Nyheter MDTV Forum Om Doner

Maren Sæbø og «Killing the Truth» (del 1)

I artikkelen med tittel «Maren Sæbø og «Killing the Truth» (del 1)» kommer det frem at en profilert norsk journalist, som er en del av redaksjonen til faktasjekknettstedet Faktisk.no, har plagiert/ukritisk videreformidlet innhold fra en manual fra et reklamebyrå (!) i Bistandsaktuelt 11.1.2019.

Manualen det er snakk om, er fra reklamebyrået Purpose Inc og deres «The Syria Campaign», om hvordan vestlige journalister skal møte kritikk av «White Helmets».

Slik saken fremkommer i artikkelen på Steigan.no, er det liten tvil om at dette faktisk er tilfelle. Det vises til hvordan Sæbø bit for bit har benyttet seg av innholdet i manualen i sin artikkel. Noe som gjør saken særdeles alvorlig. Først og fremst fordi dette er ført i pennen under parasollen til Faktisk.no, men også fordi det ikke har kommet reaksjoner på hendelsen fra verken presseorganisasjoner eller bransjetidsskrifter.

Kort forklart er saken en fullendt skandale. [Noe som Faktisk.no sikkert kan faktasjekke meg for å hevde].

Kan denne saken være noe som norske medieaktører selektivt velger å overse?

På www.faktisk.no står det at Maren Sæbø er en tidligere medarbeider.

Jeg synes ikke man skal klandre Sæbø. Manualen som The Syrian Campaign/White Helmets har laget er jo for at opinionsledere skal bruke den. At noen bruker viser at denne manualen har betydning.

Jeg synes man skal undersøke mer rundt de som er kreditert manualen bla. Graphika. Graphika er medforfatter på et bestillingsverk fra Senatet i USA og som har som formål å bevise at IRA (Internet Research Agency) er russiske agenter som på uetisk vis har påvirket amerikansk valgkamp. Å ettergå Graphika vil dog være krevende, men rapporten deres reiser mange spørsmål om bl.a. metoder som de har brukt.

Ok. Jeg ser nå at jeg har vært litt kjapp på labben. Hvem som utgjør redaksjonen i Faktisk.no er ikke noe jeg har brydd meg så mye om.

Men det er veldig soesielt hvordan reklamebyråer går ut med slike manualer, og hvordan materialet faktisk brukes.