Nyheter MDTV Forum Om Doner

Medisinmangelen i Norge større enn noen gang. Vi er prisgitt tre internasjonale giganter.

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/01/medisinmangelen-i-norge-storre-enn-noen-gang-vi-er-prisgitt-tre-internasjonale-giganter/

Medisinmangelen i Norge er større enn noen gang og apotekene er tomme for viktige medisiner. Det kan føre til at pasienter ikke får den behandlingen de trenger. Dette skriver ABC Nyheter på grunnlag av ett oppslag i Stavanger Aftenblad. Det er først og fremst legemidler for store pasientgrupper det er mangel på, som for eksempel…

Dette viser et grunnleggende problem med globaliseringen, nemlig at storselskapene ikke tar samfunnsmessig ansvar i særlig grad. Man kan også lure på om legemiddelselskapene setter oss under et dobbeltpress ved at de forhandler om pris med helsevesenet samtidig som de også holder tilbake forsyninger til apotekene. Storselskapene skal jo være verdens herskere i henhold til nyliberal teori, men de tar mer hensyn til bunnlinja enn til samfunnet og befolkningen. Men det må kanskje skje massedød før folk innser disse forholdene?

Kapitalismen (storkapitalen) idag kjør på til det blir borgerkrig. Og etter vi har drept hverandre så mye at det er kun et fåtall som er kvar så kanskje man begynner å tenke nytt. Er det så ille. Ja garantert… :crazy_face:

Det er merkelig at det er de medisinene som har størst brukergrupper som det er mangel på, det synes også store brukergrupper i USA for de med høyt blodtrykk. For dette er ikke de medisinene som er de mest kostbare å fremstille i store mengder, og som de multinasjonale farmasøytiske megaselskapene (Big Pharma) har høy fortjeneste på.

En kan spekulere på om ikke dette er taktikk for å drive prisene i været, for de statlige innkjøperne får ikke gode priser når medisinene blir gjort tilgjengelige igjen. Eierne av næringsmiddelindustrien sitter ved det samme runde bord som eierne av Big Pharma, og hvorfor har all ferdigmat i Europa og USA for mye salt, for mye raffinerte karbohydrater som sukker og feil type fett?

Hvem tjener på det hvis ikke Big Pharma, og det på medisiner for høyt blodtrykk, diabetes og hjerte og karsykdommer. Black Rock har eierinteresser både i Big Pharma og de ti største næringsmiddel-gigantene, så det skulle være lov til å tenke sitt om dette.

Kinesisk storkapital også, ja. Vi må slutte å glorifisere kineserne, de er ikke bedre enn tyskerne eller amerikanerne.
Interessant det du nevner med apotekeren på hjørnet. Dagens kapitalisme er jo veldig lite bra for de som driver små bedrifter. Sosialister bør begynne å vise støtte til de som driver med liten forretningsvirksomhet, men som ikke investerer pengene videre. Disse folkene er ikke fienden. I dag er det umulig å starte en fiskebedrift, et apotek o.l. Jeg snakket med en tannlege nylig som sa at alle små tannlegevirksomheter blir kjøpt opp for tiden, det var bare et tidsspørsmål før en av de store overtok hans bedrift også.

Jeg mener nå at det ble advart mot dette da vi la ned egen industri? Eller var dette bare noe min mor leste over, på kjøkkenet? Ofte føler jeg at min verden blir lydlagt med min mors “hva var det jeg sa?”

Her i byen er sykehuset vårt nylig nedlagt “for å gi innbyggerne bedre helstjenester”. Weifas fabrikk (nå Vistin Pharma), som produserer Ibux og Paracet har vi fått beholde, så inntil videre er det nok det som er ment som helsetjeneste.

Tilgangen på legemidler styres av tre giganter, og dette er selvsagt ille.
Men det som skjer i dagligvaremarkedet er hakket verre!

Rema 1000 og Coop etablerer et felles innkjøpsselskap under navnet Core, som svar på avtalen mellom ICA og NorgesGruppen. Blir avtalene godkjent av Konkurransetilsynet, kan det norske dagligvaremarkedet bli kontrollert av to store aktører, og disse får en enorm makt!

Kanskje på tide å ta kosthold og naturens apotek litt mer seriøst, da? :wink:

Dagligvaremarkedet i Norge ble strippet for konkurransemuligheter for lenge siden. Hverken store kjeder som Lidl på den ene siden, eller blodslitende gründer-kjøpmenn på andre siden, har sjans til å hevde seg i markedet slik det i dag fremstår.

Det er jo opp til forbrukerne hva som tilbys av varer. Men når folk flest stapper i seg grændis og pepsi max får vi som fortjent.

Ja, det skulle jeg likt å ha sett. Min erfaring er motsatt, -jo mer en vare vekker begeistring hos meg, jo større sjanse for at det blir slutt på produksjonen.

Jeg stiller alltid krav/spørsmål til mine butikker. Og gir de skryt når de tar inne det jeg har etterspurt. Hvis ingen hadde kjøpt grændis og anna søppel er jeg ganske overbevist om at det gikk ut av sortimentet. Dessverre er “folk flest” totalt uinteressert i det de putter i tryta.

Her er vi inne på nyttårsforsettene dine :slightly_smiling_face:
Tar gjerne en diskusjon en gang om naturens vekster, selv om jeg bruker nyttevekst-sanking som matauk, og en del av motivasjon ved turgåing . Einerbærsanking f.eks. Prøver ut mye forskjellig.Neste plante ut er Dunkjevle. Har også dyrket urter.
Minner om Nyttevekstforening
Kjerringrock er :
A. En blogg ?.
B. Spinneverktøy?
C En medisinplante?

D. Bonnie Raitt

“Plantene mobiliserer mot å bli spist”
Planter sender ut kjemiske forsvarsstoffer for å beskytte seg selv mot å bli spist. Slik styrer plantene også dyrenes livssyklus i naturen. Denne forklaringen på en av biologiens største gåter er lansert av tre forskere ved Universitetet i Bergen.
Fali
Ta naturens apotek litt mer seriøst = Å være den angripende part.

Som dama sa, til distribusjonen, da hun ikke fikk avisa i postkassa :
Hvorfor skal jeg være den lidende part ?

Fortell det til veganerne! Mens jeg forteller dem at for hvert dyr de ikke spiser, skal jeg spise to! :grin:

Kjerringrock? Kanskje … Men for ei kul kjerring!

Helt sjefskjerring, Bonnie! Og en inni kølsvarte djerv slide-gitarist, 'a gitt! :ok_hand:

Ideelt sett ja, men slik er det jo ikke med dårlig konkurranse. I det norske dagligvaremarkedet holder de store kjedene forbrukerne som gissel. Et godt eksempel er de små øl-utsalgene som oppstod som svar på den økte etterspørselen etter mikro-brygg og andre øl-sorter. De klarer ikke konkurransen mot Rema & Co. Så snart ølutsalgene er beseiret returnerer Rema til drittutvalget for å holde kostnadene nede.