Nyheter MDTV Forum Om Doner

Notre Dame og kulturarven

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/04/notre-dame-og-kulturarven/

Det var en lammende opplevelse å se spiret i Notre Dame-katedralen i Paris rase sammen i flammene som ødela store deler av taket i den gotiske kirken fra 1163. Folk over hele verden er sjokkert og med god grunn. Statsledere fra Macron til Trump til Solberg sier at de sørger over dette. Heldigvis ser det…

Notre Damer har overlevd både WW1 og WW2 og også mye annet bla et mislykket forsøk på terroristangrep for en stund tilbake. Men det ser ikke ut som om kirken klarer å overleve nyliberalismen og EUs regler for offentlige innkjøp, noe som presser fram valg av det aller billigste anbudet for oppussing av kirken (men det er kanskje litt for tidlig å trekke en slik konklusjon nå). Mulig at nyliberalistene er fornøyde med at Notre Dame forsvinner, de ønsker seg en historieløs befolkning som er nærsynte egoistiske konsumenter og som ikke er ansvarlige borgere.

LETTER TO POPE FRANCIS WHILE THE NOTRE-DAME CATHEDRAL BURNS

https://www.abeldanger.org/letter-to-pope-francis-while-the-notre-dame-cathedral-burns/

Samtidig som Notre Dame brenner, brenner en Moske i Jerusalem.
Hadde håpet Mossad hadde tatt fri i Påsken.

Den har stått 28 år på verdensarv- listen, og Unesco og rike mennesker blandt annet vil bygge den opp igjen.
Fransk brannmannskap sier at de har reddet hovedkonstruksjonen og de to tårnene til Notre-Dame i Paris, etter at en voldsom brann brøt ut i katedralen mandag kveld.
Frankrikes president Emmanuel Macron lover at Notre-Dame skal gjenoppbygges, og takker brannmannskapene for at kirkebyggets to ikoniske tårn og fasade ble reddet fra flammenes rov.

Firefighters at the altar. Photo.

Det er verdt å minne om at svenskene ødela alle de gamle kirkene sine, og at de eneste som står igjen er i de okkuperte dansk-norske områdene.

Fordi nordmenn, dansker, finner og gotere kunne gjøres til gode svensker, så var den svenske eliten overbevist om at alle kunne bli svensker, bare de glemmer sin gamle etnisitet og blir lært opp til korrekt oppførsel av Stockholmseliten.

Franskmennene har allerede funnet årsaken til brannen, mens Tyskerne fremdeles lurer på hvem som tente på Riksdagsbygningen.
http://m.tomatobubble.com/site/id1302.html

Jeg er også veldig spent på hva som vil dukke opp under opprydningsarbeidet. I dag finnes internett, det fantes ikke da jeg jobbet i bransjen. Og vi hadde jo et omerta-løfte å holde. Når er alt annerledes. Nå er vi i de gule vestenes(de desillusjonertes) tidsalder.

Ikke særlig orginale tanker, MAO. Og det har jo vist seg å være ganske effektivt.
Nå er ikke Frankrike noe kristent land, og Notre Dame er ingen kristen kirke, så dette er en del av kulturarven som jeg godt kan klare å ha som fjernt minne.
Men jeg kan bare se ut av vinduet, for å skue noe som er mye mer fantatisk, hver dag!

Du har ingen rett til å bestemme over hva fremtiden skal ha av den kulturarven forfedrene våre tok vare på i hundrevis av år.

Ikke bare er man uten eksempler på fortiden, i stand til å lyve om den lettere, men når man ikke har gamle praktbygg som setter standarden, så får vi dette:

Jeg fulgte reportasjen om Notre Dame på CNN, og det var faktisk et nyhetsanker som presterte å spørre om de Gule Vestenes demonstrasjoner i nærheten kunne knyttes til dette, men straks slo han det fra seg. Men en spire ble sådd, og det var vel det som var meningen…

Merkelig at borgermesteren i Paris ikke bestemte at brannvesenet skulle ha noen av mannskapet fast til stede hele døgnet på skift når et slikt enormt restaurerings-prosjekt som dette igangettes på et så uvurderlig bygg som Notre Dame. Kostnader med å sikre bygget mot brann er det siste en skal spare på når det gjelder kontinentale Europas største kulturskatt.

Så kunne branntiløp blitt slukket umiddelbart, for med så mye elektrisk verktøy og kilometer med elektrisk kabel på snelle, skjøteledninger, provisoriske kraftskap og kjemikalier etc, så må en regne med at noe hender. Dette var unødvendig, det er lett å si, men med mannskaper i alle etasjer som gikk runder hele døgnet så hadde det nok kunne vært unngått. De få hundretusener med euro dette hadde kostet, kunne umulig ha vært en kostnad når restaureringen kostet 160 Millioner euro var det vel.

Drøy påstand. Du ser ikke på verdens 1 milliard katolikker som kristne, altså?
Hva med de ortodokse?

Du skal ikke se bort fra at noen en gang i fremtiden vil se på det bilde med samme lengsel. Hvis denne galskapen fortsetter.

Særlig siden slike prosjekter er notorisk utsatt for brann. Det ligger i sakens natur rett og slett. bare spør forsikringsbransjen.

Det ligger i navnet, mer enn i en fordømmelse av katolikker. Og kristendommen har aldri holdt til i fast eiendom.

Bra film å bruke påskehøytiden på:

Det er en viktig del av puslespillet, samme hva du tror på.

Ja , akkurat slik tenker jeg også , som Pål Steigan skriver ; Notre Dame er ikke bygget av konger og paver , men av kunstnere og håndtverkere…

Akkurat dette slår meg også når jeg vandrer rundt i Sofia , hovedstaden i Bulgaria , og ser ned på den gamle romerske byen , som er utgravd under byen og som åpner seg overalt og vi kan kikke ned på det som menneskehender har skapt for ca.2000 år siden…

Jeg slutter ikke å la meg facinere av dette.
Kulturarven sitter i sjela vår , i husene som våre forfedre bygde , og ‘sjel’ tror jeg alle kan forholde seg til , enten en er ateist eller ‘troende’

But France, like most of Europe and the European diaspora in the rest of the West is deeply sunk in attitudes that reject tradition and embrace anti-tradition, not just in architecture but in almost every type of belief and field and endeavor. Maybe, however, just maybe the atavistic sorrow unleashed by yesterday’s tragedy will cause Parisians, and others equally moved, to take a deeper look into their souls. Maybe there is something profound to be read into what drove Parisians watching the blaze to sing hymns together and pray aloud in public. An essay I read this morning by classical scholar Wes Callihan expressed this hope in the form of regret:

When a tragedy happens quickly, we notice and are rightly shocked. When it happens slowly, those who even notice at all are mocked or ignored. We’ve all seen the pictures in the news by now of the bare ruined choirs where late the sweet birds sang in the interior of Notre Dame. That charred, smoking mess we see is our civilization as it has been for the last 200 years. We do not live in Old Western Culture, not even in the twilight of it. We live in the cold, charred ruins. We ought to grieve, with real tears, over the sudden demise of Our Lady of Paris. But we ought likewise to be grieving every bit as much over the long, slow, agonizing demise of the culture she watched over protectively and then sadly for so long.

Mon også Macron og franskmændene begræd, at Allepo´s kulturarv/perler blev ødelagt af Nato´s herunder Frankrig´s terrorister?