Nyheter MDTV Forum Om Doner

Nå er det mulig å kjøpe steigan.no-produkter

Jeg tror spørsmålet som med nødvendighet melder seg, er: “Elsket av hvem?”

Ellers er jeg litt overrasket over grammatikken her, dvs. valget av passiv form. Pleier man ikke i kristen (og en del annen) sammenheng på si at meningen er å elske?

Jepp, der har du én feil! En av de andre fire feilene er MS Thorbjørn som sådan og hans internasjonale karriere. Den tredje er dessverre lamaen selv som dagens mann i Nobelinstituttet, da han neppe har gjort et grann mer for fred på jord enn jeg har. De to siste kan få stå ubesvart litt til.

Tja … Nå er det jo faktisk sånn at du forteller dette selv temmelig rett ut litt lenger opp, men vi kan jo late som at det ikke var blitt sagt på forhånd hvis du vil. :slightly_smiling_face:

Jeg gjorde det kanskje litt for enkelt ved å henvise til diplomatiet, ja. Angrer.

Jo, det stemmer, men prinsippet er : vi elsker fordi han elsket først.Det blir som når diamanten gir gjenskinn når lyset faller på den.Det er det som kalles NÅDE.
Det er dette som gjør at mange kriminelle får et nytt liv, blandt annet fordi de opplever ubetinget kjærlighet.Samtidig er det også kjærlighet barn mottar, som de kan gi videre, eller kjærlighet de selv har fått.

Nå fant jeg en NGO som jeg tror kan ha med den migrasjonspakten å gjøre. Tar den på den andre tråden. Stadig flere land nekter å underskrive FNs migrasjonsavtale – hva med Norge?

Jeg skal huske på muligheten dersom jeg noen gang skulle få et galopperende behov for å finne min indre Ramsay Bolton. :grin:

For øvrig er det hyggelig å ha rett.

@Gatekeeper Se, der ga jeg deg sannelig muligheten til å misjonere litt også. Er jeg ikke snill agnostiker/skap-halvbuddhist-ish?

(Men et lite råd på veien, om jeg tør være så freidig: Jeg ville vært forsiktig med ordet “nåde” i samtale med ikke-troende. Det er et ord som antagelig burde ha gitt assosiasjoner til frigjøring eller noe slikt, men for meg, i alle fall, føles det å se eller høre ordet “nåde” i religiøs sammenheng omtrent som å få en klam pose trukket nedover hodet. Jeg tror det har noe med hvordan mange prester uttaler det, med lang “å”, “nååååde” og bruker det til å fortelle en at egentlig er man ond og fortapt uten dette ordet som så - og dette er det virkelig problematiske - knyttes til hvorvidt man gir mental tilslutning til et knippe med metafysiske dogmer, som ofte - men dog ikke alltid - tolkes relativt bokstavelig. Man blir liksom fortalt at man må mene det samme som presten om man vil ha en sjanse. Men siden du er en oppegående person, praktiserer du sikkert ikke din tro på denne kvelende måten).

Godt poeng! Og jeg satte også pris på enda en bruk av diamantmetaforen.

Ok.
Istedenfor ordet med lang åååå får jeg heller ta dette :

“And so on till the final Judgment Day
When Jesus, with the Angel Gabriel,
Pronouncing sentence on his wrathful trumpet,
Reads out the list of our recorded sins,
And stands us on the right or on the left,
And runs his God-fist over all our hides
To find out whether we are lambs or wolves.”

Karl Marx

Jeg lurer jo litt på hva du jobber med nå da, men det er sikkert gradert : ))

Ingenting galt med gode gamle “dies irae”, men hersketeknikken ligger liksom implisitt enten man snakker om nååååde eller om:

Vreidedagen han skal renna
og til oske verdi brenna
som Guds ord oss grant let kjenna
Redslerop mot himlen ljomar
når han kjem den høge domar
Tungt som klokkemalm det omar

Men nå er ikke kristendommen det eneste trossystemet som opererer med helvete, men jeg synes det er litt koseligere når denne sinnstilstanden (som jeg velger å se det som) ikke regnes for evig.

Hvorfor elsker andre når du kan elske deg selv? Nei “gutter” g og a, ta den ene hånden og føl strengen under pungen, der de ytre kjønnsleppene har lukket seg og med den andre hånden, kan dere føle på brystvorten. Da kommer erkjennelsen: Vi er jo mannlige kvinner! Obs. elske her mener jeg selvfølgelig, platonisk. På tide å plassere kvinnene på riktig plass, de fullkommene! Nedtur? Nei selvfølgelig ikke, bare en grei og ukomplisert opplysning. Å elske fysisk, er hærlig, forfriskende, avslappende og reduserer aggresjonsnivået, en helt naturlig handling for den uopplyste og den opplyste. Jeg går nå ut av denne stengen, nødvendig fysisk arbeid venter for å bli utført. Ingen ting kommet av seg sjøl… :wink::sun_with_face:

Selvsagt. :grin: Men om du har noen forslag er jeg Luther øre.

Jeg er ikke tilhenger av en slik “svovelforkynnelse,” men har opplevd mye kjærlighet i oppveksten, og vil si jeg hadde en veldig fin barndom. jeg mener selv at jeg fant svaret på det i dette at det ikke var ment for mennesker, men for djevelen. Skal ikke si mer om det her.

Håndfull (likes). Nååå snakker’u, ja! :smile::+1:

Siterer ellers dikteren Diderik From Jr.:

Mitt kjærlighetsliv
volder meg
ingen kvaler

Jeg elsker meg selv
og har ingen
rivaler

:heart_eyes: Ja. ( ler ) En form for rådgivning. Du gav for litt siden et råd : )):stuck_out_tongue_winking_eye:
Det jeg tror mest er at du jobber med såkalt “couching”, uten at jeg vet så mye om det, noen driver vel med yrkesveiledning, mens andre er veiledere på flere plan ?

Til det første: Så hyggelig å høre! :slightly_smiling_face:
Til det andre: Speaking of the Devil - Det finnes teologer som mener at selv fanden skal bli frelst til sist, blant annet Gregor av Nyssa, mener jeg. han skal ha bygget på og videreutviklet tanker fra Origenes Adamantios, som blant annet skrev:

“For the destruction of the last enemy must be understood in this way, not that its substance which was made by God shall perish, but that the hostile purpose and will which proceeded, not from God but from itself, will come to an end. It will be destroyed, therefore, not in the sense of ceasing to exist, but of being no longer an enemy and no longer death. For to the Almighty nothing is impossible, nor is anything beyond the reach of cure by its maker.”
Peri Archon 3.6.5
(trans. Marguerite Harl, Gilles Dorival, and Alain Le Boulluec. Paris, 1976, p.67).

Takk for gjetten! :slightly_smiling_face:

Altså, hele Nobelprisopplegget og Nobelpriskomiteen er jo bare feil på feil og burde kunne fylle opp minst fem feil helt alene - men bunnmålet må jo ha vært utdelingen av prisen til Kissinger og til Barack Obama (var det sju eller åtte land han rakk å bombe i før han gikk av for etter en kort ferie å innkassere enorme “talehonorarer” fra de storbankene han unnlot å regulere?).

Når det gjelder Dalai Lama og fred, tillater jeg meg å være litt uenig. Nå vet jeg jo ikke hva du har gjort for freden i verden, godeste aford, men jeg mener D L nok har bidratt over gjennomsnittet her. Dog antagelig ikke til “nedrustning mellom stater” som vel våpenhandlerens fredspris egentlig skal handle om, men han har nok sørget for å stagge gemyttene blant sine egne og dermed unngått terrorhandlinger fra frustrerte og fortvilede landsmenn (og unge brusehoder), som strengt tatt ikke ville ført til annet enn ulykke for begge parter. I tillegg - og her antar jeg at din indre logiker vil steile og vrinske :racehorse: - ser jeg ikke bort fra at både meditasjon og bønn (enten den er buddhistisk, kristen eller noe annet) kan ha en positiv virkning på måter som ikke er helt avklart. Jeg tror vi energimessig henger mer sammen enn hva som er vanlig oppfatning. Men det er kun en hypotese jeg har fra den lille boblen jeg lever i. :thought_balloon:

Når det gjelder logikertypen du skrev om her, var det noe som jeg kjente meg igjen i, f. eks det med nøyaktighet, men det slår ut mest når jeg studerer bøker, jeg henger meg opp i fotnoter og slikt , og driver å noterer og dokumenterer, mens det jeg ikke kjente meg igjen i der, var det med “kan virke upålitelig”, der tror jeg at jeg virker pålitelig, for dem som kjenner meg. Ellers var det jo interessant at du har disse interessene, da jeg har noe liknende interesser, men det er at jeg har opp igjennom årene studert endel personlighetstyper, og det med en humoristisk vri, som jeg egentlig har lyst til å lage noe ut av. Der har jeg gjordt observasjoner, og tror jeg kan si at jeg kjenner meg selv ganske godt, og dette med disse typene kan jeg se man med fordel kan bruke i mange sammenhenger, både i forhold til ekteskapsrådgivning, yrkesvalg, barneoppdragelse, og en rekke andre ting.

Glemte forresten et annet alternativt yrke, siden du sa “lærergen” et sted, så foreslår jeg også lærer. Det får holde. ( Har selv supergode erfaringer med et godt, sterkt og langt vennskapsforhold med en tidligere lærer, som nå jobber med noe annet )

Jeg kjenner meg godt igjen i Dalai Lama. Skal ikke si jeg er helt energimessig på høyden, jeg tror helt sikkert han står opp klokka fem. Men han må jo gå glipp av noen fine erotiske drømmer da?? Dette burde jo Jagland ha spurt om. Men jeg var og er ikke i den posisjonen at jeg kunne gi jagland råd.

INK; hva er greia med buddhisme? Sånn jeg har forstått det går det ut på å smile og aldri si nei? Det sies at det er derfor vi har så mange thaidamer i Norge?