Nyheter MDTV Forum Om Doner

Nrk om Kinas nye "straff og belønningssystem"

Kina har begynt å rangere borgere: Straffes med reiseforbud og skolenekt

Se artikkel

Myndighetene holder metodene og algoritmene hemmelig, men har offentliggjort eksempler på overtredelser. Blant dem er brudd på trafikkloven, røyking der det er forbudt, å kjøpe for mange dataspill og å poste falske nyheter på nett.

Kina har startet et pilotprogram der innbyggere rangeres etter hvor gode borgere de er. Dårlig «sosial kreditt» kan straffes med reiseforbud, tregt nett og utestengelse fra skoler og hoteller.

Det nye systemet ble varslet i 2014, og skal være innført innen 2020. Da vil det være en enorm, nasjonal database der alle kinesere er rangert etter troverdighet.

Når systemet er rullet ut for fullt skal departementene kunne utveksle informasjon om påliteligheten til sin borgere, og dele ut straff i henhold til borgernes sosiale rang.

I likhet med en kredittscore skal man kunne bevege seg opp og ned på poengskalaen i takt med egen oppførsel.

Innføringen skal skje gradvis, og nå er det innført som en obligatorisk prøveordning for flere millioner kinesere. Samtidig har flere av straffetiltakene blitt kjent, skriver Business Insider:

3 Likes

Det minner sånn om en av Black Mirror-episodene:

3 Likes

God helg INK. Det er stille fra både aford og deg om dagen, men dere nyter vel kanskje vårsola.
Taushet er riktignok gull, sies det…

2 Likes

God helg tilbake, Gate! :slightly_smiling_face:
Gull og sølv, ikke vet jeg … Har litt mye å tenke på for tiden, bare.

2 Likes

Ja, dagene flyr, og tiden er det viktigste vi har. Klem fra meg i alle fall : )
Har også mye å tenke på… og nå er det snart fullt i skuffen : ))

2 Likes

Den var til INK : )) Der ser du… tar feil av tråder, og har nå utvidet til å gjelde hvem jeg snakker med.

2 Likes

Hvis man snakker med seg selv, får man fornuftige svar, sies det. :smile:

2 Likes

haha… ja skal følge det rådet. :slightly_smiling_face:
Nå skal jeg en tur på butikken, og kommer vel innpå litt seinere.

2 Likes

Sender en konsert med disse vennlige dyrene som erstatning for klemmen du skulle hatt, men som jeg desverre tok selv.https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=dy_JEytfspU
God natta :llama::llama::llama:

2 Likes

Takk, Gatekeeper!
JEG VIL HA EN ALPAKKA!!! :llama: :llama: :llama:

2 Likes

Hva?!?? Tok du klemmen min?!!? :cry:

1 Like

Trøste, trøste…jeg pakker inn en og sender :gift:, gjør deg klar for nedlasting. Nå blir den videresendt og går svusj! inn for landing :cry::two_hearts: :gift: :relaxed:
Ps. Har du forresten lært katten å gi nakkemassasje ?
Legg et " beste plassen i verden"- teppe på skuldrene, og se hva som skjer.

2 Likes

Takk, takk! :pray: Innpakket klem, så morsomt! :smile:
Ang ps: Pus er ikke noen skulderkatt, dessverre. Han er Bengal (omplasserings-sådan) og i dem er det en del vill jungelkatt :leopard:. Han er sosialisert til å så vidt synes det er litt hyggelig (under noe tvil) å sitte litt på fanget en sjelden gang, og han tolererer å bli løftet. (Dog mener han at avhengige og klengete primater bør finne noen andre å klemme på enn selvstendige katter.). Han har heller ikke lært seg å trekke inn klørne ordentlig i det hele tatt (kanskje kan han det ikke?) og når jeg løfter ham opp, forsøker han å holde seg fast i meg som om jeg var et tre. Det er egentlig bare trygt med tykk ullgenser på, så når jeg glemmer meg, går jeg rundt med katteklor oppover armene. Også møbler og tapeter får gjennomgå, noe som egentlig er verre. Det er ikke uten grunn at bengaler ofte ender som omplasseringskatter. I tillegg har de ofte massive tannproblemer, noe som kan bli kjempedyrt og skaper mye lidelse for dyra. Dessuten er han er han en skikkelig opportunist hvis tilknytningsevne virker å handle mest om mat (den som gir ham den maten han liker best, er til enhver tid mest populær) og litt om beundring. Men han er skjønn i all sin håpløshet, da. :cat2:

2 Likes

Norge er da langt mer ekstremt. Vær uenig med hvilken som helst offentlig etat og se barna dine bli dradd ut av huset eller skolen av barnevernet, godt hjulpet av politiet.

Siden du er inne på akkurat det, så sparte jeg en link som jeg syns var ille i den forbindelsen.
Norge.
Gutt bakbundet ser du…

1 Like

Ja. Det er derfor jeg gjør det jeg gjør selv om det virker fånyttes. Jeg vil ha dem vekk. Familier skal beskyttes, ikke plages og ødelegges. Vi trenger et barnevern som griper inn når det trenges men kun når det trenges. De fleste saker går ikke på dårlige foreldre men på økonomi, krangel om omsorg ved oppløsning av forhold eller rett og slett falske bekymringsmeldinger etter konflikt med naboer, skole etc. Det er lettere å plassere godt tilpassede barn enn barn med traumer nemlig.
Jeg tror de fleste saker kunne blitt unngått dersom våre politikkere hadde kommet seg opp fra sine egne sæter og satt seg inn i hva hverdagen faktisk koster men de er mer interessert i å gi seg selv flere goder enn de trenger. Hvem forventer at rike skal forstå normale lønninger eller fattigdom? Enten må inntektsregler endres ved at våre politikker kun får samme lønn som gjennomsnittsfamilien eller så må prisene reguleres. Hva med gratis ferie for familier så alle får nyte livet istedenfor å kjempe for overlevelse (ikke bare økonomisk men mental overlevelse). Mange foreldre jeg har snakket med har fortalt at de føler seg utbrent og når det offentlige bryter seg inn i privatlivet gjør det ting verre. Foreldre føler seg mistrodd og trått på. Det føles aldri normalt å ha barnevernet på besøk og likevel forventes det at foreldrene og barna skal oppføre seg om alt er helt normalt. Om det var helt normalt ville alle familier fått BV på døra. Så må man hanskes med stigmatiseringen av å få BV og det er det mye av for folk som ikke har personlig kjennskap enten ved selv å ha kommet i søkelyset eller har sett noen nær dem ha vært i den situasjonen skjønner vanligvis ikke så mye av det og antar gjerne at det er noe galt med familien. Det er et trauma som det er vanskelig å komme seg etter. Enda verre er det når barn faktisk blir tatt. Det er barn og foreldre som mister livslysten og faller inn i dyp depresjon som ikke sjeldent ender forferdelig galt. BV må vekk. Noe annet må erstatte dette offentlige monster med noe som er positivt og oppbyggende.