Nyheter MDTV Forum Om Doner

Nettnøytralitet i internettmonopolenes tidsalder

Originalt publisert på https://steigan.no/2017/12/nettnoytralitet-i-internettmonopolenes-tidsalder/

Nettnøytralitet er kanskje ikke det temaet folk tenker mest på. Men det burde de antakelig gjøre. Internett er blitt en av de viktigste infrastrukturene i dagens samfunn. Nesten alt vi foretar oss er på en eller annen måte knyttet til internett. Skal vi betale en regning eller bestille en reise, skjer det gjerne gjennom nettet.…

Hei Pål!
Jeg er en stor fan, men jeg begynner å lure på om du godtar alt dritt som kommer fra andre steder enn vesten. Du har fått med deg http://www.independent.co.uk/news/world/asia/china-has-made-obedience-to-the-state-a-game-a6783841.html ???
Hvorfor nevner du ikke dette i noen sak? Skulle tro det er rett opp din gate, men har du bias?..? Du vet penger ikke kjenner grenser, så hvorfor skal makt gjøre det? Tror du virkelig det ikke er samarbeid over grensene i toppen? Lever du på gammel tro? Beklager, jeg er temmelig sikker på at du er en ærlig sjel. Men jeg har en tro på at i slike tema så er det ikke bare bra men viktig å være ærlig og å snakke “rett fra levra” som vi så sofistikert sier det her oppe i Trondheim.
God jul! Ståle Fiskvik

Litt “kunnskap til få gir makt, kunnskap til alle gir frihet”. Vi har idag samfunns hierarkier som styres av tilgangen av fiat penger som skapes av private aktører til stor del til forenklet og derigjennom så styres idag informasjonkanaler i samfunnet av en liten elite. Denne elite og dess makt og enn viktigere dess rikdom er nå truet og da prøver men å begrense ytringsfriheten. Demokrati kommer ikke gratis den saken er helt sikker men hatten av for steigan.no som prøver.

Godt oppsummert! Spre steigan.no å vi kan gjøre en forskjell! Thank you Pål! xD Klaget akkurat på adressa.no for nok en se og hør sak. Linket hit. Forklarte hvordan man kan lese den virkelige politikken i stedet for å lese om bompenge økning i lofoten, og at det gjøres med et mye mindre budsjett -UTEN facebooks nyhetsbyrå som driver å tar over det meste i vesten.

Oj… interessant og sikkerhetspolitisk så har Norge som har store naturresurser nå problemer. Vi er i “seng” med USA og har derigjennom beskyttelse mot Russland eksempelvis men om vi nå ikke vil vare i seng med USA lengre (mange vil ikke det av våre politiker) så står vi alene. Men hva er alternativet?

Respektive eliter i Kina og Russland sliter også litt nå i og med informasjonssamfunnet skal man også tenke på og da bruker krig vare en løsning. Litt som på pisse i buksen og alt det der men…

Jeg tenker at vår deling av seng med USA ikke skaper trygghet! Når har Russland truet oss uten at USA var innblandet? ALDRI.-Snarere tvert i mot. Her på berget var det ikke USA som reddet oss under WW2, det var russerne. De nådde også sentral europa før amerikanerne enda Russland nylig hadde vært okkupert av aksene. NÅ ser de på oss pga av vårt blinde samarbeid med eliten på andre siden av dammen… Og er det blod som er viktig: Vi deler mye mer med Russerne enn kynikerne i Amerika. Når det er sagt er det å satse på en eller annen kultur som supreme, helt idiotisk i seg selv. Er bare det at det trengs litt balanse her! Min mening er i bunn å grunn at vi tar en Ghandi! La oss våkne! Hva tror du skjer? Alle dør hvis Russerne kommer? Hvis vi har USA her kan vel det stemme OG være grunnen til at de kom i det hele tatt… I tilegg har vi en stor mulighet for samarbeid bak lukkede dører i større grad en noen gang. Hadde jeg vært rik i den forstand eliten er i dag, må jeg være kynisk for ikke å tro at jeg ville beholde makten… Hva som skjer bak lukkede dører får vi jo kun i beste fall vite etter mange år, som historie viser oss. Fort gjort å bli paranoid, sant det, men å ignorere dette totalt er det samme som blindhet! TAKK PÅL!

Et rent teknisk problem: hvordan vil ulik prioritet påvirke responstidene på nettet? Kan dette rent teknisk drepe nettet ved at visse nettsteder tilnærmet blir ubrukelige i perioder med høy generell belastning? (Som en slags parallell til saken med å vente på taxi når man skal hjem etter undersøkelse på sykehuset hvor noen må vente i flere timer).

Ja hva ellers? Dreper ikke alt men det de med makta velger… kontroll er det de vil ha. Vært snakk om dette lenge. Internet 2.0 kalte de det tidligere… Tror folk det er tull?? Hva da med Kinas nett som vår flotte media i vest så ofte har snakket nedlatende om?? …Ingen ytringfrihet…ingen information som ikke passer de med makt… Dette er det samme, bare verre for det kommer med kostnader. Og i tillegg vil jeg minne om at det er bare starten. De er ikke så dumme at de tar hele kaka i ett.

I seng med USA skaper ikke trygghet nei men vi har vår historia med USA når maktpoler endres i verden nå i en situasjon der vi har naturresurser i Norge og andre steder. Dvs gjort er gjort og pult er pult og vi mister det vi har uten USAs beskyttelse eller nye allianser med lojale aktører trur jeg da…

Mister å mister, vi lager nye avtaler… Er ikke slik at USA=velferd eller trygghet. Dette er et inntrykk vi kan få gjennom media men, nå etter alle disse krigene de har hatt er det på tide å se klart! Naturens gang kan fortsette i stedet for USA`s overkjøring. Å fortsette betyr bare mer av det USA har gitt mest av (by far) i verden: KRIG! og nå med våre liv på fronten… Tenk bare hvor avhengig økonomien deres er av pentagon…
!!Krig eller konkurs!! “Planen” til eliten av eliten. Kan ikke stole på deres “moral” lengre, det blir for dumt! Samme dritt som vi så mange ganger har sett emperier gjort tidligere i historien, bare at i dag er verden mye mindre, og teknologi er skremmende! Går dette for langt er det ikke sikkert en revulutjon er mulig. Aldri har en makt elite hatt bedre “mulighet” i allefall… Makt vil ha mer makt!!! I ALLE sivilisasjoner i ALLE tider. Jeg er IKKE naiv nok til å tro det er anderledes i dag!!!

Nettnøytralitetens død kan være nærmere enn vi aner […] Derfor er det viktig å få dette opp på den politiske dagsorden og å forstå hva det er som foregår.

Hehe, ja det spørs da… På den annen side vil tap av nettnøytralitet være med å øke behovet for - og trolig framskynde - et nytt parallelt Internett, noe som også kan være et godt alternativ.

Virkelig? Hvordan ser du for deg det? Og er ikke behovet allerde der med tanke på fake news? Det blir bare verre! Sjekk linken i første innlegg øverst, eller denne: http://www.wired.co.uk/article/chinese-government-social-credit-score-privacy-invasion Der har du et land med “alternativ”

”Governments of the Industrial World, you weary giants of flesh and steel, I come from Cyberspace, the new home of Mind. On behalf of the future, I ask you of the past to leave us alone. You are not welcome among us. You have no sovereignty where we gather.”

— John Perry Barlow “A Declaration of the Independence of Cyberspace”

Makt vil ha mer makt helt enig og teknologien sentrerer makten samt organiserer den samme kanskje på en ny mer effektiv måte. Men vi går mot et mer transparent samfunn i samme setting og fiat penger kommer ikke og kan ikke få styre samfunn som idag framover. Og USA er ferdige som supermakt men jeg er litt redd for det som nå kommer istedet. Hierarkier endres på alle plan nå og da bruker det bli slåssing…

De som glemmer fortiden er dømt til å gjenta den… Men som du nevner, teknologi, gjør det ekstra skummelt denne gangen! Noen som vet hvordan man bygger EMP våpen…??

Tanken på at teleoperatøren skal kunne velge hva slags innhold som skal prioriteres for deg som bruker er forkastelig. Men hvorfor da ikke velge en operatør som tilbyr nett-nøytralitet? Ja, om dette hadde vært en sektor hvor det faktisk var fri konkurranse så kunne du gjort det. Men nettforbindelsen er regulert av selskaper som jobber under statlige konsesjoner og reguleringer, og da er det også statens oppgave og plikt å legge føringer som ivaretar kollektivets interesser - som f.eks. å bevare nettnøytralitet.

Nå finnes det løsninger for et mer desentralisert internet som kan endre monopolrollen til iSP’ene (som eksempel her) Det jeg mener, og tror, er at slike løsninger vil vokse raskere om nettnøytraliteten blir borte. Vi får se hvordan det går i usa.

Ja, internettmakt er viktig, men det er kanskje noe som er viktigere?

Det er tilgangen til internett. Har du ingen tilgang, er du heller ikke påvirkning. Hva med sårbarheten?

Jeg så sårbarheten etter å ha vært på sjøen og i Afrika i lange tider. Da jeg kom hjem, var strømmen stengt, internett stengt og telefonen stengt. Jeg hadde jo ikke fulgt med på regningene. Jeg hadde ingen penger, fordi jeg måtte levere reiseregning da jeg kom hjem. Jeg var blakk, selv om jeg ville få en kubikk med penger neste måned. Jeg måtte låne penger for å få det hele i gang! Dette var jo bare fordi jeg ikke planla godt nok.

Når vi ser på sårbarhet innenfor kommunikasjon, er det flere ting jeg vil nevne. Hva er DAB? De fleste skjønner ikke det. Det er “Digital Audio Broadcasting”. For å ta imot det, trenger du avansert elektronikk. I gamle dager hvor vi hadde AM-radio (Amplityde modulert), var det lett å motta. Jeg så til og med at noen laget AM-mottagere, i tyske konsentrasjonleire, de kunne gjemme i tennene!

Jeg laget AM-mottagere i min ungdom, kunne høre sendinger fra Kvitsøy-senderen på utenlandssendingen fra NRK. Det var lett å motta. Du kunne motta det over store deler av hele verden. Jeg hørte også på de norske sendingene fra Moskva. Det var jo komisk, det var jo ikke måte på hvor bra det gikk i Sovjet!

På 90-tallet, var det en gravemaskin som gravet over en optisk fiber i Kristiansand. Da var Sørlandet isolert fra resten av verden i 2 dager! Når du kommuniserer over satellitt, er det lett å “jamme” (Det vil si å forstyrre den med signaler slik at den ikke virker lenger). Kina har også vist at det er lett å skyte ned satellitter. De skjøt lett ned av sine egne utradaterte satellitter. Kraftige solvinder vi kunne utradere alle satellitter. Vi vet ikke når, men det kommer en gang.

Hvis det sprenges en atombome over et land, i atmosfæren, vil det kunne generere en så kraftig EMF (Elektro-Magnetic-Force), at all elektronikk vil slutte å fungere. Det eneste som vil fungere, er min gamle Tandberg radio fra 50-tallet, Sølvsuper 4. Den har rør, og ingen transistorer. den vil overleve og jeg kan høre på radio fra hele verden. De fleste, som ikke er nostalgikere, har kastet disse på søppela for mange år siden. Jeg hører på den fortsatt. Det er så deilig å kjenne, når jeg ligger i sengen om vinteren, hvordan den varmer.

Hvis det sprenges en atombombe i atmosfæren, i rimelig nærhet, vil all elektronikk slutte å fungere. Dette er vi ikke forberedt på. Hvordan skal vi da kommunisere? Jeg vil anbefale alle, som har arvet en gammel radio fra sine foreldre. ikke kast den! En dag kommer den til å være nyttig!