Nyheter MDTV Forum Om Doner

Nedstenging av norsk økonomi må oppheves umiddelbart

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/04/nedstenging-av-norsk-okonomi-ma-oppheves-umiddelbart/

Av Hanne Nabintu Herland. Pr. 1. april fastholder Erna Solberg på det sterkeste at prisen for nedstenging av norsk økonomi ikke er for høy. Her tar hun grundig feil. NHO varsler at nå taper bedriftene på fastlands-Norge 1.2 milliarder hver dag og dette er sannsynligvis kraftig undervurdert. Nærmere 400 000 er arbeidsledige og en av…

6 Likes

Man må undres hvilken krystallkule Hanne Nabintu Herland baserer dette hardtslående resonnementet på.

1 Like

Når media begynner med avisartikler om oldinger som “dør av koronaviruset” vet man at hun har rett. Om jeg skulle bli 89 år forventer jeg å dø når som helst og av potensielt mange ulike årsaker, deriblant et influensalignende virus. Men jeg vil ikke forvente at man slutter å jobbe fordi jeg som snart utlevd olding kan dø av det.

Alt Nabintu Herland gjør er å konstantere det åpenbare, at dette har samfunnsøkonomiske konsekvenser. Men hva alternativet er, konsekvensene ved et potensielt stort utbrudd av viruset, nevnes ikke. Verken med kilder eller analyse. Og det er høyst betimelig når man påberoper seg ekspertstatus om et uhyre komplisert felt som dette.

2 Likes

Jeez, hvis noen hadde fortalt meg for et par år siden at Steigan, Herland og Jaquesson ville bli fornuftens røst i 2020 hadde jeg, ja, nei, vet ikke hva. Men fortsett som dere stevner, full støtte i deres rasjonelle tilnærming til verden. Hilsen en hvit mann i det private næringsliv som snart bikker femti og er godt plassert på «høyresiden» i norsk poltikk (ikke sarkasme hvis noen lurer).

Det ser ut til at Norge har råd til det. Og at oljepengene endelig går til noe fornuftig. Jeg håper at enden på visa blir at folk blir mer bevisst på hvor viktig det er å være selvforskynt, og at globalismen gjør oss sårbare. Kanskje det kan føre til en revitalisering av venstresida.

Det er dette Herland burde ha skrevet. Det som står kunne vært klippet fra Finansavisen eller E24.

1 Like

Det kan være spørreundersøkelsen hvor 5000 av medlemmene i NHO har svart.
Arbeidsgiverforeningen gjennomførte torsdag og fredag en ny spørreundersøkelse blant sine medlemmer. Se linken i teksten hvor det står overfor mulig konkurs

Munnbind + bandana (Artikkel fra Nrk her) er forslag fra New York.

Det som mangler i innlegget til Nabintu Herland, er en vurdering av de potensielle kostnadene ved et sort utbrudd. Man kan ikke påstå at Erna “tar grundig feil” uten å ha belyst begge sider av saken, slik Regjeringen har gjort. Når Nabintu Herland da går så høyt ut i sin retorikk, burde innlegget inneholdt kilder som sier noe om dette. Ellers fremstår det som synsing.

2 Likes

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.