Nyheter MDTV Forum Om Doner

Militær opptrapping i ei usikker tid – Nei, til norsk deltaking i Gulfen!

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/08/militaer-opptrapping-i-ei-usikker-tid-nei-til-norsk-deltaking-i-gulfen/

Av Ivar Jørdre. Spenninga i Gulfen har auka i sommar med fare for storkrig. Etter at Trump og USA skrota atomavtalen med Iran i 2018 har tilhøva mellom dei to auka til det verre. Hendingar med arresterte skip i Hormusstredet av Iran og auka militær nærver av krigsskip frå Storbritania og USA gjer ikkje situasjonen betre.…

Et Norsk skip til Gulfen er rent selvmord, det går ikke mange dagene før USA eller Israel blåser det Norske skipet til Himmels med mannskap og skylder på Iran slik de alltid gjør.

I USA er folk forsatt rasende etter at Israel angrep et Amerikansk krigsskip USS Liberty i 6 timer med torpedobåter og jagerfly, 130 Amerikanske soldater ble drept eller skadet, like ved siden lå et Amerikansk Hangarskip som ble nektet å hjelpe på direkte ordre fra President Lyndon B. Johnson.
De overlevende fikk beskjed om å holde kjeft eller ble fengslet, men det var en ordre de nektet å følge etter at de var forsøkt drept på direkte ordre fra egen president.

Hensikten var å skylde på Egypt for å dra USA inn i 6 dagers krigen på Israels side.

De Norske soldatene bør i det minste skrive testamente før de drar på selvmordstur for å starte WW3 for Bibi.

Godt spørsmål!

image

Surviving ‘Liberty’ crew members would not be silenced. They kept demanding an open inquiry and tried to tell their story of deliberate attack to the media. Israel’s government worked behind the scenes to thwart these efforts, going so far as having American pro-Israel groups accuse ‘Liberty’s’ survivors of being ‘anti-Semites’ and ‘Israel-haters.’ Major TV networks cancelled interviews with the crew. A book about the ‘Liberty’ by crewman James Ennes’ was dropped from distribution. The Israel lobby branded him ‘an Arab propagandist.’

Antisemitt, Israel-hater, arabisk propagandist, muslimhater, innvandrer-fiendtlig, islamfiendtlig, Russisk troll, løpegutt for Putin, klimakritiker, konspirasjonsteoretiker, Rødbrun osv.
Media er veldig glad i slike kraftfulle ord og uttrykk for å demonisere de stakkars sjelene som “banner i kirka”!

Og mens vi snakker om krig: Egne beredskapslagre for Forsvaret (eller for befolkningen, for den saks skyld) gidder man visst ikke ha i Norge:

Du får ha ditt eget beredskapslager da :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Men jeg synes ikke det er så dumt at Forsvaret samarbeider med det sivile som der. Og hvis våre “store sterke karer som vårt lille land forsvarer” skal ut og slåss så fortjener de de største rasjonene.

Det bør jo alle, men jeg har egentlig ikke plass til det lille man anbefales å ha i tilfelle rottefelle en gang.

Dersom leveringssituasjonen av en eller annen grunn (for eksempel krig) blir så ille at vi ikke får importert mat, mener jeg at jeg har lest vi er i stand til å forsørge mellom 20 % og 40 % av befolkningen. Ettersom norske husdyrproduksjon er gjort avhengig av soyaimport, gjetter jeg at tallet muligvis ligger nærmere 20 enn 40. Da er det jo dumt om Forsvaret skal bruke av det samme alt for lille matfatet som resten av befolkningen, istedenfor å ha beredskapslagre i tillegg, slik for eksempel finnene har (vi burde hatt både sivile og militære).

Og jeg for min del synes egentlig barna er viktigere enn soldatene. Jeg tror for så vidt heller ikke norske soldater er i stand til å gjøre så mye fra eller til, slik ståa er, om vi skulle blitt angrepet av noen som er større og sterkere enn oss. Så la oss håpe denne situasjonen aldri blir aktuell.

Det er klart situasjonen er aktuell, før eller seinere blir det krig igjen, også her. Spenningen i nordområdene øker, det ser vi med Trumps ønske om kjøp av Grønland, USAs utstasjonering av (foreløpig) små styrker i Norge, Russlands øving i våre nærområder for å sende signaler osv. osv. Både vi og danskene eier rett og slett for mye til at stormaktene vil la oss være i fred veldig lenge til.

Angående mat er det slik at folk flest spiser mer enn de strengt tatt trenger i dag, så bare der mener jeg vi har flere titalls prosent å gå på i en krisesituasjon. Du har rett i det med soya og husdyrproduksjonen, men vi trenger heller ikke spise så mye kjøtt som vi gjør nå.

Nei, Norge er per nå ikke i stand til å forsvare seg selv, det er et faktum. Men det er et politisk valg. Barn og soldater, vel, jeg ser for meg et dyreprogram for mange år siden hvor det var ei løvemor med valper. De hadde ikke spist på mange dager og var nokså utsultet før mora fikk tak i et lite bytte og spiste det uten å dele med ungene. Reporteren forklarte det med at mora visste at hvis hun skulle klare å ta et større bytte måtte hun spise dette lille byttet selv først uten å dele med ungene, ellers ville alle dø. Jeg regner med at du skjønner analogien.

Jeg er enig i at det er en skummel situasjon, men jeg håper jo vi slipper krig. Jeg kan ikke tenke meg noe verre. (Hvor for synes så mange menn at det er stas med krig?).

Men blir det atomkrig, blir det vel mer slik som Tom Lehrer sang det:

Jeg leste et eller annet sted at stort sett er det slik blant mennesker, at når det er alvorlig matmangel, grabber unge menn til seg det meste av maten, mens kvinner og barn og gamle i større grad bukker under av sult, men at det i enkelte samfunn (jeg lurer på om spesielt Japan var nevnt) så er det observert at mennene la bånd på seg i kriser og at barna ble strengt prioritert.

Jeg ser ikke på soldater som løvemor, selv om ideen selvfølgelig er at de skal forsvare oss alle. Slik burde det ha vært. Men oftere er de sjakkbrikker for mektige mennesker på jakt etter mer makt. Dessverre.

Er nok dessverre endel menn som synes det ja. Jeg innbiller meg at det er et litt moderne fenomen i Vesten hvor man stort sett ikke har opplevd krig på hjemmebane siden 2 . verdenskrig. Dessuten blir krig romantisert i bøker og filmer, og nå det siste tiåret har vi fått en helt ny flokk unge menn som sitter og spiller krigsspill. For dem er krig nærmest å leke med joysticken, og det er jo slik moderne vestlige hærer har ført krig mot underlegne motstandere de siste tiåra også. Krig på avstand ved å trykke på noen knapper.

Eller man kan ev. velge strategien til venninna til Cyan: https://www.dagbladet.no/tegneserie/nemi?stripId=14934

Det er kanskje ingen dårlig idè. Legendariske The Dubliners “Protect and Survive” er inne på samme sporet :slight_smile:

“Håp på det beste. Forbred deg på det værste”

Det er nok ikke slik at Norge har noe valg. Makten og økonomien er bygget rundt prinsippet om at vi er et lyderike. Det må en revolusjon til for at dette skal kunne omgås. Ikke en norsk tradisjon. Noen bondeopprør i Telemark er det vi har å vise til. Og de gikk dårlig.

En riktig gladlåt, det også! :+1: :grin:

Jeg likte særlig dette verset:

"When Armageddon gets underway
And the rockets come pouring down
All the bloody politicians who started it
Will scuttle off underground
And when they finally re-emerge
With no life to be found
They can administrate the rubble
And they can order each other around"