Nyheter MDTV Forum Om Doner

Når voksne menn lyver og pressen lar dem gjøre det.

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/04/nar-voksne-menn-lyver-og-pressen-lar-dem-gjore-det/

Av Kari Angelique Jaquesson. Det er ganske krevende å lese artikler i aviser som VG. Mest på grunn av alt de unnlater å opplyse om og fordi de unnlater å opplyse om yndlingskildene sine. Om de skulle finne på å sitere syriske nyhetsmedier, skriver de som regel «regimevennlige» foran, men når de siterer Washington Post…

5 Likes

Ikke akkurat ei vakt-bikkje, nei. Takk for påminningen, Jaquesson. Den var betimelig. Myten om demokratiet kan best plukkes ned, ved å avsløre pressen. Den ligger på det siste allikevel, og dør slik den startet, som annonsetrykk med noggo attåt.

4 Likes

Hei Kari.
Jeg syns det er flott at du viser hvor svak MSM er i å utfordre og følge opp uttalelser fra de med makt. Vi trenger flere/mere av det.
Du starter med “Mest på grunn av alt de unnlater å opplyse om og fordi de unnlater å opplyse om yndlingskildene sine.” Det er riktig, men jeg savner at du oppgir dine kilder. Du kommer med mange påstander i artikkelen, men har ikke kilder til disse. Jeg vil gjerne bruke synspunktene dine, men det er vanskelig når jeg bare kan si at “Kari Jaquesson påstår at…”.
“Det er jo bragt på det rene at det ikke kan bevises hvor eller hvem giften skal ha kommet fra, eller for den saks skyld, om det i det hele tatt har vært brukt nervegift”. Av hvilken kompetent/uavhengig person/organisasjon er dette bragt på det rene?
"Under Freeland har Canada aktivt støttet nazi-regimet i Ukraina og avholdt militærøvelser der. Freeland er etter all sannsynlighet del av det ekstremt Russlandhatende miljøet av ukrainere i Canada. Det miljøet kan sammenlignes med eksil-cubanere i Florida hva gjelder hat til «gamlelandet»." Hvor kan jeg finne dokumentasjon på at Ukraina er styrt av et nazi-regime? Hva finnes av dokumentasjon av Canadiske ex-ukrainere sin holdning til Ukraina?
Jeg støtter deg helt i din helt betimelig og korrekte påvising av at VG fungerer som et mikrofonstativ for mennesker med makt i Vesten. Generelt får vi alt for få “alternative” synspunkter og nesten aldri noen som prøver å se verden fra et ikke-vestlig perspektiv i MSM. Dette gjelder særlig der vesten er med i en konflikt.
Men skal vi klare å bekjempe dette så må vi i vår kritikk være nøye med å etterleve de idealene vi kritiserer dem for ikke å følge. Vi må først og fremst være tydelig på kildene våre, og holde oss til kilder som er mest mulig nøytrale eller uavhengige. Vi kan selvfølgelig bruke kilder fra den “motstridende part” for å dokumentere at det som påstås fra vesten ikke nødvendigvis er korrekt, eller for å vise fram en alternativ forståelse av en situasjon eller et fenomen, men normalt tror jeg ikke noen av partene i en konflikt forteller sannheten. Vi må søke uavhengige kilder for å komme i nærheten av den.

1 Like

Hva regimet i Ukraina står for og hvem de støtter er godt dokumentert både på Steigan og andre steder. Du kan godt søke på bloggen hans hvis du er i tvil.

1 Like

Jeg vet ikke, har pressen egentlig noengang vært noe særlig bedre? Det de sliter med i dag er at vi som lesere. takket være internett, kan sjekke dem uten å legge noe jobb i det. Du kan ikke lyve om eller vrenge for mye på innholdet i dokumenter hvem som helst kan gå til FBI og laste ned selv. For noen av oss gjør det…

Det som bekymrer meg mest vedrørende norsk presse, er at de later til å ha sagt opp journalistene og erstattet dem med oversettere. Når demokratene kommer med et memo for å kontre et memo fra republikanerene der borte, to store nothingburgere vi naturligvis allerede har lastet ned og skumlest, velger Dagbladet (eller var det VG? Og spiller det noen rolle?) å fortelle oss hva The Guardian mente om saken! Hvilket forteller meg at det ikke er en eneste journalist på jobb som kan lese gjennom 10-15 sider med bullshit og lage et resyme for oss, så en eller annen linker til The Guardian og oversetter deres resyme.

Store deler av norsk presse er ikke noe annet enn en (enda) dårligere versjon av Google translate, Gud vet om de har vært noe annet.

4 Likes

“Det er jo bragt på det rene at det ikke kan bevises hvor eller hvem giften skal ha kommet fra” -
https://www.washingtonpost.com/world/british-lab-confirms-novichok-used-in-spy-attack-but-cant-determine-source/2018/04/03/3413be96-3765-11e8-af3c-2123715f78df_story.html?utm_term=.edd80ddb594c

det er ikke offentliggjort beviser for at det var nervegift, eller hvordan, så her kommer vi til kort med sitat.

Canadisk sympati for nazisme: http://ottawacitizen.com/news/national/defence-watch/why-deny-the-ukrainian-nazi-connection
Her er det om den aktuelle millitærøvelsen: http://www.forces.gc.ca/en/operations-abroad/op-unifier.page

3 Likes

Vi nordmenn burde klare å beholde gangsynet når vi hører om hva folks besteforeldre gjorde under krigen. Leser man artikkelen Jacquesson lenker til (https://www.theglobeandmail.com/news/politics/freeland-knew-her-grandfather-was-editor-of-nazi-newspaper/article34236881/) ser man at det ikke er entydig hva bestefarens motivasjon var. Han kan ha vært rabiat antisemitt eller bare opportunist. Men uansett: Er dette interessant? Det er nok ganske mange viktige folk i Norge som ikke er så stolte over hvordan bestefar håndterte naziokkupasjonen.

Er det ikke mulig å argumentere mot (i dette tilfellet) Canadas Ukraina/Russland-politikk uten å antyde at utenriksministeren er nazist? Jeg syns nemlig Jacquesson ellers kommer med gode innsigelser mot Trudeaus uttalelser.

Jeg er forsåvidt enig i at man bør være skeptisk til det gamle naget og fiendebildene som kan finnes i noen eksilmiljøer. Men det vekker ikke særlig mye troverdighet å slenge ut at Freeland “etter all sannsynlighet” er del av et sånt antirussisk miljø, uten noen kilder.

Vi må lære av historien slik at vi ikke gjentar feilene gang på gang!

Dessverre det er nettop hva noen gjør!

1 Like