Nyheter MDTV Forum Om Doner

Norske milliardærer

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/03/norske-milliardaerer/

Av Terje Alnes. Klassesamfunnet: Norske milliardærer er flere og rikere enn noen gang, og de tynges ikke akkurat ned av skatter og avgifter. Som sine internasjonale kollegaer er de heller ikke rause med egne ansatte. På magasinet Forbes siste ranking over verdens milliardærer ligger Jeff Bezos på topp. Bezos grunnla IT-selskapet Amazon.com i 1994, og…

3 Likes

En ting er jeg sikker på: om staten hadde beskattet disse rike dobbelt så mye, eller mer, så hadde det ikke blitt bedre kår for arbeidsfolk eller for de som lever på velferdstjenester.

http://www.manifest.no/mimir_kristjansson_de_superrike

Bok for videre lesning. Når man faktisk leser holdningene til denne gjengen skal man være bra ute å kjøre for å påstå at det ikke foregår klassekamp i Norge.

1 Like

Så lenge folk velger å jobbe for disse Herrene blir det jo slik.

Spillet preges av at folk ikke har gode alternativer til å jobbe asosialt. Jeg tenker et sosialistisk parti bør ha som hoved-oppgave å lage tilbud slik at folk lett kan velge å bruke arbeidskraften sin sosialt/kooperativt.

Har vi ingen organisasjon i Norge som jobber for å etablere sosiale virksomheter?

Er dette noe Mot Dag kunne spille en rolle for?

hei Svein
Det eneste som hjelper er å endre distribusjons-nettet for penger. I dag kan du kun få tilgang på penger gjennom lån, arbeid eller velferdstjenester. Har du mye å sette i pant, får du låne mye. Og som alle vet, om du skylder banken en million, er det ditt problem. Skylder du banken en milliard, er det en helt annen historie.

1 Like

Jeg tenker at dette er konsekvensene av det systemet som folk har stemt på.
På samme måte som at en ikke kan skylde på at muggen spiser brødet, kan en ikke skylde på at miliardærene bemytter de mulighetene de har.
Folk kunne lært litt om psykopatisk forsvar, så de slapp å la seg forlede så lett av politikere og andre som juger og manipulerer.
Og ett puritanistisk samfunn ser ut til å rette sin sexuelle skaperkraft ubevisst mot det forbudte som de egentlig ikke vil ha.

2 Likes

Omvendt psykologi kalles det. Jeg bruker det sjæl - særlig mot kaill’n. Jeg lærte det av teskje-kjærringa.
Men jeg trur ikke at det er seksuelt.

1 Like