Nyheter MDTV Forum Om Doner

Min analyse av "bensinpris-opprøret" i Iran nov 2019

Etter å nærmest ha følt at det må være noe som ikke stemte med bensinprisøkningen i Iran, som etter min mening ikke ga mening at de skulle øke den så mye på en gang. Og etter å ha hørt uttalelser som at President Rouhani ikke visste om prisøkningen skulle være så høy, så begynte jeg å se på alternative media og fant noen interessante teorier som jeg baserer min analyse på.

Hovekilde:
Omid Dana på Youtube

Etterretningen i Iran skal ha mottatt tips fra etterretningsvirksomhet i Tyrkia at grupper av mennesker, ca 2500 til sammen, var blitt trent der for å komme tilbake til Iran i november for å gjøre et stort opprør i mars. Gruppene skulle egentlig gjøre opprør til våren 2020, så noe har skjedd at de tok til våpen allerede i november-desember.

I forhold til dette med bensinprisen var det egentlig planlagt fra myndighetenes side at prisen skulle gå gradvis opp over en lang periode, som kjent er planen at dette skal finansiere de fattige i landet sitt behov for energi og bevegelsesfrihet på bekostning av de rikes kjørevaner. Derfor skal Rouhani ha spurt i Majlis(parlamentet) hvorfor prisen så plutselig ble satt opp. Han var tydeligvis provosert selv. Istedenfor skal de som har ansvaret for sikkerhet ha tenkt at opprørerne skal komme frem i lyset uten å være forberedt, ved å gjøre en dramatisk endring i prisen for å framprovosere deres handlinger. Det er jo kjent at de bruker fredelige demonstrasjoner som skalkeskjul for deres væpnede virksomhet. Og det er normalt i Iran ved store prisøkninger at blir det demonstrasjoner.

De skal angivelig ha forberedt seg på aksjoner i mars, og var tydeligvis ikke klare til å reagere så tidlig som nå. Gruppene skal ha gått rett i fella, og ikke klart å holde hodet kaldt når muligheten bydde seg for et stor-skala opprør. Etterretningen visste om dette på forhånd og hadde overtaket fra første stund. Og hovedgrunnen til at Internett ble kuttet de 2 eller 3 dagene var at gruppene skulle miste muligheten til å koordinere angrepene og miste oversikten og kontrollen over situasjonen sin. Altså et perfekt tidspunkt for sikkerhetsstyrkene å ta ut kommunikasjonen mellom gruppene i ulike deler av landet. De klarte ikke å gjøre like mye skade som de hadde planlagt og kan dette vel ansees som et stort tap. De ble drept eller arrestert av sikkerhetsstyrkene i løpet av kort tid. I følge myndighetene er 300 tatt til fange, resten er sannsynligvis drept. Av disse skal bare noen fåtalls være vanlig ungdom som skal ha satt fyr på dekk og ropt hats-meldinger osv, og disse slippes sannsynligvis fri ganske snart.

Dette skal ha vært en del av Saudi Arabia’s virkeliggjøring av trusselen for noen år tilbake om at “vi skal ta med krigen inn i deres jord” eller hva de nå kalte det. Det er ikke første gang det skjer og sannsynligvis ikke den siste heller. Men det er oppsiktsvekkende at Iran har såpass god etterretning at de kan forutse store planlagte aksjoner som disse. Støtten til de landene under USA/Israel’s kontroll og deres innflytelse i regionen er virkelig på retretten. Hvis det ikke var for dette så kunne vi ha sett mye større problemer allerede i mars. Fienden til Iran har vist at de ikke sparer på kruttet og er villige til å gå svært langt på mange områder samtidig for å straffe dem.

4 Likes

Flott stykke du har skrevet her. Imponerende! Skriv mer :slight_smile:

While saying that those who got caught up in the mayhem and might have broken the law at the spur of the moment should be forgiven, Rouhani stressed that there would be no clemency for armed “criminals” who fueled economic tensions on behalf of what he called their foreign masterminds.

3 Likes

Enig med Dias om at du bør skrive mer. Veldig bra arbeid av deg. Tusen takk

2 Likes