Nyheter MDTV Forum Om Doner

Nå er det mulig å kjøpe steigan.no-produkter

Jeg må med skam innrømme at jeg aldri har klart å lære meg forskjellen på jazz og blues …

Enkelt! La meg eksemplifisere ved hjelp av f.eks. gitaristens rolle og arbeidsmåte innenfor de to tradisjonene:

Forskjellen er at mens bluesgitaristen spiller tre akkorder foran tusenvis av tilhørere, spiller jazzgitaristen tusenvis av akkorder foran tre tilhørere.

Bare å spørre, vet dere.

Denna blir det ingen likes på, baby. Jeg liker ikke at du skammer deg, og i hvert fall ikke for akkurat det.

@aford
Jeg skammer meg så mye jeg vil og for hva jeg vil :grin:
Skamme …
Skamme …
Skamme …
Så det! :japanese_ogre:

Her er vi inne på et emne som er nesten utelukket for meg å gå inn på i dybden på dette forum, da det er meg akkurat så nært, kjært og med så mye lytte, lese og spilletid i et halvlangt liv, arvelig belastet og med idiotiske mengder trivia og fun facts innabords, at det ville fort ta helt av og passe best andre steder. Men begge formene har et sterkt element i seg av den svarte nerven, som jeg pleier å tillate meg å kalle den, uten at det noensinne har fornærmet andre enn hvite, pk-amerikanere som ikke skjønner hvor ekstremt positivt det begrepet er ment fra min side, men er mest opptatt av å utrydde begreper som kan uttrykke gruppetenkning. Og begge begrepene, jazz og blues, er svære sekkebegreper, hvorav nok jazz er den aller romsligste. Og i mine ører er fryktelig mye av den feteste jazzen den som har en relativt blå kjerne. Nok om det for nå. Musikk er best.

Åååååååååååå,
syndogskam og
syndogskam og
syndogskam og
syndogskam og
syndogskam og
syndogskam og
syndogskam og
syndogskam og
syndogskam,
å fyyyyyyyyyyy!

God fordøyelse!

Får nesten legge til at selv om musikk er tema jeg liker å være i og kan litt om, er det å skrive om musikk egentlig omtrent en like bra valgt formidlingsform som å danse om arkitektur.

For en vakker forelesning! «Zen og kunsten å velikeholde en motorsykkel» ( var det ikke det?) står i bokhylla et sted. Fikk lyst til å lese den igjen jeg!

Hørt om disippelen som klagde på zen-læreren og spurte om han ikke kunne se «lyset», hvorpå mesteren fant en planke og slo disippelen i nøtta med?

Tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding!

Haha! VELDIG Zen! :rofl::face_with_head_bandage::rofl:

Gjør gjerne det, men vit at det er en både svært personlig og svært amerikansk tilnærming til zen som formidles. Og at Pirzigs innføring og bruk av begrepet “kvalitet” er sterkt omdiskutert, og ofte regnet som der han dessverre havnet på villspor i denne boka. Som bok har den absolutt sine gode sider, bokstavelig talt.

Når du er ferdig med den, kan du ta for deg denne lille lefsa her (60 sider); Zen in the art of archery.

Det jeg husker av det var at jeg ikke syns den boka var noe særlig, faktisk. Så jeg tror den bare kan stå der. Får se om jeg finner denne lefsa di da!

Ja, den er ute på papir bestandig i 100 utgaver, og linken går til en pdf.
En klassiker.

Og etter det igjen kan du begynne å øve på å slippe taket uten anstrengelse …

Jaså, så De har sluttet Dem til Buddhistmisjonen, broder aford! :grin:

Ser farlig sånn ut, søster INK. Men det er nok omtrent så langt min innsats på den fronten vil gå også, sånn i denne omgang og på dette forumet, tipper jeg. Me fer sjå. Sånt må nok tas både smidig og i første rekke som påfyll i tomme kopper når de faktisk ønskes fylt.

Sant nok og et fornuftig prinsipp. Jeg for min del overveier å misjonere litt for kristendommen e.l. neste gang, sånn for å holde balansen. Eller kanskje for den Ene Hellige Agnostisismen. Ah, “there’s nothing an agnostic can’t do if he really doesn’t know whether he believes in anything or not.”

Dagens! :business_suit_levitating:

Jeg følger opp med én hånd som klapper oss alle en velment liten juleklokke i våre halvdøve bruskvekster:

Det er ikke grenser for hva man ikke klarer å få til hvis man bare virkelig ikke prøver.

Meget
Meget
Meget
Dypt

Sånn er’e bare. :slightly_smiling_face:

Natta. :hugs:

Jeg lurte litt på om du noensinne sov, eller om du også var en vampy… eh… never mind. Sov godt! :vampire::grin:

Dessverre, innimellom. Liker det dårlig, da det egentlig sjelden passer å ta timeout fra såkalt våken tilstand når man har mange jern i ilden og er utgammel, så veldig mye søvn er det ikke tid til. Og det trenger man heldigvis heller ikke. Men litt innimellom må til.