disse barna i øynene?